/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Stamtræ
Fra : olarsen
Vist : 1546 gange
50 point
Dato : 07-12-07 22:53

Hej,

Jeg har fået den skøre ide at jeg vil finde ud af hvem mine forfædre/-mødre er, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal begynde. Findes der nogle gode ideer bland Kan-duerne?

vh ol

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-12-07 22:58

Du kan jo starte med at kigge her: www.familytreemaker.dk så du har et sted at indtaste deoplysninger du får.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:03
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:04
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:05
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-12-07 23:05

Hej Ole

Jeg synes at jeg kan huske dit navn, har du en gang solgt dele til Garmin? (det er nogle år siden at jeg købte dem - de virker endnu ) Jeg har kigget lidt på programmet, er det dig som også sælger det?

vh ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:06
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:10
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:10
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:11
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:13

Du begynder med de oplysninger du har hjemme i skufferne.
Derfra arbejder du bagud i tiden.
Kirkebøger ligger på nettet frem til 1891.
Landsarkiverne har nyere oplysninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:15

http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/slaegtshistorie/

Her finder du hvad der er tilgængeligt. bl.a.
Citat
Dét må alle se:

Dåb ..50 år
Konfirmation...50 år
Vielse...50 år
Begravelse...10 år
Folketælling...75 år
Skifte...75 år
Adoption, m.m 75 år

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:15

Til sidst ideen er ikke skør.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-12-07 23:20

Tak Teil for din overvældende interesser. Hedder det ikke tilbage til 1891? Nu har jeg vist en del at gå i gang med, jeg prøver det lige af og vender tilbage i løbet af nogle dage.

vh ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:22

Slægtsforskere ser tiden fra den anden ende, derfor siger de
frem til 1891

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-12-07 23:24

Så lærte jeg allerede noget igen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:27

Held og lykke. En risiko er at man bliver "bidt" af slægten.
Husk gamle aviser, fotografier, private papirer som næringsbrev
m.m.
Jeg er så heldig at have fotografier der går 100 år "tilbage" (der var den)
i tiden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:30

Og og, tag kontakt til den nulevende slægt og hør
hvad de kan bidrage med.
Sådan kan man blive ved i en uendelighed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 23:35

Ellis Island skal vi ikke glemme, her ankom de fleste udvandrere
fra Europa. Du finder passagererlister skibenes navn og billeder
http://www.ellisisland.org/genealogy/ellis_island.asp

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 08-12-07 08:50

En anden mulighed med forklaring og opstart er:

http://www.historie-online.dk/special/aktiv/slaeforsk.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 08:55

Og hvorfor ikke lade os hjælpe...

Kom med navnet på din farfar eller morfar, hvis de er født før ca 1885,
ellers dine oldeforældre, og vi finder dine tip og tip tip oldeforældre for dig.

Har hjulpet mange med at finde deres aner, Svend

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-12-07 09:00

=>olarsen: Ja, til begge dine spørgsmål :)

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 08-12-07 15:12

Hej

Foruden alle Teils links er denne også uundværlig:

www.ddd.dda.dk

hvor du kan søge i folketællinger frem til vist 1921 i visse sogne. Det var her jeg begyndte med navnene på bedsteforældre og oldeforældre.

Held og lykke med projektet.

karenD

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 09-12-07 11:43
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-12-07 17:39

Jeg må sige at det er overvældende så mange steder der kan findes oplysninger.
Jeg har nu fået lidt oplysninger af min far, så jeg kan komme i gang. Det er sjovt at finde ud af at man har en oldefar, som har været Etatsråd (ved ikke helt nøjagtigt hvad det er for en 'fætter') En er rejst til Californien, en har været direktør i Tivoli osv. Jo der er noget at gå i gang med. Det største problem er at min far ikke kende fødselsdage og hvornår de døde, men det håber jeg så på at kunne finde frem til.
Foreløbig tak for hjælpen til alle, jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, jeg ved heller ikke hvor jeg skal sende pointene hen, alle burde have point.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-12-07 20:47

Citat
jeg ved heller ikke hvor jeg skal sende pointene hen,

Giv dem til Teil - han har givet flest gode links.

(og glem alt om hvad han skriver nederst om sig selv i beskrivelsen - det er falsk varebetegnelse, når det gælder slægtsforskning)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-07 20:55

>Og hvorfor ikke lade os hjælpe?
med de mange spændende aner du tilsyneladende har...

Svend, der eksempelvis har en niece i Californien

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 09-12-07 23:37

Jeg foreslår Svend, han er prof.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 10-12-07 14:06

Jeg stemmer også på Teil til pointene...

Den der kommer først til mølle, får som bekendt først malet... *lol*

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 15:07

Og jeg er ikke prof.
kan ikke engang læse Gotisk...

Hellere end points,
(hvor mange julegaver kan jeg købe for dem?)
vil jeg hellere du oplyser navnet på din Etatsråd oldefar? og fætteren der emigrerede??

Så finder vi resten af familien i juleferien, Svend

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-12-07 18:50

Jeg kunne også oprette et par spørgsmål og dele ud!

