/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Riskager af poppede ris.
Fra : guddaRap
Vist : 14871 gange
120 point
Dato : 09-12-07 22:21

I handelen kan man købe riskager der er lavet af poppede ris eller hvede. de kaldes for Galetter.
Jeg vil gerne lave mine egne, ligesom man laver pop corn. Er der nogen der ved hvordan man gør?
FJeg har prøvet med almindelige brune ris, men det gik ikke...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-07 23:33

Almindelige brune ris ? hvad er det.
De brune man ofte får under betegnelsen "naturris" er slet ikke ris.

Der ser man hvor mange misforståelser der kommer af at man ikke går sø højt op i det med korrekte navne.
Prøv omdu kan poppe ris med skaller, hvis du kan få dem nogensteder.
Den sædvanlige riskvalitet i Danmark er poleret og evt parboiled. Det sidste er en bhandling med damp inden de poleres. Det redder nogen af vitaminerne, som presses fra skallen ind i riskornet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-07 23:38

Fandt denne opskrift på nettet. Men pas på . Ingen anelse om hvad vedkommende mener med brown rice.
Man skal passe umådeligt på med fremmede kulturers madopskrifter. Det de anser for en natur´lig selvfølge skriver de ikke , og vi har ingen anelse om det.

1 cup sweet brown rice

1 1/2 cups hot water

Combine and allow to stand for one hour. Using a strainer, drain water from rice. In a large skillet, add 2 Tbsp cooking oil and place on medium - high heat, heat oil before adding rice(be certain that the water has been thoroughly drained from the rice or the water will cause the oil to spatter and burn you). Add rice and stir well. Cover and gently shake until the kernels are mostly popped like popcorn and lightly browned. Remove from heat, add margarine and salt, if desired. ... when they are mostly popped and lightly brown remove from heat.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-07 23:56

http://www.madabc.dk/madabc-dk/index.aspx?id=2&dbg=be4544b1-3ef9-4056-82b2-947750e6fe6c&cat=12 sådan popper du ris - du kan også købe dem færdigpoppede

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-07 23:56

for i øvrigt smager de hamrende godt som julegodter - med chokolade overtræk

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 20-12-07 12:59

Jeg har nu været ved at forsøge...med opskriften Transor og tak for den. Den bragte mig lidt videre Jeg brugte korte brune ris....altså dem der bliver til grødris når de er afskallede.
(Brune ris er ris der ikke er afskallede og er derfor meget sundere og skal koge/simre i 45 min. og de var rigtig populære i de glade tressere.."spis brune ris og lav revolution))
På en riskage-pakke jeg fandt stod der at de korte brune ris skulle først suge vand, dernæst i saltvand og tilsidst bliver de puffede direkte i nogle forme i en ovn.
Mit tillægs spørgsmål er nu hvor høj mon temperaturen skal være... måske er den højere end vi kan lave i vores ovne, men der må da også være en grænse for hvad sådan nogle ris kan tåle.

Desuden tror jeg at dem man skal bruge en speciel sort under betegnelsen Sweet brown rice.
Ideen til de puffede riskager kommer fra Japan.

GuddaRap

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-12-07 13:18

Jeg tror her er en opskrift - ellers er der så meget andet
http://www.madogsundhed.dk/?page=opskrifter

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 20-12-07 13:35

Nej Valde
den opskrift jeg søger var der ikke.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-12-07 14:10

Hej på denne side kan du finde en opskrift, på engelsk. Wild rice galette. Jeg ved ikke om det er lige det du søger, men prøv at kig
http://www.riceassociation.org.uk/About/recipes.htm

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 120 point
Dato : 20-12-07 15:09
Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-07 19:53

Ifølge den opskrift jeg gav overfor skal risene først i blød for at optage vand nok til at lave damptryk, så de kan poppe og springe skallen.

De skal poppes i meget varm olie ligesom popcorn ( majs) . Inden risene kommes i olien skal de tørres omhyggeligt udvendigt ( si og derefter viskestykke) for at der ikke kommer vand i olien, så den sptøjter op.
Jeg tror ikke du kan poppe i en almindelig husholdningsovn.

En stor gryde på komfuret, dæk bunden med olie /palmin. varm op til det næsten ryger så kommes risene i. låg over for at de ikke springer ud. Ryst gryden engang imellem .

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 20-12-07 22:15

Ja det må jeg nok sige Hellebirgitte.... det er da vist ikke lige til, men nu ved jeg det da. Det var en meget lærerig side du der havde fundet.

Jeg prøvede hele din opskrift idag Transor. Og der var da også nogle af risene der poppede.
Jeg tror ikke at 1 time er nok til at risene har suge nok vand, så jeg prøver igen. Men på den måde bliver risene jo heller ikke så fedtfatige..

Men til for at lave de andre skal man ha små lukkede beholdere som risene kan puffe inden i og samtidig klistre sammen.
Så ja det må vi lade fabrikkerne om at klare..

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 20-12-07 22:18

Mange tak for hjæpen
Jeg vil gerne give jer begge to point men skal jo vælge

men Hellebirgittes side afslutter min søgen

Godkendelse af svar
Fra : guddaRap

Dato : 20-12-07 22:19

Tak for svaret HelleBirgitte.