/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine tromle køre ikke
Fra : Josph
Vist : 11139 gange
20 point
Dato : 10-12-07 19:00

Hej

Har en Bosch WFK 2801 hvor tromle ikke køre rundt under vask samt heller ikke ved centrifugering. Programmet køre uden problemer den varme vandet samt lukker ud som den skal men trommelen køre ikke. Har set efter om remmen var sprunget men den var også i orden.

Hvordan måler jeg nemmeste om det er motoren der er stået af eller det er oppe fra styreelektronikken ?

Kan det være et relæ som ikke virker ?

Thx for help

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-07 19:09

Det er nok snarere en kilerem (måske fladrem), som er knækket eller hoppet af.
Den forbinder motor med tromlen.

Det sker ved overlast med for meget tøj tungti den ene side, eller mange års slid.

Remmen strammes ved at stille på motorophænget.
Sluk for strømmen ved vægkontakten og /eller gruppeafbryderen på eltavlen.
Pil så bagklædningen af for at ordne remmen.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 10-12-07 19:29

Hej transor

Mange tak for svaret, men det var ikke til så meget hjælp. I mit spørgsmål skrev jeg havde kontrolleret at remmen ikke var sprunget, så mangle lidt hjælp i nu.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-12-07 19:30

Ikke usansynligt er kullene slidt op. Pil bagdelen af motoren og kig efter. Normalt vises dette dog med en fejlkode.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-12-07 19:33

Bosch og Siemens samles samme sted. Og på min Siemens rykkede jeg moteren af, pillede bagenden af motoren og var inde ved kullene. Disse var slidt helt ned og rørte kun dårlig statoren. Nye kul på og den kører igen. Dette er tre år siden.

Husk når du samler igen, at fladremme skal være temmelig stramme, for at du ikke får slip.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 10-12-07 19:54

Hej Snedig
Men den viser ingen fejlkode, og den køre programmet normalt igennem.

Hvad ville den skrive af fejlkode, hvis der var noget med mortoren ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-12-07 20:29

der sidder sikkert en sikkerhedssplit i motoren, og det kan være den der er knækket. så vil den køre normalt, men motoren vil bare ikke trække tromlen med. der sidder en slags kobling i enden af motoren og det kan også være der problemet er.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:42

Mangler du en fase eller to måske ?????????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:43

Sikring i udu måske

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 20 point
Dato : 10-12-07 21:07

Nul dr_dem, moderne vaskemaskiner er 230V og dermed 1 fase. Så mangler der strøm tager de hverken vand ind eller noget.

Til josph: Jeg kender ikke Bosch fejlkoder, men ryk da bagsiden af og kig til tingene. At se om kullene skulle være væk, er kun en anelse sværere end at checke om remmen er hel. Trimares sikkerhedssplit får du ligeledes vished for ret nemt. Og har du et multiinstrument er det nogenlunde overskueligt at følge kabler mv tilbage, ifald det nu skulle være relæer eller andet der er syg.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 21:30

Nu står ikke hvor modernet den er, og hvor gammel, en fase ned til motoren kan godt mangle via et relæ, og så kan man godt måle om der er strøm til motor når den får besked til at køre via programmet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-12-07 22:31

pil bagklædningen af og kør en vask, kig på sikker afstand og nix pille, om motoren kører rundt. Gør den det så ser du om hjulet eller remskiven på motoren drejer med. Gør den det så ser du om remmen drejer med. Gør den det så er remmen for slæk, men det har du kontrolleret.
Afbryd strøm - kan du dreje tromlen med hånden . Ja så ved jeg ikke hvad der er galt. Nej så er det måske lejet bag på tromlen eller i foran hvor den kører rundt i bælgen.
'
Kan din tromle drejes med hånden? Følger motoren med.
Løber Motoren rundt når du vasker? Hvis nej så er det et elektronisk problem

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-12-07 01:15

http://www.nettoparts.dk/shop/-varmelegemer-78c2.html maskinen er 230 V, så en manglende fase er udelukket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-07 01:56

Den ide med remmen var ret dum af mig. Jeg skulle have læst dit spørgsmål mere grundigt.

Det kan meget vel være kulene, som er slidt op, men der er flere muligheder.

Moderne vakemaskiner hastifghedsreguleres elektronisk , derfor er der gerne en effektelektronikenhed og måske også et tacometer på motoren. Jævnstrømsmotor og thyristorstyring er ikke sjældent. Disse dele kan i princippet også være defekte eller en intern sikring gået. Der er næppe et elektromekanisk relæ til styring af motoren.

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 11-12-07 18:55

Hej Snedig.

Enkelt og nemt, er lige blevet færdig, pris 200 kr. for kul, brugt 2 timer

Sådan skulle den drejes

Mange tak til Jer andre også, men nogle manglede at læse spørgsmålet før der bliv givet forslag, andre ja der er vi nok lidt langt ude med hensyn til fejlårsag, men hold jer ikke tilbage med hensyn til at hjælpe en anden gang