/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Gran Vitara
Fra : yesft4
Vist : 3772 gange
20 point
Dato : 09-12-07 20:16

Har en Gran Vitara, som er havareret....
ÅRG 2002 - 250.000 KM - REGELMÆSSIG VEDLIGEHOLDT
Efter olieskift kørt 80 km, så brændte motoren sammen. Det viser sig at der er kommet 5,6 liter olie på - der skal iflg manualen kun 4,7 liter på. Hul i et stempel og olien skudt op gennem målepindens kanal, så der er olie i hele motorrummet. - Kan årsagen være for meget olie? Eller forkert olie? eller er det bare et uheldigt sammenfald at det sker lige efter olieskift?
På forhånd tak for alle svar....

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 20 point
Dato : 09-12-07 20:30

Motoren må da have gået mærkeligt, så man blev advaret om at noget var galt?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 20:44

0.9 liter olie extra gør ikke den store forskel på det litertal....

Giver højst lidt extra svineri....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-07 21:53

er du sikker på at den gamle olie er blevet tappet af først. det lyder som om der er dobbelt portion af olie i motoren.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 22:13

>Diesel eller benzin motor?

Hul i et stempel lyder som en diesel dyse der er defekt...?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-12-07 22:28

Kør til FDM eller http://www.teknologisk.dk/transport/5752
Hvordan har du fundet ud af der er for meget olie på?

Godkendelse af svar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 22:53

Tak for svaret stilkene.
Rigtigt - motoren gik mærkeligt, men først efter de 80 km. Jeg gættede bare på at der måske var lidt skidt i systemet og at det ville blive brændt af ret hurtigt, men i stedet gav den pludselig en ordenlig prut fra sig, og så lyste olielampen og bilen standsede. - Diesel bil med turbo.... det havde jeg vist glemt at skrive

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 22:55

Hvor sidder hullet i stemplet?

Den tog vel ikke selv?

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 22:58

Tak for alle kommentarerne......
Der er tale om en turbo-diesel. Hos Suzuki siger de at at der på denne type motor (som er fra Peugeot, kun må være 4,7 liter, og min lokale mekaniker, som har fyldt olie på, har skrevet 5,6 liter på smøresedlen)
I forbindelse med olieskiftet var han kommet til at løsne slangen til luftindtag på turboen. Det opdagede han da han ville køre bilen hejm til mig efter endt service.
Jeg ved ikke om han har glemt at tømme den gamle olie af, men anser det som usansynligt.

Mit nuværende problem er at mekanikerens forsikringsselskab - CODAN - har afvist at den ødelagte motor kan skyldes det med olien. Men jeg synes bare at det er et mærkeligt sammentræf. - Og kan man her bagefter finde ud af, hvad der har været årsag til havariet?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 23:02

Hmm.... For meget olie kan ødelægge en motor men så vil den normalt tage omdrejninger selv og så himle... men det her den ik gjort vel?

Har du selv set stemplet? eller bedre har du et billede?

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:07

Jo....den begyndte faktisk pludseligt at "himle" - går ud fra at det betyder gik helt op i omdrejninger....det var der prutten kom - og en ordentlig røgsky. Der var ingen lamper der lyste, så jeg troede jeg kunne snige mig de sidste 5 km hjem....

Jeg har ikke et billede - endnu. skal forbi Suzuki værkstedet i morgen og diskutere det videre forløb.... for den skal jo ud at køre igen!

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:09

I morgen aften kan jeg lægge nogle billeder på min egen hjemmeside, hvis det kan sige nogen af Jer noget.... jeg vil være virkelig taknemmelig for hjælp, for jeg har fået at vide at jeg skal regne med selv at dække de 40.000 kr det her kommer til at koste, og det forsøger jeg naturligvis at undgå.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 23:12

Så er det 99% sikkert at det er olien der er årsagen.... Når en motor tager olie, Det vil sige at den pe en eller anden måder får det på den forkerte side af stemplerne (I forbrændingskammeret) så køre den på olien og det er noget der giver en frygtelig masse omdrejninger, i mange tilfælde kan man ikke holde den nede eller stoppe den.. Kun ved at lukke for luften kan man kvæle den...

