/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  jomfruane 570
En sammenlagt procent???
Fra : Lesliepigen
Vist : 547 gange
80 point
Dato : 10-12-07 17:33

Hej
Jeg sidder med en opgave, som handler om reliability i forhold til flykomponenter. For en flytype har vi 4 kunder i det vi kalder poolen. Disse 4 kunder bruger mere eller mindre de samme komponenter. Disse komponenter fejler jo engang imellem, og så udfører vi det, vi kalder removals. Dvs. at en kunde kan have 9 removals på en bestemt komponent, hvor en anden kunde har 4 removals af samme komponent, og de øvrige 2 kunder har ingen removals på den.

Så mener min chef, at vi skal visse kunden, hvor han ligger henne i forhold til resten af poolen, ved at angive procent af det samlede antal removals, men det kunne jeg jo se, kun ville give et retvisende billede, hvis alle kunder har lige mange fly - dette er ikke tilfældet...

Så jeg går udfra, at man skal have en slags sammensat eller vægtet procent. Altså hvis den ene kunde har 69 procent af det samlede antal removals (9/13*100), men kun udgør 17% af poolen (4 fly ud af 35), må det da give en ret højt procent i forhold til poolen. Den anden kunde har 31% (4/13*100) af removals og udgør 46% af poolen (16 fly ud af 35). De to sidste kunder har ingen removals.

Der må findes en formel til at udregne denne procent i forhold til poolen, men jeg kender den ikke - kan nogen eventuelt hjælpe???

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Lesliepigen

Dato : 10-12-07 17:36

Upps - en tastefejl - kunde 1 har ikke 4 fly, men 6 fly ud af 35.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 19:40

Nu synes jeg for det første at du selv skal lave dine hjemmeopgaver...

Naturligvis kan der konstrueres sindrige vægtede sandsynligheder,
og de stakkels lærere har jo et pensum, som de skal sørge for, at I kan...

Men i praksis,
(jeg vil godt fortælle om metoder og retningslinier...)
hvorfor så ikke først udregne de fly, som den enkelte kunde har,

og så dele det op i antallet af udskiftninger af reservedele for den pågældende kunde,
(removals, hvorfor kan danske lærere ikke formulere sig på dansk)

gang med 100 og du har den pågældene kundes udskiftnings procent,
direkte sammenlignelig med andre fly selskabers...
(eksempelvis spørg SAS om removals af Dash reservedele).

Held og lykke med din opgave, Svend

Kommentar
Fra : Lesliepigen

Dato : 10-12-07 20:41

Godt så - har tydeligvis lagt mit spørgsmål det forkerte sted, da jeg blev færdiguddannet sidste år, og rent faktisk arbejder med fly, så dette er ikke en skoleopgave - men ellers tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 21:12

Ja du har spurgt under højere uddannelser,
og mange dovne elever forsøger at få hjælp her...

Så vil jeg, og sikkert mange andre, gerne hjælpe dig,
ikke mindst med nødvendige forebyggende dash removals...

Undskyld jeg troede du var studerende, Svend

Kommentar
Fra : Lesliepigen

Dato : 11-12-07 17:04

Hej Svend

Det er okay - min fejl at lægge spørgsmålet her, men kunne ikke finde noget emne, der hed matematik.

Med det du siger, så får jeg jo procenter, der er over 100, der hvor der er flere removals end der er fly.

Tallene er taget for perioden juni 2007 - november 2007, og jeg ville gerne være i stand til at sammenligne en specifik kunde med resten af poolen, men når de hver især udgør forskellige størrelser, er det lidt problematisk.

Håber du har et bedre bud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 18:27

Du kan da sagtens få % over 100,

hvis der er 25.000 dele i et fly der kan gå i stykker, og 1 % må udskiftes,
får du en removal % på 250...

Jeg er mere chokeret over at en proffesionel vedligeholdelses organisation spørger om råd i kandu,
Svend

Kommentar
Fra : Lesliepigen

Dato : 11-12-07 19:43

Okay, du forstår tydeligvis ikke pointen her...

Jeg skal ikke bruge en removal rate for samtlige komponenter, som sidder på et fly, men for hvert enkelt komponent, som figurerer på top 10 listen over flest removals, og alt hvad jeg beder om, er en formel i sammensat procent, som sikkert står i en eller anden formelsamling, som jeg ikke har - så spar mig for din choktilstand og tør øjnene - jeg prøver bare at lave et sammenligningsgrundlag for den kunde i forhold til resten af poolen, når jeg skal have dem til møde næste uge.

Annuller spørgsmålet
Fra : Lesliepigen

Dato : 11-12-07 20:41

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål