/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ned til kineserne
Fra : bjarnefilm
Vist : 1997 gange
50 point
Dato : 09-12-07 18:23

Jeg har læst i "BBR Bygningsreglement for småhuse - villaer og parcelhuse". Hvis man vil bygge noget, skal man nogle gange søge om tilladelse. Det er hvis det kan ses udefra, hvis det er tæt på skel og hvis det forøger grundens bebyggelsesprocent. Der er flere ting, men det er ligegyldigt. Man skal ikke søge, hvis det er indvendige ting. Man kan frit flytte vægge, om huset styrter sammen er der ikke nogen, der bekymrer sig om. Det må betyde, at man frit kan udvide nedad med kælder? Og hvis der er kælder, så kan man lave dobbelt kælder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-07 18:41

Kræver det byggetilladelse eller andet at udgrave kælder?

Det kræver byggetilladelse, hvis du skal udgrave en helt ny kælder til et eksisterende hus, eller hvis huset i forvejen har delvis kælder, som du ønsker at gøre større.

Derimod kræver det ikke byggetilladelse at udgrave en eksisterende kælder, så den får større rumhøjde, da man i dette tilfælde ikke udvider husets areal.

Du bør kontakte dit forsikringsselskab, inden du går i gang med udgravningen af kælderen.

Herfra Kræver det byggetilladelse eller andet at udgrave kælder? Det kræver byggetilladelse, hvis du skal udgrave en helt ny kælder til et eksisterende hus, eller hvis huset i forvejen har delvis kælder, som du ønsker at gøre større.

Derimod kræver det ikke byggetilladelse at udgrave en eksisterende kælder, så den får større rumhøjde, da man i dette tilfælde ikke udvider husets areal.

Du bør kontakte dit forsikringsselskab, inden du går i gang med udgravningen af kælderen.

herfra http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/kelderen/generelt-om-udgravning-af-kelder hvor der står meget mere vedr. kælder

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-12-07 19:04

Det er mest dobbelt kælder, der er spændende?
Hvor i BBR står der noget om husets areal?
Jeg kan kun finde noget om begrænsninger i bebyggelsesprocenten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-07 19:13

Se kælderens status i din BBR-meddelelse
Hvis du er i tvivl om, hvilken status din kælder har, kan du kigge på husets BBR-meddelelse. Her kan du blandt andet se, hvor mange kvadratmeter bolig og kælder der er registreret. Hvis kælderen ikke er godkendt til beboelse, fremgår kælderens størrelse separat på BBR-meddelelsen, og den tæller dermed ikke med i bebyggelsesprocenten.

Du kan også gå ind på www.ois.dk (Den Offentlige Informationsserver) og finde oplysninger om din kælder.

Hvis loftet i din kælder ligger mere end 1,25 m over terræn, tæller kælderen med i bygningens bruttoareal på BBR-meddelelsen. Det betyder dog ikke, at kælderen automatisk er godkendt til beboelse.

herfra http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/kelderen/love-og-regler-om-kelderen

Det ser ikke ud til at man umiddelbart kan bygge en kælder i to etager, da der står at det kan være svært nok at få en tilladelse til en kælde i en etage, - til beboelse - pga radion og flugtveje

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-12-07 19:46

Jeg har surfet på det. Jeg kan ikke finde et sted, hvor der står at dobbelt kælder er ikke er tilladt. Det der kommer tættest på, er:
Fundet på: http://www.bb.kk.dk/Blanketter/Ans%C3%B8gningsskema%20til%20byggetilladelse.aspx
Byggetilladelse:
Du kan udfylde ansøgningsskemaet til byggetilladelse ved byggearbejder, der ikke er omfattet af ovenstående (anmeldelse). Større byggearbejder og væsentlige benyttelsesændringer kræver byggetilladelse.

Det ligner sådan en, hvis ikke vi vil have det (kommunen), så får du det ikke (dobbelt kælder). Jeg har også andet at lave, end at gå rundt med en pandelampe og en hakke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-07 21:15

Jeg har heller ikke skrevet at det var forbudt med en kælder i to etager, men at det kan være vanskeligt nok at få en kælder godkendt til beboelser. Jeg mener - man bygger vel ikke en kælder i to etager, kun som opmargasinering, værksted o.lign???

Her er reglerne for at bebo en kælder

De vigtigste krav til beboelsesrum i kældre
I Bygningsreglementet for småhuse (BR-S 98) står der, hvad der skal til, før en kælder opfylder kravene til beboelsesrum. De vigtigste krav er:

Gulvet skal ligge over det omgivende terræn mod mindst én af kældervæggene. Altså skal mindst en af kælderydervæggene svare til en almindelig husfacade i forhold til det omgivende terræn. Hvis ikke dit hus ligger på en skrånende grund, skal den ene kælderydervæg altså graves fri.
Der skal være mindst 2,30 m fra gulv til loft.
Der skal være mindst et vindue til det fri i hvert kælderrum.
Der skal være en flugtvej direkte til det fri. Det kan f.eks. være et vindue, en dør eller en lem. Åbningens højde plus bredde skal mindst være 1,5 m, og højden fra gulvet til underkanten af åbningen må ikke være over 1,2 m. Desuden skal det være let at åbne flugtvejen.
Indeklimaet i rummet skal være sundt og sikkert.
Kælderen, som rummet ligger i, må ikke være kold og fugtig.

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-07 13:11

Bygningsreglement for småhuse er ikke længer gældende. pr. 1. oktober trådte BR 07 i stedet.

Vær i øvrigt opmærksom på at der i BR07 er kommet nye regler for hvad der skal medregnes i bebyggelsesprocenten pr. 1. oktober. jeg har ikke styr på de nye regler, men vær sikker på at det er dem, og ikke de gamle der evt. følges.

Se evt.
http://www.ebst.dk/file/5502/notat_om_aendringer_i_br07.pdf
http://www.erhvervsbladet.dk/article/20070618/news05/70618002/

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 11-12-07 15:01

Tak for svaret anders_bak.