Hvad siger suzuki at de tror der er sket?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-07 23:26

Citat
Så er det 99% sikkert at det er olien der er årsagen.... Når en motor tager olie, Det vil sige at den pe en eller anden måder får det på den forkerte side af stemplerne (I forbrændingskammeret) så køre den på olien og det er noget der giver en frygtelig masse omdrejninger, i mange tilfælde kan man ikke holde den nede eller stoppe den.. Kun ved at lukke for luften kan man kvæle den...

Det er normalt kun noget en meget underkomprimeret motor kan gøre

Så sker der det, at bilen sender motorolie baglæns ud i systemet og ud i luftfilteret, hvor det så kommer med indsugningsluften ind i forbrændingskammeret, bilen begynder så at "køre" på motorolie i stedet for diesel.....og det lyder grimt, ujævnt med en masse omdrejninger....har selv prøvet det med en gammel slidt Mercedes som havde stået med motoren i tomgang i nogen timer og derved slæbt olie op i indsugningen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 23:31

Dova... Nej beklager men du tager fejl... Det kan ske for alle 4-takt motore!

Det ka komme mange andre steder også ventiler, stempelringe og så vidre der er mange muligheder men Når det sker så går det stærkt...

Og tager den olie for alvor, så går den jævnt, OP af i omdrejninger...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-07 23:31

Citat
I forbindelse med olieskiftet var han kommet til at løsne slangen til luftindtag på turboen

Hvis han har kørt med bilen sådan, er der så mulighed for at et eller andet er gået løs ved turboen eller der er kommet skidt derind, som så er blæst ind i motoren.

Jeg har set en totalt smadret lastbilmotor engang, (smadrede stempler) fordi der røg stumper fra en defekt turbo ind i forbrændingskammeret

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:31

Jeg spurgte Suzuki, hvad der mon kunne forårsage at der brændes hul i et stempel. "Det er svært at sige nøjagtigt" - Jamen giv mig et par forslag, sagde jeg, og det første de foreslog var for meget olie..... Men nu er det jo sådan at det er taksatoren der afgør en sag!!!!! Jeg er ikke mekaniker, men det hævder taksatoren at han er, og han har egenhændigt afgjort at jeg selv skal betale for skaden. Mekanikeren, som kom til at fylde for meget olie på er en bekendt af mig, så han har jo naturligvis sagt at hans forsikring dækker - hvis det altså er det med olien, der er årsagen. Han afgør det ikke selv, det gør hans forsikringsselskab - og dermed taksatoren.
Og taksatoren føler ikke at han behøver at BEVISE at det IKKE skyldes for meget olie, og derfor har jeg besluttet mig for at finde ud af om ikke det KAN VÆRE OLIEN, for bare en berettiget mistanke vil efter min mening være nok til at køre en sag. MEN, hvis det HELT SIKKERT IKKE er olie-sagen, så vil jeg ikke fortsætte min kamp mod CODAN, som jo kun er ude på at undgå en udbetaling.

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:36

DOVA....det var netop een af de ting der fløj gennem mit hoved da motoren begyndte at lyde underligt, men jeg troede at et evt lille fremmedlegeme i tændingen - ligesom i en benzinmotor - ville eller kunne blive brændt væk efter et par kilometer, men det blev bare værre, og så var det at jeg ville forsøge at "liste" hjem. Lidt efter var det så at det gik helt galt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 23:40

Det kan meget let være olien... Du kunne jo få suzuki til at afprøve den dyse til den cylider der er skadet.... De kan virke som en skærebrænder hvis de er defekte, men det er nogle meget uheldige sammenfald hvis det ike har noget med olien at gøre... Men er spændt på at se billederne af det..

Dova> Tror ik der var gået 80km inden det var gået galt så og det ville ikke brænde hul i et stempel men i stedet tege en ventil eller rive cylinderen....

Har selv set flere motore stå på den/de kontos og det er bestem stærke krafter der er på spil der.. Har set en iveco motor/gearkasse eksplodere på en lastbil, den stod op at en gavl, den smed tandhjul om forbi den anden gavl, ca 70 meter væk...

men har også selv kvalt mortore i tide... så ved hvad jeg snakker om..

