/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sognefogeder og Socialister
Fra : thoustrup
Vist : 821 gange
200 point
Dato : 10-12-07 16:14

Jeg har på mit arbejde, (genbrugs center) fået indleveret to ting som jeg vil prøve om I kender noget til, eller på anden måde hjælpe med.

Det første er et stempel med følgende tekst:
Sognefoged J. C. Christiansen
(J’et kan være et I)

Det andet er et meget gammel og vældig flot ur, med mange tandhjul og utrolig velbevaret, i bunden er et klistermærke med navnet: Socialisten Moasch
Navnet Moasch er lidt svært men flere er kommet til det resultat, Maasch kan det også være.

På nettet har jeg forsøgt at lede, men fik ikke noget ud af de.

Findes der et sted med navne på sognefogeder i Danmark?
Hvem er denne socialist Moasch?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 16:31

I .C. Christensen er en gammel venstre politiker.
Moasch siger mig ikke noget, endnu...
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 16:49

Undskyld "Christiansen"
så kender jeg ingen af dem, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 17:22

Moasch findes skam,

betyder på tysk uryddet underskov, det der kommer nærmest på dansk er nok morads?
men bruges i tyske dialekter (slang) for må / måtte ...muss / möchte??
og er også et arabisk eller jødisk navn...

måske ham her:
"
WHO: Bennet, S., A. Creese, R. Moasch (1999)
Health insurance schemes for people outside formal sector employment
"
fundet her: Svend
http://www.gtz.de/de/themen/soziale-entwicklung/soziale-sicherheit/12312.htm

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-12-07 17:37

Et lille tip.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,164413,164493

Hvor i landet er vi ca. ?
Der er selvfølgelig ingen der siger, at stemplet er brugt lige i nærheden af genbrugspladsen !

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 17:58

Jeg har ikke fundet en landsdækkende oversigt,
der er mange lokale: Århus Sønderjylland etc.

Det nærmeste jeg kan komme:
"
i 10 Aar har jeg været Formand for Ribe Amts Sognefogedforening og Medlem af Hovedbestyrelsen for Foreningen af Sognefogeder og Lægdsmænd i Danmark. ...
"
fundet her:
http://www.vnsa.dk/dokumenter/NIELS.htm

Der findes altså en Forening for Sognefogeder og Lægdsmænd i Danmark...
Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 10-12-07 23:24

Jeg arbejder på Ejby Genbrugs center, og det er Ejby på Vestfyn, men vi får ofte ting ind som godt nok kommer fra Vestfyn, men af omveje er landet her på egnen, måske har nogen engang arvet eller købt noget i andre dele af landet.

jeg ligger også inde med en del portræt billeder der er omkring 100 år gamle, og et af dem er fotograferet af Emil Hansen, Møllergade i Svendborg.

Jeg tænker ofte på dem, der sælger ting og sager på loppemarkeder, der ser jeg ofte gamle rammer med billeder, og de bliver så solgt fordi rammen er flot, og billedet, ja den bliver smidt ud, lidt trist, det kunne jo være din eller min oldefar der er på billedet. Synd af de går tabt.

Annuller spørgsmålet
Fra : thoustrup

Dato : 17-01-08 11:19

Jeg har modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål