/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpe??
Fra : Laika_pigen
Vist : 918 gange
49 point
Dato : 10-12-07 22:44

Nu har vi så igen idag været i Hundeskove.

Og Laika er så blevet "humpet"!

Hendes Løbetid var starten af Oktober og sluttede sidst i Oktober. Alle hanhundene er helt vilde med hende. Hun må åbenbart stadig "dufte"!

Kan hun blive med hvalpe nu når det er over 5 uger siden hendes Løbetid sluttede????

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 10-12-07 22:49

Det vil jeg ikke tro den kan, hvis du er sikker på at løbetiden stoppede i oktober, men der kan være ander i vejen, jeg ville nok lige besøge min dyrlæge, for at få hende nærmere undersøgt. Hun burde selv sige fra over for hanhundene.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 10-12-07 22:53

Hun virker jo sund og rask. havd skulle der kunne være galt med hende?

Citat
men der kan være ander i vejen

Hun er lige blevet 1 år.

Hun siger også fra nogle gange med ikke altid. Nogle gange skubber hun tilmed selv halen til side.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-12-07 22:59

det lyder lidt underligt at hun måske skulle være løbsk igen, men vær lidt mere påpasselig for sådan du fortæller, så er det løbetidssymtomer, er hun stadig hævet i tiskonen? kommer der blod hvis du tører med et stykke papir (køkkenrulle)? er det tilfældet så er hun løbsk.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : lunala

Dato : 10-12-07 23:06

Jeg har en hunhund som også til tider laver de numre med at lægge halen til side selv om hendes løbetid længe er overstået. Jeg har endnu ikke fået hvalpe ud af det...
Men som andre også skriver så vær opmærksom på det for man kan vel også tage fejl og ende med et kuld hvalpe.

Kommentar
Fra : lunala

Dato : 10-12-07 23:24

Fandt lige en side med noget der måske kan afklare det lidt:

Citat
De enkelte løbetidsperioder starter med en forbrunst der varer 9 dage. I denne periode kan hunden være mere urolig end normalt, have øget tørst, og være afvisende overfor hanhunde, der føler sig tiltrukket af duftstoffer i hunhundens urin. I forbrunsten begynder ægcellerne i æggestokkene at vokse, de ydre kønsorganer hæver noget op, og der er et let blodigt udflåd fra skeden. Nogle hunde vil i denne periode dryppe blod hvor de færdes, andre slikker sig hyppigt så man ikke bemærker det. Forbrunsten går over i selve brunsten. Den varer også ca. 9 dage. I denne periode vil hunhunden acceptere hanhundens parringsforsøg. Hunhunden ""gør sig til"" overfor hanhunden - løfter halen til side mv.. Det blodige udflåd bliver mere tyndtflydende og lysere i farven. Selve brunsten afløses af en efterbrunst, hvor hunden atter bliver mere rolig, og hvor tiltrækningen af hanhunde ophører allerede efter få dage. Den egentlige efterbrunst varer ca. 2 måneder og i denne periode ""falder æggestokkene til ro"", men det mærker hundeejeren som regel intet til. Derefter kommer en hvileperiode der varer ca. 3 måneder, hvor kønsorganerne er i hvile, indtil en ny løbetid starter.

Det kommer fra denne side

http://www.nethundeguiden.dk/artikel.php?id=83

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-12-07 23:29

Citat
Kan hun blive med hvalpe nu når det er over 5 uger siden hendes Løbetid sluttede????

Hvis du er sikker på hendes periode - så helt sikkert nej.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-12-07 00:17

Hun hverken bløder mere eller er hævet bag til. Hævelsen faldt til helt til ro i starten af November.

Og jeg har også haft tørret hende bagtil, der er intet på toiletpapiret.

Nogle gange snærre/knurer/gør hun af dem som forsøger at bespringe hende. Det ser jeg som noget godt.

Har spurgt nede i Hundeskoven om det er fordi hun IKKE har gjordt sig ordentlig ren endnu eller om jeg skal ha hende i bad?!

