/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjernes løbesod?
Fra : NMP
Vist : 6887 gange
50 point
Dato : 12-02-03 10:54

Vi er lige flyttet ind i et hus, hvor skorstenen indvendigt er fyldt med løbesod.
Har nogen et tip til hvordan man selv kan rense skorstenen for løbesod?
Jeg ved godt at isokern/isodor er mulige præventionsløsninger osv.
Men jeg har også hørt at zink under afbrænding ved meget høj temperatur vil kunne rense skorstenen.
Har nogen erfaring med dette eller andre gode råd til at skaffe sig af med løbesod?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-03 15:22

???????

Er det så en fusk-løsning du ønsker?

Kommentar
Fra : NMP

Dato : 17-02-03 16:25

Jeg ved ikke om man ligefrem kan kalde det en fuskløsning.
Men jeg har ladet mig fortælle at der er forskellige metoder til at fjerne løbesoden selv.
Bl.a. ved zink-afbrænding. Jeg efterlyser nogle gode forslag/erfaringer med at løse problemet!
Har du andre ideer hører jeg meget gerne fra dig!
Men ellers skal du have mange tak for dit grundige svar!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-03 09:50

Erfaringen må være at zink ikke fjerner løbesod. Det afsætter et hvidt lag inde i skorsten og aftræk, der er relativt nemt at børste af. Men man tryller ikke løbesoden bort, højst camouflerere den.

Rigtig løbesod er noget slemt noget der som navnet siger løber ud alle steder og sviner grusomt.

.....men vi får jo ikke meget at vide om hvorfra dit problem kommer!!?!?? Du fortæller ikke hvad du har koblet på skorstenen! Du fortæller ikke hvad du fyrer med (og i)!

Min egen skorstenfejer siger han laver en "kontrolleret" skorstensbrand en gang om ugen. Og det er vel egentlig det vi andre også gør, når vi fyrer hårdt op. Så brænder den del af soden der kan brænde.

Om alt er. Der er ikke noget let og genial måde med afbrænding af et stykke metal eller andet. Har du rigtig løbesod (sort, tjæreagtigt, klistret og kravler ligesom frem og ud alle steder), bør du få skorstensfejeren til at feje grundigt. Lad ham ved samme lejlighed inspicere din skorsten, låger og aftræksrør grundigt. Hvis du har brændeovn - check den også. Lær at fyre i denne. Brug noget ordentlig brændsel.

Se også http://www.vandex.dk/datablad/lf355.pdf http://www.handelskontoret.dk/skorstene.htm#Løbesod http://www.morsoe.com/dk/faq/faqshow.asp?ID=13
http://www.skorstensfejerlauget.dk/v%C3%A6rd_at_vide_om5.htm
http://www.fs.dk/pdf/rr/96/rr960202.pdf

Hvis nogen har et "tryllesvar" kan det kun være på linie med bananen i det syngende bagtøj på en kadett C, dvs en eller anden måde at "pisse i bukserne" på!

Sorry, men sådan er det altså!

Mhv "En der har haft brændeovn i 18 år"

Kommentar
Fra : NMP

Dato : 18-02-03 10:30

Skorstenen er koblet til en brændeovn, hvori der udelukkende fyres med tørt træ. Men ved at kigge ind i skorstenen via lågen kan jeg se
et skinnende sølvagtigt sort lag på indersiden. Jeg går ud fra at dette er løbesod!?
Men måske har du ret i, at det er en skorstensfejeropgave.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-03 10:42

Næh, det behøver det nødvendigvis ikke at være. Alm sod kan også skinne.

Er det fugtig og klistret?

Trænger det ud af skorsten?

Hvis nej, kunne det lyde som almindelig sod. Det kan man almindeligvis "brænde" ved at fyre godt op.

...og ja, knald god ide at bruge en fagmand. Der er for mange "smarte" råd omkring sådan noget her, a'la " en død kat i septiktanken" og føromtalte "banan i bagtøjet".

Hvad er det for en brændeovn du holder dig? En nyere eller en gammel fætter? Rigtig godt at du fyrer med tørt træ, men det er altså rigtig vigtigt at du fyrer korrekt, altså ikke noget med at kvæle den. Sørg for at træet afgasser ordentligt inden du lukker for luften. Fyr hellere lidt og ofte, end meget og sjældent. Jeg har ofte hørt folk fortælle om hvor gode de er til at få brændeovnen til at fyre over. De mennesker der er rigtig gode til det, har også prøvet at have skorstensbrand. Vi andre dødelige må undvære branden, og så naturligvis fyre lidt oftere.

Kommentar
Fra : NMP

Dato : 18-02-03 10:58

Det er en god gammel fætter af en koksovn. Så naturligvis er det ikke en optimal brændeovn til træ, men jeg sørger for at der både er primær og sekundær luft, så reglerne for at fyre rigtigt burde være overholdt. Vi har gang i ovnen næsten hver dag i ca. 7-8 timer.
Ha ha, Jeg kan godt lide dine kommentar til de smarte råd, " en død kat i septiktanken" og "banan i bagtøjet", men faktisk er min viden omkring zinkafbrænding hentet fra Søren Vasegaard's "Bogen om huset". En bog som jeg varmt kan anbefale hvis man søger en allround viden omkring vedligeholdelse af hus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-03 12:31

Fedt nok med den der bog, men jeg forsøgte mig med zinken for mange år siden og det duede ikke. Jeg opfatter rådet som rimelig "Flemming Leth'sk", forstået således at det ikke nødvendigvis duer. Hvis det er rigtig løbesod, begrænser problemet sig heller ikke til selve skorstensrøret, men går ud "gennem" skorstenen.

