/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskabsproblemer
Fra : kipumi
Vist : 1476 gange
100 point
Dato : 09-12-07 21:56

Mit 5 år gamle køleskab virkede for varmt inden i, og ved at måle med et termometer i et glas vand i midten, viste dette 10 grader. (Jeg har efterfølgende skruet op fra 3 til 5 - og dagen efter til 7 ( 7 er det højeste tal - altså koldest) Nu er der 5 grader i skabet, efter at det har været lukket i 12 timer. Men det kan jo ikke være rigtigt, at det skal stå på højeste trin, noget må der være galt. Men hvad? Er der et eller andet, jeg selv kan gøre. Dørlisten slutter tæt nok.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-12-07 22:02

Har du husket at gøre køleribberne på bagsiden af skabet rene ?

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 09-12-07 22:19

Brokke 44 Er det det samme som kondensatorrørene?I brochuren står: Konmdensatorrørene skal ikke rengøres, de er lukket af med en plade, for at holde dem rene for støv, og derved mindske energiforbruget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-07 22:31

højere tal står for mere afkøling. Om det er logisk?? Blæse vær med det, bare det virker!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 09-12-07 22:49

Når skabet har den alder er det formentlig termostaten som ikke virker rigtigt.
Det er normalt ret enkelt at skifte en termostat, men problemet er at få den rigtige. De fleste elektrikkere tror at man bare kan bruge en tilfældig køleskabstermostat bare den fysisk passer.

Men der er forskel i karakteristikkerne på en til et køleskab med frostbox og til et uden.

Med forkert termostat kan du få meget store svingninger i temperaturen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-07 06:54

hvis det er en elektronisk termostat, der er i skabet, kan den komme til at virke igen af sig selv. Den type termostater "kommer og går" som vinden blæser, er det derimod i mekanisk termostat, kunne det tyde på, at problemet kunne være der.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-12-07 08:48

Citat
Brokke 44 Er det det samme som kondensatorrørene?

Ja, det er det - så har du ikke det problem.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 13-01-08 22:18

Tak for svaret transor. Øh... jeg må have glemt at give point for dette spørgsmål