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:45

Ekspress105.....Du ved meget om dieselmotorer....hvad er din proffession?
Suzuki kan vistnok ikke selv teste dyserne!!!! Har jeg fået at vide. En test af dyserne (sker i Vejle - PS jeg bor selv i Midt Jylland) vil koste en 15-20.000 kr og det skal jeg åbenbart selv dække.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-12-07 23:49

Hehe Noget har jeg da lært... Har kørt en del traktortræk og Har set lidt af hvert.. Men er også midtjyde... Er hvis autodidakt tror jeg det hedder men Har lært af nogen som jeg vil betegne som nogle af DK's bedste mekanikere.

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 09-12-07 23:58

OK, foreløbig tak for hjælpen....det har givet mig blod på tanden, for jeg synes ikke CODAN skal slippe så let. 40.000 er jo ikke noget for dem, men mange penge for mig, og hvis de skal afvise sagen skal de gøre det ordentligt, og hvis jeg kan tilbagevise deres overlegne afvisning vil det bare være for fedt.

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 10-12-07 00:00

Har du fået løst dit problem med luft i centralvarmen? Måske kan jeg hjælpe - jeg arbejder med sådan nogle ting....... Det må vi tale om i morgen. Nu skal jeg vist passe min seng.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-12-07 00:05

Nej... Men læs det jeg har skrevet i private indlæg....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-07 00:07

Citat
Ekspress105.....Du ved meget om dieselmotorer

Mon dog

Citat
Det kan meget let være olien... Du kunne jo få suzuki til at afprøve den dyse til den cylider der er skadet.... De kan virke som en skærebrænder hvis de er defekte, men det er nogle meget uheldige sammenfald hvis det ike har noget med olien at gøre... Men er spændt på at se billederne af det..

Dova> Tror ik der var gået 80km inden det var gået galt så og det ville ikke brænde hul i et stempel men i stedet tege en ventil eller rive cylinderen....

HVIS du i det hele taget ved noget som helst om motorer, har du en underlig måde at formulere det på

"Det kan meget let være olien... Du kunne jo få suzuki til at afprøve den dyse til den cylider der er skadet"

Nu har dyserne jo ligesom ikke en skid med olien at gøre, dyserne er til dieselolien, og det er lige som ikke rigtigt det, der er mistanke om at denne motor har fået for meget af

Em defekt dyse kan ganske rigtigt ødelægge et stempel, men så er det når der ikke er ordentlig forstøvning af dieselolien, så det drypper ind i forbrændingskammeret......og det kommer der ikke lige pludseligt hul i et stempel af, men er et resultat af længere tids belastning, hvor motoren vil gå ujævnt, især ved kold motor, og banke/klonke med en meget karakteristisk lyd, og så til sidst kan der i værste fald blive brændt hul i stemplet.

Og ingen snakker om brændt stempel, men HUL i et stempel, hvor det kan være meget sandsynligt, at et fremmedlegeme der komme ind ovenpå stemplet vil lave hul der, og ikke rive cylinderen.

En anden mulighed er, at stemplet har været banket op i en ventil, så det har lavet hullet.....

yesft4......er topstykket tjekket for defekt/bøjet ventiler, ødelagte styr o.s.v. ??

Hvis det har taget skade også, er det sandsynligt, at oliemængden kan være skyld i det....selv om jeg umiddelbart vil tro, at det ville kræve meget mere for meget olie.........men okay, nogen motorer er sartere end andre.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-12-07 00:21

Dova... Det er ret let at afprøve en dyse og afklare om den er ok eller ej... er den ok er der en mulighed udelukket.. ! Og jo en dyse kan skære hul i et stempel, har et stående det er sket med og det tog ca 30 sek...

Men er dysen defekt, så er der næppe nogen sag at vinde men er den ok så er der da noget at kæmpe for....

Og ja ka godt kende forskel på olierne...

Men har set mange motor havarier så lære man meget... Er som sagt ikke mekaniker af profession men har lavet motorer og diesel er noget jeg har lavet for alvor... Men de vi laver er jo ikke muligt for en almindelig mekaniker for vi trosser jo lære bøgerne..

