/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problemer formatering Bærbar
Fra : Breunski
Vist : 900 gange
200 point
Dato : 10-12-07 15:35

Jeg har en bærbar(Compaq), hvor jeg installerede Norton Systemwork. Det fungerede fint indtil jeg installerede Norton Go-back. Det fik den bærbare til at gå helt i kage, så jeg ikke kunne genstarte.

Nu har jeg så i flere omgange forsøgt at formatere og geninstallere Win Xp, men dette kan jeg ikke.

Den er flere timer om at formatere, da den fryser i flere tilfælde. Når det så endenlig er lykkede at formatere, så skriver den diverse fejl. Aldrig den samme.

En gang vil den have mig til at gå i fejlsikret tilstand.
Så ville den have originalt software, hvilket den har. I sidste omgang, gik den "næsten" i sort. Det vil sige der er sort skærm med hvide "tænkebokse" for neden, som den normalt viser, når den starter op. Man kan høre den kører, men det går langsomt.

Processen med formateringen tager 7-8 timer.

Er der nogle der har en idé om, hvad problemet kan være og eventuelt har en løsning? Så jeg kan få den op at køre igen.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-12-07 15:46
Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 10-12-07 15:46

Hvis du lægger en "org" windows CD i og booter på den, så får du mulighed for at slette de partitioner som der er på harddisken. Svar ja til det.
Så skal du oprette en ny partition, når det er gjort vælger du at installere her på.

Når man sletter og opretter en ny partition, laver man en quick format (tager 1 min).

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at lave en fuld format (det tager MEGET lang tid, alt efter harddisk størrelse)
Hvis den bliver ved med at lave fejl under installationen er det måske fordi du bruger en CD som er ridset/ulæselig eller at der er fysiske fejl på din harddisk. (kør evt. scandisk)

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 10-12-07 15:48

Det er en helt ny original CD. Den er lige taget ud af pakken og sat i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 15:49

FJERN det Norton"lort"

Det giver sgu aldrig andet end problemer.....

Derefter må du kunne genetablere maskinen som den var tidligere..... (du har vel brændt CDerne ud)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 15:51

Citat
Det er en helt ny original CD. Den er lige taget ud af pakken og sat i.

Så er det jo ikke så sært du får problemer....

Alle drivere osv. mangler jo.....

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 10-12-07 16:27

hvad hedder din bærbar,tror der er en backup af styresystemet på din hardisk som du nu måske har smadret. #ødelagt masterbooter"

Men kom lige med flere oplysninger om den computer måske er der håb i nu.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 10-12-07 16:32

fandt lige det her prøv om det ikke kan bruges.

Gendannelse fra partitionen på harddisken
Du kan udføre en gendannelse fra partitionen på harddisken via knappen Start eller f11.
Gør følgende for at gendanne systemet fra partitionen:
1. Åbn Recovery Manager på en af følgende måder:
? Vælg Start > Alle programmer > Recovery Manager > Recovery Manager.
? Genstart computeren, og tryk på f11 når meddelelsen “Press <F11> for recovery” (Tryk på
F11 for at gendanne) vises på skærmen. Vælg derefter Recovery Manager.
Recovery Manager åbnes.
2. Klik på Advanced Options (Avancerede indstillinger).
3. Klik på System recovery (Systemgendannelse), og klik på Next (Næste).
4. Følg anvisningerne på skærmen.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 10-12-07 18:49

Windows er allerede væk, da jeg jo har formateret. Så jeg kan ikke gøre noget i Windows.

Ved egentlig ikke så meget om Computeren, da det er en jeg har fået. Der står Compaq, når jeg starter op. Men hvad vil I vide?

