/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
En polak koliderte
Fra : alimak
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 09-12-07 20:22

En morgen var det en polsk bil der krysset heltrukken linje og lagde hele sin venstre side ind i min højre side.Jeg har kun ansvarsforsikring,men meldte det til mit forsikrings selskab.Da jeg mente at de kunne kontakte det polske forsikringsselskab for mig. Men nu har jeg fået brev fra dem om at jeg selv må finde ud af hvilke forsikringsselskab polakken har og så selv kontakte dem for og få dem til og betale for min skade.Jeg mener ikke det er min job.Kan jeg anke dette nogle steder, og er det nogen der har erfaring med at kollidere med andre nationer der ingen taler dansk eller engelsk.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 20:35

Jo - det er dit job at sørge for at få oplysningerne dengang skaden skete.....

Du har dummet dig ved IKKE at sørge for dette og kommer SELV til at hænge på skaden på din bil....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 20:36

Du kunne jo bare have tilkaldt politi.....

Sprogvanskeligheder er IKKE en undskyldning....

Og vidner har du vel heller ikke....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-12-07 20:42

Der er en der har taget din røv, og han griner hele vejen ned til polen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-07 22:01

Polsk indregistreret bil?

Du kan ikke engang være sikker på, at der er forsikring på sådan en bil.

Der kan være så meget luskeri med en polsk indregistreret bil, at du end ikke kan forestille dig det

Men hvis du har har været så heldig at støde ind i en polak der har givet dig korrekte oplysninger om hvilket selskab han har , og at der ikke er noget lusk med bilen, kan jeg kun råde dig til at finde en tolk, som kan skrive til det polske forsikringsselskab og der gøre krav på erstaning til udbedring af skaderne på din bil.

Hvis du kun har et registreringsnummer på den polske bil, så glem det.........

Ved ikke med personbiler, men hvis det eks. havde været en polsk lastbil, er proceduren, at såfremt der laves skader eller overtrædelser, bliver chaufføren af politiet tilbageholdt, indtil der er garanti for at der forefindes/skaffes penge til at dække .

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-12-07 22:10

Jeg har kun navn og adr. på polakken og bilnr. på den polske bilen.Så jeg har nok dummet mig grundig ved ikke og kontakte politiet.
alimak

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 09-12-07 22:12

Der er altså et forsikrings selskab over forsikringsselskaberne (noget i den retning) der plejer at dække sådan noget.... Kan ikke lige huske hvad det hedder..

Min far har prøvet helt det samme og fik det dækket af den vej, men det var også først, efter han havde fået en journalist til at ringe op og spørger ind til sagen...

Så pres lidt på..

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 09-12-07 22:16

Okey.. Min far havde en polsk nummerplade, der bevidste at bilen eksisterede, men det lykkedes aldrig rigtig at finde ejeren af bilen, gemmen de polske myndigheder...

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-07 00:29

Prøv lige at undersøge dette link.
http://www.dfim.dk/

http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=HvisTingBilAnsvar
Citat
Ligeledes kan der rettes erstatningskrav mod DFIM, hvis et udenlandsk motorkøretøj forvolder skade i Danmark.

Det er da værd at prøve !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-07 07:49

Det er en del af kaskoforsikringen at forsikringsselskabet, behandler ansvarsskader.
Når du ingen kaskoforsikring har , er det heller ikke dit forsikringsselskabs opgave at klare den sag for dig.
Når du har mandens navn og adresse skriver du pænt til ham og beder ham anmelde til sin forsikring og samtidig op lyse om forsikringsselskabets navn, adresse og policenr.

Så beder du din reperatør om at få skaden takseret, så du har et uafhængig vurdering af skadens størrelse og reperationsomkostninger.

God fornøjelse. Sådan er det at være gør det selv mand på bilskadeområdet.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 10-12-07 16:35

Prøv at gå på den lokale politi-station, tag en snak med den ansvarshavende betjent, og hør om ikke der er noget de kan gøre for at hjælpe dig - det k-u-n-n-e jo være du blev positivt overrasket - med at skaffe flere data....

Kommentar
Fra : milling22

Dato : 11-12-07 14:59

Et polsk forsikringsselskab bør/skal have et handlingsselskab i Danmark.
DFIM`s hjemmeside http://dfim.dk/ , indeholder oplysninger om danske forsikringsselskabers skaderepræsentanter i EU/EØS-landende.
Hvis du ved i hvilket polsk forsikringsselskab modpartens bil er forsikret, kan du direkte gå ind under Handlingliste, og se hvilket dansk forsikringsselskab der repræsentere det polske selskab her i Danmark.
Kender du ikke navnet på det polske selskab, kontakter du først D.F.I.M. med oplysning om reg.nr. på den polske bil, og beder dem om at undersøge forsikringsforholdet for det polske køretøj. Det sker hos den polske forening "Polish Motor Insurers´".
Efter svar fra D.F.I.M., skal du kontakte det danske selskab med oplysningerne, hvorefter det er op til det danske selskab at få en anmeldelse fra den polske part.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 11-12-07 18:14

Tak for svaret jakjoe.Og tak til alle der ville hjælpe mig.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-12-07 18:58

Jeg siger også tak.
Håber du har heldet med dig !

mvh
jakjoe