Men vil med give dig at den oliemængde er lille men tro mig ALT kan ske med en motor...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-12-07 00:43

Jeg ville taget med motoren til en specialist for at høre hvad de siger.Men det koster ikke 40000 for at få en motor fra en hugger sat ind i din bil.Det koster ca. 10000 med arbejde.
alimak

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 10-12-07 19:24

Nu kan billederne ses på
http://www.bofill-dk.dk/suzukibilleder.pdf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-07 21:45

Det er i hvert fald ikke brændt det stempel der, det er smadret

Og jeg tror meget vel på, efter at have set billederne, at stemplet kan være flækket fordi der har været for meget olie i motoren.......ser ud til, at det er flækket "nedefra" og altså ikke banket i stykker inde fra toppen af stemplet.....i andre tilfælde har man set, at pakninger o.s.v. giver efter for det forhøjede tryk, men her er det så stemplet der er gået i stedet.

Jeg ville ikke begynde at reparere særlig meget på den motor....find en anden, evt. ved en hugger. Eller find en billig bil uden afgift fra tyskland el.lign og tag motoren derfra.......hvis altså du selv kommer til at hænge på den.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-12-07 23:32

Nårh.. Dova... Så er vi da enige om noget.. Det der kan da hverken skyldes en dyse eller et fremmedelegne i indsugningen.... Det er helt klart nede fra kommende... Og med mindre plejstangen er begyndt at vokse er olien da hvis det eneste der kan komme der op og lave det hul...

Så ville nok lige tage fat i taksatoren igen og høre ham af hvad han mener er årsagen siden han ik vil dække...

Ja skal man reparere på den er et en chance at tage... Måske er det bare at skifte det stempel men har der været så meget tryk under det så har der jo nok også under de andre...

Så en anden motor vil da helt sikkert være den sikre løsning...

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 11-12-07 01:11

Tak til Jer begge for Jeres gode kommentarer. Ekspertkommentarer ved jeg ikke om det kan kaldes, men I ved i hvertfald en hel del mere om motorer end jeg selv gør. Jeg går helt sikkert videre med sagen og er ret sikker på at det bliver afgjort til min fordel. Jeg skal nok huske at referere det her på siden.... Godnat og tak endnu en gang.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-12-07 00:38

Her står det en del om det: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Rul ned til midt på siden der det står:What happens when an engine is overfilled with oil?
Du vinder nok den sag.
alimak

Kommentar
Fra : yesft4

Dato : 12-12-07 07:50

Tak Alimak også for dit gode indlæg og referencen.....

Til alm info kan oplyses at jeg fik afslaget fra Codan i går. Der står ganske enkelt:

"Ved besigtigelse er det konstateret at der er brændt hul + revne i stempel på cyl.nr.3.

Dette kan ikke efter vores vurdering skyldes at der har været påfyldt olie op til max.mærke på oliepinden, eller et +0,9 liter.

Vi kan derfor desværre ikke tilbyde at betale erstatning i dette tilfælde."

Der er ingen dokumentation eller reference til videnskabeligt materiale eller samtale med navngivne specialister eller noget som helst andet end en personlig vurdering fra en taksator, som var mekaniker for 30 år siden, og som har en personlig interesse i ikke at udbetale erstatning, idet vi jo allesammen godt ved at et forsikringsselskab er en virksomhed med krav til overskud, og enhver udbetaling er at betragte som et tab! Taksatorer bliver målt efter hvor "gavmilde" de er, og de skal derfor passe på pengene, eller begynde at se sig om efter en anden beskæftigelse....... sådan er det bare!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 08:57

Hmm... Hvis det er det han mener så ser jeg da ingen anden løsning end at få den dyse testet og er den ok, så må han fortæle hvordan han ka se det er brændt....

Men det er svært, da der jo ikke findes en DS på den slags og det altsamen kommer an på folks forskellige erfaringer.... Men snak med nogen andre værksteder om det og så deres vudering...

http://www.ketner.dk/ De kan teste dyen og de ved ihvertfald hvad de laver.... Har afdeling i holstebro og der er jeg ret sikker på du kan få den hjælp du har brug for, fra nogle professionelle....
Og de tager ihvertfald ikke 15-20.000,- For det...