/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marmite
Fra : amandaKanDu
Vist : 6070 gange
200 point
Dato : 11-12-07 13:42

Hvad bruger man marmite til, og hvordan smager det??

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 210 point
Dato : 11-12-07 13:49

hej amanda her kan du læse lidt om det
http://www.netspiren.dk/pi/Marmite-gaerekstrakt-125-gram-14702-633.aspx

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-12-07 13:51

Marmite har et meget stort indhold af B-Vitaminer.
Anvendes på brød, i saucer og supper m.v.

Marmite anvendes blandt andet på sandwich og brød, hvor der smøres et meget tyndt lag på, da det er meget kraftigt smagende.

Deklaration: Gærekstrakt, salt, grøntsagsekstrakt, niacin, thiamin, krydderiekstrakt, riboflavin, folinsyre,selleriekstrakt og B12 vitamin.

Det lyder godt nok for sundt til mig

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-12-07 14:13

Englænderne er vilde med det

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-12-07 14:53

ja, englænderne er helt vilde med det
det står fast på 'alle' borde sammen med salt og pebber

de smører det på alt
det er lige før de spiser det direkte fra krukken med ske

MEN, MEN
jeg tror også at man skal være englænder for at kunne lide det
jeg synes at det smager ganske forfærdeligt
en blanding mellem brændt karamel / sovse farve / meget koncentreret/brændt fond

måske ville det i dansk køkken kunne bruges som sovse smags maggi terning erstatning ??

i små mængder er der jo mange ting der kan smage godt

go' fordøjelse

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-12-07 14:54

hvordan er smagen? sød,sur, salt pebret?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-12-07 14:56

kødsmag, bouillon

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-12-07 14:58

sød - nej
pebret - nej
brændt med en lille smugle surt - ja

men helt ærligt
prøv at smage på almindelig
brun sovsefarve - hvordan smager det ??
kan du beskrive det ??
smagen er næsten den samme !!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-12-07 15:01

jeg ville IKKE bruge det til
kødsmag, bouillon
hvis jeg havde andre muligheder
alle andre mulighder

jeg ville afstå

det har ligesom også lidt kaffelugt om sig
men det er det sure og brændte der går igen

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-12-07 15:03

Jeg spørger fordi jeg har bestilt et glas af det for at prøve, sammen med noget andet i UK.

Det må da kunne bruges til andet end pålæg og smageforstærker - nogen der har en god opskrift?

Jeg kan forstå på det hele, at enten elsker eller hader man det

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-12-07 15:09

amanda
du skal da bare prøve dig frem
held og lykke med det

af opskrifter har jeg ingen

englænderne smører det til og med på brødet direkte
som amerikanerne bruger peanutbutter

friskt nok at bare prøve noget nyt
fortæl os hvad du synes når du får det

sig lige
hvordan synes du brun sovsefarve smager ?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-12-07 15:15

Ja, foreløbig tak for jeres gode svar - det bliver svært at give points her.
Men jeg bliver da godtnok lidt kvalm i maven, når jeg læser jeres smagsbeskrivelser.

jeg lader den stå åben lidt endnu, også for at se om der er nogen der har opskrifter, og jeg regner med at få det med posten en af dagene.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 11-12-07 15:28

Opslag : Marmite

Koncentreret gærekstrakt.

Marmite er et naturligt biprodukt fra den gær der anvendes i ølbrygning.
Det er rigt på B-vitamin, riboflaviin og mange andre vitaminer og mineraler.

Det har et højt proteinindhold og lav fedtprocent.
Produktet er vegetarisk, farven mørkebrun, smagen kødagtig og salt.
Marmite har lang holdbarhed, det behøver ikke at opbevares på køl.

Marmite er den engelske version, der forekommer også andre versioner som varierer i smag og ingredienser. Australien har Vegemite og Promite.

I England spises Marmite f.eks på toast eller brød. Det smøres meget tyndt ud, som reglen over et lag smør, da smagen er meget kraftig og stærk.
Chips og mange andre fødevarer kan fås med Marmite smag.

Det anvendes desuden som smagsforstærker i madlavning.

Produktet er gammelt og fejrede 100 års jubilæum i 2002 i England.

Marmite: Findes under Tema : Verden rundt Emne : Stor Britanien

Copyright © 1999 - 2007 GastroCorner. Alle rettigheder forbeholdes. Redaktør: Mariann Præstegaard.
GastroCorner.dk er hostet af WebNet4u2.dk a/s - tlf. 3963 3906

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-12-07 15:33

Uha det lyder fælt men kan da godt forstå du gerne vil have opskrifter. Søg på Google, bare skriv marmite recipe, så kommer der rigtig mange links.
velbekomme

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 11-12-07 15:38

Ja som alle skriver er Marmite et smørepålæg man bruger bla. i England. Min søn har været på spejderlejr i England engang hvor han blev præsenteret for det og han er vild med det. Min datter har boet i England og hun hader Marmite. Hun havde engang et lille glas med hjem for at vi kunne smage det, vi kunne ikke lide det, jeg synes det både lugter og smager som boullion.
Jeg tror at enten elsker man det eller hader det.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-12-07 15:39

Det er da ganske enkelt.
Du bruger det som smagsforstærker i sovse eller kødretter.
Det gør jeg, der har et glas i køleskabet.
F.ex. Shepherds Pie

(hvis du ikke vil smøre det på brød).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-07 15:52
Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-12-07 16:03

Jeg er i fuld gang med at læse opskrifter - meget engelske forøvrigt. Hvad siger I til:
MARMITE BLOODY MARY - den ser da god ud!
45ml Ketel One vodka
10ml Lemon Juice
60ml Tomato juice
4 drops Tabasco
2 barspoons Worcestershire sauce
2 barspoons of Marmite Squeezy
Pinch salt and pepper
Method
Add all ingredients into a mixing glass with ice.
Stir really well, and strain into a 12oz Collins (no ice).
Garnish with lemon wedge, and celery stick.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-07 16:20

den opskrift er garanteret lavet specielt for at tage smagen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-12-07 16:32

ja mirit

dækker godt

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-12-07 17:33

Det smager meget salt og stærkt, ikke "peber-stærkt" men det har en meget kraftig smag af bouillon.
Som mange andre har skrevet, er det i høj grad en smagssag om man kan lide Marmite.
Jeg har boet 1 år i England og kom til at holde af en Marmite-mad i ny og næ, men dog ikke nok til at slæbe et glas med hjem!
Det lyder spændende med dine mad-indkøb i England, jeg åbner snart en tråd ang. køb af engelske madvarer, så måske du kan give mig et godt råd, hvis du gider at kigge på mit spørgsmål?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-12-07 17:49

ja da, hvis jeg kan

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-12-07 16:28

Tak for svaret chicapigen. Det var svært at vælge, men du kom først og du gav mig et godt link til hvor man kan købe det i Danmark - tak for det!
Iøvrigt, så kan jeg godt lide det

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-12-07 16:36

selvtak, og godt at høre du kan lide det nu du har købt det

venlig hilsen chicapigen