/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El i bed i haven
Fra : dennisdahl
Vist : 9631 gange
500 point
Dato : 10-12-07 16:52

Hej

Jeg har lige lavet 2bede i min have hvori jeg så ønsker lamper.

Mit spørgsmål er så "hvad for nogen samledåser, m.m. skal jeg bruge" så det ikke ender galt ved vanding. For der kommer til at være vanding i disse bede ligeså.
Findes der noget f.eks. silikone som, der er vandafvisende til samledåserne el eller hvad er mulighederne i dette.

mvh

Dennis

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-12-07 16:54

- du køber bare udendørs samledåser... De er beregnet til det samme.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-12-07 16:56
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-12-07 16:57

- du må ikke grave dem ned, de monteres på lyskilden...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-12-07 17:12

Du skal montere et skærmet kabel, der er beregnet til nedgravning på lampen.
Husk at kablet skal nedgraves beskyttet af en såkaldt dækplade (der er en tyk rød plasticplade, der forhindrer, at du hakker kablet over).
Når kablet er kommet "op af jorden" kan du benytte udendørs samledåse.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-12-07 18:19

Hvis du kan køre ledningerne fra lampe til lampe behøver du ingen samledåser, det har jeg ikke. en ledning op og en videre, hvis det altså er muligt i den type du har.
Når du er igang så sæt stikkontakter op der hvor du kan tænkes at skulle få brug for dem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-07 19:20

Selv om der i princippet findes godkendt materiel til formålet, skal man så vidt overhovedet muligt undgå samlinger udendørs . Hverken i eller over jorden, med mindre man bruger luftledninger eller kabelskabe.

Nedgraede kabler skal mindst være installationskabel og beskyttes mekanisk hvor de er i gravedybde . Det kan f.eks være med mursten eller fliser over kablet. Føring i hernrør er en anden mulighed.

Til prydlamper i haven kan fås lavvoltlamper med løse ledninger til at lægge skjult i bedet.

Husk at anbringe transformatoren tørt inden døre, uanset hvad den måtte være godkendt til. Jeg kender et dødsfald, som skyldtes sådan en vandtæt transformator udendørs. Vandtæt betyder i praksis at vandet ikke kan løbe ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-12-07 22:40

Transor--

Kabler gravet ned i jorden må aldrig ligge i grave dybde og må aldrig beskyttes af hverken sten, fliser og må heller ike ligge i et jernrør.

De skal graves 50 - 70 cm ned og og ovenpå skal der lægges en godkendt afmærkning. Der hvor kablet kommer ud af huset skal det gå lodret ned og beskyttes af en jernskinne skruet fast på væggen.
Det ligner ikke dig at fuske

Alt udendørs nedgravet eller fastmonteret skal være installationskabler og må ikke være af typen light.
Bedst er det at bruge en 5 leder med metalkappe under yderste lag isolering.
5 leder fordi man altid finder på mere, en stikkontakt eler lignende.
Er det kun lamper det drejer sig om så kan det laves med relæsstyring fra gruppe tavlen, således at selve tændledningen er en ringeledning, den kan føres hvor som helst hen og kræver blot et alm. ringe tryk for at aktivere kiprelæat i tavlen der så tænder for de 220 volt.
Smart hvis man vil kunne tænde flere steder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-07 01:42

Kære stig 54

Du misforstår mig. Til lamper i et bed er der jo ikke en mur at føre et kabel op ad. Derfor skrev jeig at hvor kablerne var i gravedybde------ osv. Og selv om du er vant til bare et markeringsbånd, tror jeg ikke du kan vise et skriftsted, som udelukker andre løsninger.

Men der findes lavvoltlamper , der ligesom juledekorationslamperne kan være udendørs uden specielle foranstaltninger. De er nok ikke særlig holdbare, men koster heller ikke meget.

