/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hun tisser på mine blomster
Fra : nituche01
Vist : 979 gange
100 point
Dato : 07-12-07 09:51

--------------------------------------------------------------------------------
min han foxterrie på 1 år tror den skal afmærke mine stue planter hvis de står på bordet jeg er lidt nervøs om han også bebynder med min advendtkrans og kalender lys tør jeg hente et juletræ ? er der nogen der ved hvad jeg skal gøre jeg vil gerne bruge ham til avl jeg har også en tæve

Kommentar
Fra : assistent123

Dato : 07-12-07 10:01

Jeg havde på et tidspunkt en kat, - og hun lavede også indimellem "ulykker og unoder" som lille.

Men jeg allierede mig med flere sprayflasker (blot med vand) som jeg havde stående rundt omkring, så hvis hun eks. puttede poten i blomsten, hvilket hun ikke skulle gøre, fik hun et "pust" vand, - det fungerede ganske godt!!!!

P.s. "straffen skal falde promte"´!, - derfor havede jeg flere flasker...

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-12-07 10:06

Det handler først og fremmest om lederskab, som det tyder på at du absolut ikke har.

Hannen dominerer dig ved at afmærke og han mener altså at dine blomster er hans teritorium! Så du skal igang med en masser lederskabsøvelser: http://www.hundelivet.dk/artikler/lederskab.html

Desuden skal du begrænse ham, så han ikke får muligheden for at hæve sin status. Afskærm blomster, så han ikke kan komme i nærheden af dem.

Indtil at du har styr på dette bør du ikke anvende ham til avl....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-07 11:01

Citat
Det handler først og fremmest om lederskab, som det tyder på at du absolut ikke har.

Helt enig.

En hund på et år, burde for længst have fundet ud af, for det første, at en hund (forhåbentligt da) ikke har noget at gøre oppe på bordene, og at afmærkning og andre urenligheder er noget man kun gør udenfor

Han gør det fordi han er af den overbevisning, at det er ham der bestemmer.

Så hvad du kan gøre er, at få trænet den hund, få sat dig i respekt sådan at han lærer sin plads at kende, og dermed at du som leder, ikke vil acceptere at han overpisser dine ting.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-07 13:12

Citat
min han foxterrie på 1 år tror den skal afmærke mine stue planter hvis de står på bordet jeg er lidt nervøs om han også bebynder med min advendtkrans og kalender lys tør jeg hente et juletræ ?

A-va'? --Hopper han rundt oppe på bordene??

Eller pisser han op af et bordben når der står ting på bordet?

Nå, men altså... Det er nok meget normalt, at en terrier i den alder forsøger at lette ben op af møblerne i hjemmet. OG det skal stoppes.

Forhåbentlig får han da ikke lov til at rende rundt oppe på bordene....... Ellers er første trin nok at fortælle ham, at det gør man ikke!

Jeg har ikke hanhund i øjeblikket, og de hanhunde jeg har haft har været for store til at de kunne finde på at rende rundt oppe på bordene (berner sennen). Og gudskelov er der ingen af dem, der har "åbnet for sluserne" indendørs, ud over den første hvalpetid.

MEN jeg har en dejlig pigehund, og når vi får besøg af en ung hanhund, så kan det sagtens ske, at han drøner hen og skal til at pisse op af et møbel-hjørne. Jeg VED det. Og jeg skubber til ham og siger NEJ! for jeg vil ikke have det.
Og det er altså ikke en enkelt hund, der er tale om. Det er noget, der sker næsten hver gang en hanhund besøger os for første gang.
Men de gør det sjældent mere end ÉN gang. -Fordi de straks får at vide, at DET gør man ikke!

Kommentar
Fra : nituche01

Dato : 07-12-07 19:08

jeg takker men jeg kan ikke stoppe ham da han ikke gør det når jeg er hjemme for han ved han ikke må jeg fik ham da han var 6 mdr ejeren havde nogle store hunde som trynede ham den har fået at ar i hovedet så derfor kan han ikke li når jeg er for bestemt over for ham men jeg er det aligevel og husker at rose ham når han gør noget godt jeg trænner med ham hver dag vi går mange ture hver dag jeg efterlader dem helst ikke alene hjemme min mand siger jeg er for god ved dem når vi ser tv om aften byttes de til at ligge på mine knæ

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-12-07 20:41

Allerede der har du et problem. Hundene skal ikke ligge ved dig når du ser TV! De skal kende deres og din plads! Men igen, du mangler lederskabsøvelser og lederskab! Du kommer kun igennem dette problem gennem lederskab og atter lederskab!

Din hund ser dig ikke som lederen, derfor skal du til at arbejde med ham. Der er ingen vej uden om!

Go' fornøjelse!

Kommentar
Fra : frihauge

Dato : 08-12-07 20:23

Du skal irætte sætte den, den afmærker sit teritorium..... så den kan sagtens bruges til avl selv om den er dominerende i sin afmærkning...