De svare bare " det er bedst hun selv gør det for hun skal jo lære det. Men ellers må man hjælpe hende på vej"

Er førsta gangs hundeejer, og har ikke rigtig lyst til at få hvalpe NU ihvertfald.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-12-07 00:23

Jamen - jeg er ikke hundejer men 'bedstemomse' til to små Gårdhundepiger og jeg vil bare sige at - var det her hos mig, så havde jeg omgående kørt til dyrlæge med hende! Der findes osse en abortmetode man kan bruge hvis det er gået galt men jeg mener man skal være ret hurtig for at kunne bruge den - men hvorfor spørge her - spørg dog din dyrlæge, det er dem der har eksperticen.

Held og lykke med det!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 11-12-07 01:45

Jeg har aldrig hørt om en tæve, der er blevet med hvalpe efter en en parring, der har fundet sted efter 26. dagen af løbetiden, men hendes løbetid KAN være stoppet midt i perioden, og så gået igang igen.

Det sker desværre ofte, at hanhundene finder duften fra en livmoder- eller urinvejsbetændelse meget tiltrækkende, så søg dyrlæge hurtigst muligt. Hellere een gang for meget end een gang for lidt.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 11-12-07 06:37

Jeg havde engang en tæve der tiltrak ALLE hanhunde, altid.
Jeg begyndte og give hende klorafyltabeletter og det tog toppen af hendes "kvindeduft".
Jeg føler med dig, det er bestemt ikke sjovt og have alle hanhundene i hælene, når man går steder hvor hunde færdes frit.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 11-12-07 08:03

få en dyrlæge til at undersøge din hund, det er ikke nok at vi gætter på om hun kan vær med hvalpe.
Nogle tæver med livmoderbetændelse dufter også godt efter hanhundenes mening så det kan også være det.

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 11-12-07 09:22

Jeg har også en tævehun og hun var i løbetid i starten
af september og nogle hanhunde var meget nærgående
her i november men da de prøvede at hoppe på hende
sagde hun fra ellers ikke.
din hun er ikke så gammel og det er sikkert også første
gang hun er i løbetid, så skal hun lige lære at sige fra
overfor hanhunde.
og nu er hun blevet voksen idet hun har været i løbetid
så nu dufter hun anderledes end hun gjorde før, og det
kan i sig selv tiltrække flere hanhunde.
Men vær opmærksom bare hun siger fra hvis de begynder
på noget så er det gode tegn.
men det kan også være at du skulle få hende undersøgt
for falsk gravid det er der mange hunde der godt kan blive.

Hilsen Lone

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 49 point
Dato : 11-12-07 15:26

Jeg tror som Lone, at det hænger sammen med at din hund er så ung endnu. Hun kan ikke rigtig finde ud af at sige fra.

Det ville nok være godt at vaske hende. Jeg plejer gerne at skylle min hund når hun er færdig med løbetiden.

...man får ikke hvalpe af at "kysse"... Hvis ikke hanhunden har gennemført en parring, hvor hundene har hængt sammen i flere minutter, så er hun altså ikke gravid.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-12-07 20:19

Tak Birgitta.

Det var også det Dr.Dyr sagde til mig idag. Tog nemlig ind til ham.

Han sagde hun var fin, frisk og flot. Og når de ikke havde hængt sammen i længer tid, var chancen for hun kunne komme med hvalpe = 0!
Det er jo rigtig dejligt for mig at hører. Men han sagde jeg skulle prøve putte hende i bad og vaske hende godt, for at give hende en anden duft. Og hjalp det ikke var hun måske en af de få hunde som ikke følger reglerne om Løbetid hver 6måned. Det ses men er meget sjældent.

Så jeg skulle holde lidt øje med hende om der begyndte at komme "snask", bløde eller hæve bagtil.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-12-07 20:27

Det var da godt at du fik klarhed for det. For det lød lige som du beskriver det nu, det var sådan jeg tænkte, men det kan være svært at rådgive korrekt herover dette medie. Hvis man ikke kender baggrunden nøjagtigt. Så super godt du har fået fred i sjælen. Og pøj pøj med din lille pige vuf.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-12-07 20:33

Mange tak skal du ha Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-12-07 20:35

Tak for svaret Birgitta.

Og tak til alle jer andre.