Jeg har engang set havedekoration med cykellygter, som de gammeldags til dynamo, forsynet fra en sikkerhedstransformer. Det kan jeg ikke se noget gallt i . Med en pære pået par watt lyser de også tilstrækkeligt til dekorarion om aftenen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-12-07 08:45

Helt ok transor.
Lamper i bed kan også være beregnet til at føre kablet op i og evt ned igen og videre til den næste, mine er, ellers kan man sætte en stikkontakt eller en samle dåse på f.eks. et trykimprægneret bræt der er gravet/støbt ned i jorden og stikker måske 20 cm eller længere op. Kablet på dette skal også være beskyttet på samme måde som når det kom ud af huset.
Herfra kan så trække løse alm. ledninger hvis det er nødvendigt.
Jeg snakker kun 220 v.
Lavspænding er der ingen ben i.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 11-12-07 12:27

Hej

Jeg tror der er lidt forvirring om hvad jeg virkelig ønsker ,
så jeg prøver en lidt mere uddybende forklaring.

Nu er det sådan at der skal er ført 4 seperate kabler (godkendt til nedgravning) fra døren hvor afbryderne skal sidde og ud til bedene. Kablerne er stødt i jorden.

Bedene er 60 cm høje og deri skal lamperne stå. Kablerne er ført op til kanten af bedet.
Bedene er fyldt med jord og der skal være granitskærver i toppen.

Nu er mit spørgsmål så om kablerne kan ligge/samles med/uden samledåse i toppen af disse bede.
Det er fordi jeg gerne vil ha' samlingerne skjult, så derfor vil jeg lægge dem i bedene.
Men da disse jo skal vandes om sommeren hvor der jo ligger kabler , samledåse.

Så hvordan skal dette så gøres ??? Er det nok med bare en samledåse hvis der skal vandes ????

mvh

Dennis

Accepteret svar
Fra : JonNielsen

Modtaget 500 point
Dato : 11-12-07 22:08

Hejsa Dennisdahl

Der findes ingen dåser som i længden vil holde vandtæt ved nedgravning.
Når du har et kabel pr. lampe ville det bedste være at føre kablet ubrudt op i lampen.

Du skal straks glemme hvad stig54 skrev. I følge loven skal kabler graves ned i 70 cm hvis de dækkes med dækplade eller markeringsbånd. I dit tilfælde vil man i mange tilfælde istedet lægge kablerne i et metalrør eller anden mekanisk beskyttelse da der så ikke er noget krav om nedgravningsdybde. I de 20 år jeg har arbejdet som elektriker har det været den metode vi har anbefalet kunderne så de slipper for dybe grøfter rundt i haven.
Kabel med metalkappe vil jeg fraråde dig at bruge. Det gør monteringen meget svære og er sjældent nogen fordel. Hvis du rammet de med en skovl vil der lettere komme skader og dermed fugt ind til metalkappen og den ruster væk på kort tid.

Kommentar
Fra : JonNielsen

Dato : 11-12-07 22:11

Glemte lige at sige at hvis du ikke kan få kablet direkte op i lamperne er den bedste løsning at forlænge dem med krympemuffer og derefter føre dem op i lamperne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-12-07 23:04

Citat:
jvf. dette - sakset fra stærkstrømsbekendtgørelsen
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.
522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.
522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes dækbånd.
Citat slut
Jeg giver mig og forbander den elinstallatør der sagde at jeg skulle grave en rende på 70 cm, men hvad så ligger mine kabler da godt beskyttet. hehe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-12-07 20:10

1. du behøver ikke skærmet kabel
2. universaldåser olig. til udendørbrug må godt graves ned Hvis de fuldes med skøbemase beregnet til dette.

Kommentar
Fra : JonNielsen

Dato : 12-12-07 21:18

Ja rotw det mener jeg også at du har ret i, men hvor har jeg da fundet mange af dem der alligevel er gået fugt i og ofte drillet ejeren over en lang periode. Som elektriker kan jeg kun sige "Lad vær med at grave nogen som helst dåser ned"

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 14-12-07 18:56

Tak for svaret JonNielsen.