Kommentar
Fra : nituche01

Dato : 09-12-07 08:18

jeg forstår bare ikke hvorfor han hopper på bordet og tisser på mine planter når ingen er hjemme det er det eneste han gør forkert jeg kan jo ikke irettesætte ham når jeg kommer hjem han ved godt hvem der bestemmer men han vil prøve mig han kommer ikke i møblerme når jeg er hjemme jeg plejer at sidde med ham på¨mine knæ om aften en kort tid men det er jeg stoppede med i håb om at det kan hjælpe det er da synd for drengene hvis ikke de kan få et juletræ pga ham

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-07 15:14

Så må du anbringe ham i et værelse uden planter, når han er alene hjemme..

Hvor store er dine drenge? Er DE alene hjemme sammen med hunden?

Eller hvorfra ved du, at hunden har været oppe og tisse på bordet? Det KUNNE jo være en travl vandkande...

Det lyder lidt mystisk, at du planlægger avl, når du ikke engang har tid til at opdrage din hanhund til renlighed??

Kommentar
Fra : nituche01

Dato : 09-12-07 16:57

min han hund er renlig og jeg kan altså godt se forskel på vand og tis det lugter hellere ikke ens han laver kun nummere når han er alene og det er han ikke hver dag jeg tror han gør det fordi han vil gøre os opmærksom på at han ikke kan li at vi går fra ham men det er jeg nød til engang i mellem han er nød til at lære det på den ene eller anden måde ellers må jeg komme af med ham eller aflive ham

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-07 18:01

Altså......
Det kan godt være, at du er træt af ham.

Men at aflive en ung hund fordi han render op på bordene, DET er vist i overkanten.. Prøv på at tænke konstruktivt på at finde årsagen og løse problemet .

Kan han SPRINGE helt op på spisebordet, eller er det sofabordet, der er et problem?

Jeg kan meget forestille mig, at han måske ikke får tisset af inden I går fra ham. En hanhund har brug for at komme ud og snuse til andre hundes hilsener, og selv "skrive små breve". Han går ikke bare ud og tisser af. Han skal tisse MANGE gange på en tur.
En tæve er bedre til at tisse én stor tår, så snart hun får mulighed for det.

Du svarede ikke på hvor gamle dine drenge er, --og om de er alene med ham nogle gange? Er det DEM, der lufter ham?

Kommentar
Fra : nituche01

Dato : 09-12-07 18:23

jeg har 4 drenge hvor ham på 13 har prøvet at være alene med ham min mand har ham med ud at ryge ellers går jeg tur med ham han er en rigtig fox han kan springe ca 2 meter op i luften ikke noget vi trænner med ham vores stakit er 1,50 så ville han stikke af ku han nemt gøre han hilser ikke på andre hunde kun min venindes hund som er en netto hund tæve andre hunde ejer bliver bange for ham for han skælder meget ud specielt når der kommer andre han hunde hvad jeg arbejde på at vende ham af med men de ville være rart hvis han fik lov og hilse på en han måske det ku få ham til at slappe a jeg holder meget af begge mine hunde og vil blive meget ked af at miste dem man knytter sig til sine hunde

Kommentar
Fra : pedellen

Dato : 11-12-07 16:54

Hej

Når du ikke ser, at han gør det, kan du jo ikke gøre så meget ved det. Men kunne du så ikke flytte planterne fra bordet, når han skal være alene hjemme? Det er måske bare en dårlig vane du lige skal have brudt. Måske bare et par måneder..
Det er selvfølgelig værre med juletræet. Det er pokkers svært at flytte rundt med Men så kan du jo lukke hunden inde i et rum, hvor han ikke kan komme til træet

Mvh Pedellen

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-07 17:28

Hvis du vil have løst alle de problemer, så må du på hundeskole. --Især unge hanhunde kan ikke ret godt undvære at komme på skole i en periode.
Det er godt at din veninde har en tævehund... -Men jeg tror alligevel ikke, at der er indhold nok i hans liv, -hvis du da ikke går tur med veninden hver eneste dag...

Han SKAL ud og gå tur hver dag. Og han lærer ikke at omgås andre hunde ved at man undgår dem når han gøer.

Problemerne med dine potteplanter er det mindste af det hele. Potteplanter kan man flytte eller smide ud.
Det største problem er, at din hund vist ikke har det ret godt og han har brug for ændringer i sit liv. Hvis du ikke synes du har overskud til det, så er han ikke ældre end at han kan få et godt liv i en familie med mere tid og overskud til ham.

Hvis du gerne vil have, at din tæve skal have hvalpe, så KAN du jo få hende parret med en fremmed hanhund. Det er såmænd ikke så tit, at opdrætteren har både mor og far til hvalpene. Der er ingen mening i at have en hanhund KUN fordi den skal bruges til parring en enkelt gang eller to..

Kommentar
Fra : nituche01

Dato : 11-12-07 18:34

jeg går en lang tur mindst en gang om dagen med dem begge jeg kan ikke tvinge andre hunde ejer til at lade ham hilse på deres hund for jeg ved at det er bare det der skal til og jo jeg har overskud til ham jeg vil ikke af med af han hjælper mig meget bare ved at være her

Godkendelse af svar
Fra : nituche01

Dato : 11-12-07 18:37

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-07 19:54

Tak for accepten af mit svar.
Hvis I går på hundeskole, så kommer I jo også til at træne det med at hilse på andre hunde...

Og det er altså rigtig dejligt at lave noget sammen med sin hund og løse problemer sammen med ham.

Held og lykke med ham..