Svendgiversen: Etatsråden skulle hedde Jacobsen og han var gift med min far's kusine, som hed Mette, han skulle desuden ha' lavet en fond, som delte penge ud, men kun til een kvinde i familien.
Min oldefar hed Lars Bonde Larsen, han kom fra Slagelse og var plantør (en slags skovfoged)
Men ville det ikke være bedre at bruge et andet forum end kandu til at fremføre alle disse oplysninger??
Så kan du få fætterens navn!

mvh ole

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 19:54

Jo ole/ove larsen;
optimalt: opret to spørgsmål , ca. med disse titler:

"Etatsråd Jacobsen gift med Mette" og "Slagelse plantør Lars Bonde Larsen",

men vent lige lidt... måske er et/begge af spørgsmålene helt elementært/e?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 20:02

hvorfor dukker dette op:
"
M04/29: Aktivliste for etatsråd Jacobsen og frues Fideikommis: 1853-1943: 1 bd. M04/30: Aktivliste for Landbrugslotteriet: 1904-1945: 1 bd. M04/31: Aktivliste for K.A.
"
fundet her:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/justitsm/05-lose.htm

på spørgsmål om etatsråd Jacobsen?
Siger det dig noget?? Svend

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 10-12-07 20:11

En søgning på Etatråd jacobsen legat giver følgende sider:

http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/justitsm/05-lose.htm

M04/29 Aktivliste for etatsråd Jacobsen og frues Fideikommis 1853-1943 1 bd

Og at der findes et legat i Københavns Byret
http://www.domstol.dk/Documents/Tal%20og%20fakta/Dommernes%20bijob/2004/K%C3%B8benhavns%20Byret%202004.htm

KB, Marianne Madsen Dm KB Bestyrelse/administr. F Etatsråd Jacobsen Ej erhvervsmæs. almen velgørende

Mvh Finn Larsen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-12-07 20:32

Hmm!

Citat
M04/29: Aktivliste for etatsråd Jacobsen og frues Fideikommis: 1853-1943: 1 bd. M04/30: Aktivliste for Landbrugslotteriet: 1904-1945: 1 bd. M04/31: Aktivliste for K.A.
"
fundet her:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/justitsm/05-lose.htm

Hvad betyder M04/29? hvad er det for en liste man får frem når man henter dit link?
Jeg har lige talt med min far i tlf., og fandt så ud af at jeg/vi har rodet noget sammen ang. Etatsråd Jacobsen. Jeg skal lige spørge et andet sted i familien desangående (min far er 81).
Vender tilbage ASAP
ole

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 20:43

godt ole
ingen er helt indlysende lette , så måske alligevel et (par) nye spørgsmål ,
Svend

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 10-12-07 22:35

M04/29 = Rækkenummer i Rigsarkivets Generalregistratur

Mvh Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 14:26

>KB, Marianne Madsen Dm KB Bestyrelse/administr

Er udnævnt dommer ved Københavns byret:
fundet her: Svend

http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/Pages/Udn%c3%a6vntedommerepr1april2007.aspx

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 11-12-07 16:38

Skulle mene Marianne Madsen "bestyrer" regnskab eller lign i fonden.
Eller i hvert fald har noget med de juridiske forhold at gøre.
Så hvis det er den etatsråd Jacobsen vi snakker om her, ville jeg da prøve at kontakte hende.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 16:52

Ja Finn,
det er også derfor jeg prøver at finde hende for Ole.

Der er flere Marianne Madsen i hovedstaden, men nok kun én der er byrets dommer...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 11-12-07 17:07

Det er nok ikke helt let at finde i København's området.

Jeg ville nok "bare" gå igennem københavns byret. (via mail)

Kan se at Marianne Madsen var dommer i sagen om Johnny Bredahl's overfald.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/10/02/170602.htm?wbc_purpose=update+-

Mvh Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 17:23

>Jeg ville nok "bare" gå igennem københavns byret. (via mail)

netop, Finn, derfor mit link om byretten.

Prøv Ole, at kontakte den og spørg efter dommer Marianne Madsen...
Svend

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-12-07 17:59

Uha da! Det er vist Pandoras æske jeg har fået åbnet. Umiddelbart vil jeg ikke fokusere på ham Jacobsen, selv om han er interessant nok. Da jeg talte med min far sidst viste det sig at han/vi havde gået lidt forbi hinanden. Han har sluttet sig til at Etatsråden er en forfader da der kun blev delt penge ud til den yngste kvinde i familien, denne yngste kvinde var hans faster og da hun døde blev det så en fætters datter, eller som han sagde
Citat
Hvis jeg havde været en pige skulle jeg have pengene.
.
Her og nu har jeg problemer med at finde min farfars samt min oldefars data. Desværre er fødsels/dåbsattester gået tabt da min fars værksted brændte for nogle år siden.
Hvis man skal finde disse data i kirkebøger (fra 1926) skal man så hen i det sogn hvor de ligger eller hyr?
Ang.
Citat
M04/29 = Rækkenummer i Rigsarkivets Generalregistratur

Kan disse oplysninger også findes på nettet eller er man nødt til at runde Generalregistraturen?

ole

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 17-12-07 20:10

Tak for svaret Teil.
Jeg vil for god ordens skyld lige få delt ud af min points inden jul.
Jeg får ikke gjort mere ved dette på denne side af jul.

God jul til alle som gad svare, nu er der i hvert fald noget at starte på.

ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 21:02

Velbekomme og god jul