Løbesod kommer af for meget vand, og jeg kan ikke se, at afbrænding af et stykke tagrende kan fjerne vandindholdet i luften, så jeg tror den gode herr Vasegård har rodet sig ud i noget sludder med det der zink. Bevares, skorstenen er da fin hvid indvendig efter du har brændt det, men hvad tror du der sidder indenunder?

Det er slet ikke utænkelig at det er din koksovn der kan være problemet. Og dog, sådan en fidus er jo nok ikke så sparsommelig, så man må antage at skorstenen ikke er for kold. Hvis det er en rigtig koks-kakkelovn og du bruger træ, skal du fyre ovenfra og ned, så kører den bedst. Jeg vil tro den lever bedst med rigelig overluft - når først den er igang. Hvis du kører nedenfra og op, så fyrer den al træet af huhej og du får en meget varm ovn og en masse gas meget hurtigt. Så er det stensikkert du ikke har kold skorsten, idet hvis du har korrekt luft på, vil ilden nå helt ud i skorstenen. Hvis du så kniber på luften, ja så har du problemerne med uforbrændte gasser i skorsten - der kan udkondensere, hvis røret er koldt - og så har du løbesod = snart skorstensbrand osv.

Jeg havde selv en gammel Hess, der egentlig kørte rigtig godt. Da jeg udskiftede til en West-fire konvektions brændeovn med glaslåge, oplevede jeg flere gode ting: Mit brændeforbrug faldt væsentlig. Mere hyggelig (du kan se ilden). Bedre varme (konvektion). Fin skorsten (brændeovnen er meget nem at styre - fuld underluft på under opstart, derefter kun sekundærluft - så brænder alle gasser ligeså fint. Samtidig har man en utrolig god indikator i glaslågen. Den bliver nemlig sort, hvis du sviner eller snyder).

Det fede er, at de nye Westfire og Varde ovne kan fåes tæske billigt i de her dage. Jeg har set dem helt ned omkring 3000,- på bud. Det henter du hjem på to år eller mindre.

Kommentar
Fra : NMP

Dato : 18-02-03 15:58

Tak for dine gode og grundige indførelser i videnskaben om brændeovne (og løbesod!)
Jeg kan godt høre at din viden er meget stor på området.
Hvad mener du iøvrigt med at fyre ovenfra og ned?
p.t. ligge træet i bunden af ovnen (ca. 10 cm over sjpældet) og så har jeg åbnet lågen ca. 20 cm over det bændende træ for at aflede gasserne fra ovnen. Er dette en korrekt løsning efter din mening?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-03 11:31

Se http://www.fs.dk/pdf/rr/96/rr960202.pdf , der viser de principperne.

Tak for roserne!

Kommentar
Fra : NMP

Dato : 19-02-03 11:50

Tak for henvisningen!
Nu skulle jeg efterhånden være godt kørende!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-03 12:06

Kig lige på de andre henvisninger jeg skrev deroppe (for længe længe siden), der er noget "guld" på de der sider.

Iøvrigt, med mindre din kakkelovn er en eller andet laber emalieret sag, så overvej lige udskiftningen en ekstra gang. Du vil bliver stærkt overrasket over forskellen. Som sagt Vest-fire og Varde laver noget utrolig billigt, uden at det dog er funktionen der er "billig". Min Vest-fire kostede kun 2995,- på slagtilbud for seks år siden, og den brænder betydelig bedre end min broders 10000 kr's pejseindsats med glaslåge, blæser og hele molesjavsen. Stenene er selvfølgelig lettere hærget og lågepakningen trænger til udskiftning, men alt skal jo vedligeholdes.

Et godt lille trick: Skulle du finde på at brænde en gammel palle eller andet pakketræ fyldt med søm, så brug en magnet når du tømmer brændeovn - så snupper du søm og skruer, bare sådan lige...... (Det er nemlig træls hvis man har rysterist, og de ryger der ned i)!!!!!

Kommentar
Fra : sym

Dato : 31-05-03 12:57

Hej
det er så dejligt når folk der spørger også acepterer et svar det er ligesom pointen,
men det er måske ikke besvaret endnu.
Så vidt jeg har hørt så er røggasserne fra zink giftige så det er ikke sikkert du skal brænde af inde midt i byen
Søren

Godkendelse af svar
Fra : NMP

Dato : 02-06-03 09:42

Jo. Jeg har fået en grundig indførelse af 3773, og konklusionen var at zinkafbrænding var en del dårlig ide, som du jo også er inde på.
Men tak for påmindelsen om den glemte godkendelse. Jeg lukker spørgsmålet nu.