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 10-12-07 18:52

Har du prøvet hvad jeg skriver tryk på F11 under opstart og følg hvad jeg skrev oven over ;)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-07 02:49

Har en cd eller hvis det er en gammel maskine en diskette med drivere til bundkortet ? Når du har formateret er alt slettet på harddisken og du skal have bundkort drivere ind igen, før installation af Windows, som det er nævnt i et indlæg ovenover, at det er Compaq er slet ikke nok at vide for os, hvis vi skal hjælpe dig med at finde download link til bundkort driver (hvis du ikke har dem) hvilken bundkort er der i Compaqen ? Du fik sikkert en manual til bundkort da du købte computeren, navnet står sandsynligvis på bundkortet hvis du har smidt manualen væk

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-12-07 08:32

Jeg har ingenting til PC'en, da det var en brugt jeg fik. Jeg må prøve at undersøge bundkortet, så jeg kan få de rigtige drivere. Men troede bare det var ok at formatere ved hjælp af windows xp, og så installere det igen. Jeg vil lige forsøge med F11, hvis det andet går galt igen.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-12-07 11:57

Windows blev installeret igen og jeg kunne opdatere windows. Da jeg så skulle genstarte, skete der indtil videre ikke så meget. Det er som om, at den bare er utrolig langsom.

Jeg har nogle informationer, som står på PC'en:

HP Pavilion zv5000
Nvidia
AMD - Athlon XP-M

Er det sådan informationer der mangler? eller skal jeg åbne den se efter andre oplysninger. Hvis jeg får åbnet windows igen på et tidspunkt, kan jeg eventuelt søge efter flere informationer vedr. pc'en

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-07 14:06

Det er næsten med sikkerhed bundkort drivere der mangler, du undgår ikke at se indenfor i computeren, bundkortet er den printplade hvor alt det andet er tilsluttet, der skal stå navn og model et eller andet sted på den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-07 14:16

Som jeg læser det, kan du få computeren op at køre indtil du opdaterer, du kan når den kører, måske slippe lidt nemt om ved at finde oplysninger om indmaden, hent det gratis program Everest: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html klik på et af de amerikanske flag for at starte hentningen, klik ikke på noget på den nye side som åbner, i Everest kan du oplysninger om alt som er på computeren, dit bundkort hedder Motherboard skriv navn og model nummer herind eller søg selv efter drivere

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-12-07 14:53

Nu har jeg fået den op at køre. Windows er geninstalleret og den genstarter i løbet af få minutter. Så det ser ud til være gået i orden, bortset fra at tastaturet ikke passer med tasterne. Er det fordi den tror det er et engelsk tastatur og i så fald hvordan ændrer man dette?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-07 02:22

Godt du blev kørende igen Windows må på en eller anden måde selv have fundet noget som kunne bruges, tastaturet kan jeg ikke hjælpe med, men hvis det var min, ville jeg forsøge at opdatere driver til tastatur i Enhedshåndterng, hvis det ikke hjalp ville jeg fjerne driveren, Windows skal nok finde en ved genstart, og jeg ville krydse fingre for at det ville hjælpe, men som ovenfor, det ved jeg ikke noget om
Forresten er computeren dansk, se nede på nederste blå linje, værktøjs linjen sprog, står der DA ?

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 12-12-07 08:58

Nej der stod engelsk

Jeg har oprettet en ny tråd i forhold til tastaturet. Jeg har sådan set få løst det problem jeg oprindeligt startede med i denne tråd.

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 12-12-07 11:23

Tak for svaret thulin. Jeg brugte din løsning og fik det til at virke.

Men også tak til alle jer andre, som har forsøgt at hjælpe. Det stod heldigvis ikke helt så skidt til som jeg troede. Det var bare installationen, der tog utroligt lang tid (2 dage). Det ser ud til at køre nu.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-12-07 12:10

Når windows er installeret, går du ind på kontrolpanelet klikker på ikonet tastatur (klik evt. først på klassisk visning)
Her vælger du så dansk tastatur - så kører det igen, som det skal
Du har ganske enkelt sprunget over tastatur spørgsmålet under installationen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-12-07 12:13

Løgn af min hals - du skal bruge ikonet "internationale og sprog indstillinger"