/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
stokerfyr
Fra : snusi
Vist : 2115 gange
200 point
Dato : 06-12-07 22:32

vi har desværre købt et stokerfyr, ja jeg skriver desværre da vi har fundet ud af at det er meget dyrt at fyre op med. Vores hus er på 137 m2 og vi bruger på små tre uger, helt præcis 19 dage et tons træpiller. Gør vi noget forkert siden der skal så meget til?

snusi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-07 22:39

Den er rivende gal, er huset dårligt isoleret?
Vi har stoker og bruger mindre en en palle, ca 900 kg,
på en måned.
Køber i bedste kvalitet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-07 22:41

varmeregningen med stoker er under det halve af
varme fra oliefyr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-07 22:50

Vores årsforbrug er 6 - 7 tons.
120m2, ikke den bedste isolering.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 06-12-07 22:58

hvad er egentligt prisen på 1 ton piller
(hvis man lige må liste et spørgsmål ind ....)

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 06-12-07 23:01

Hmmm Hvad er det for et fyr? Hvor godt er huset isoleret? Hvor go er kvaliteten på pillerne? Der er mange faktore....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 06-12-07 23:04

MIssbe..... Det kommer meget an på kvaliteten og forbindelserne.. -gg- Men koks er billigere...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-07 23:29

Træpiller, god kvali. ca 2,40 Kr/kilo inkl. levering.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 07-12-07 07:46

hvad var jeres oliforbrug inden

er asken i fyret hvidt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-12-07 09:47

120m2 ikke for god isolering bør ikke have et varmetab over 6 kW dimensionerende. Det svarer til et nogenlunde hus i starten af firserne, altså ca 50 W pr m2. Ved anvendelse af en nogenlunde oliekedel burde forventet olieforbrug ligge i omegnen af 2,2 tons olie pr år -> ca 19000 kr/år. Et hus der forbruger mere end 50 W/m2 er på det nærmeste ikke isoleret. Et hus udført efter det nye bygningsreglement bruger under det halve idag. Det lader os så tilbage med de famøse pillefyr/stokere.

Du er langt fra den eneste der kan fremvise katastrofal dårlig fyringsøkonomi på sådan nogle fyr. Teils vil jeg også kalde særdeles dårligt. 6-7 tons piller er noget nær katastrofalt dårligt. Ses bort fra virkningsgrader svarer 6000 kg piller til tæt ved 3000 liter/olie. Selv det ringeste oliefyr kan pæstere en virkningsgrad på bedre en 65%. Heldigvis for min branche, leveres der rigtig rigtig mange fyr, der reelt udnytter væsentlig mindre end det halve af hvad du indfyrer. De seneste par år har vi nedtaget en halv snes træ- og pille kedler og konverteret til anden varme, med massive besparelser efterfølgende for kunderne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-12-07 09:57

137 m2 ikke for godt isoleret -> Ca forbrug ved DUT 6,5 kW normal famile -> 2,6 tons olie pr år

Opvarmning vha el 31000 kr
Opvarmning olie 2600 liter olie 22100 kr
Opvarmning gas 2150 m3 gas 20425 kr
Opvarmning med jordvarme 9982 kr

Træpiller med det tempo du hælder det ind pt gæt 7 tons 16800 kr med Teils priser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-07 10:06

3773 har ikke forstået hvem der spørger.
snusi vil gerne hjælpes, ikke høre kommentarer
om teils katastrofale forbrug, hvilket ikke rager
tallyman en pind.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 07-12-07 12:58

Har du en ny kedel?
De gamle kedler er ikke nær så økonomiske som de nye kedler?
Er dine varme rør isolerede?
Måske styringen er defekt.
Måske du skulle kontakte firmaet hvor du har købtanlægget?

Håber du får løst dit problem hurtigt, du skulle jo gerne være istand til at udnytte de besparelser der er ved at fyre med et stokerfyr.

Serpyc

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-07 13:46

en tons træpiller på den tid er et meget højt forbrug.

Det kan skyldes at jeres varmeforbrug simpelthen er meget højt.
Eller det kan skyldes at jeres fyr virker dårligt.
Det kan selvfølgelig også være en kombination af begge dele.

Du må sammenligne med forbruget tidligere da i brugte noget andet.
Hvis i har haft oliefyr, er det dog ikke sikkert at i har målt forbruget for enmåned med samme vejrlig.

Et fyr kan have dårlig virkningsgrad af mange grunde. Mest oplagt er at trækken er forkert indstillet. Både for meget og for lidt er galt. Men hellere lidt for meget end lidt for lidt.

Kold træk gennem kedlen, når der ingen forbrænding er kan nedkøle kedlen og endda også centralvarmevandet.
For lidt træk til forbrændingen, giver dårlig forbrænding, og derfor for lidt varme i kedlen, men til gengæg, tjære i skorstenen og megen luftforurening udendørs.

Uden at se nærmere på jeres fyr eller flere oplysninger , kan svarene her kun basere sig på gætteri.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-12-07 15:39

du må fortælle lidt mere. hvilken kedel bruger du. er det en gammel salamander eller noget i den retning. med en god kedel skal du kunne fyre for ca 8-9000 om året, også selvom huset ikke er topisoleret.
hvilket mærke og model er stokerfyret.
det har også ret stor betydning hvor mange kw stokeren er på.
lad os få nogle oplysninger, så finder vi også en løsning.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-12-07 21:06

Det er en helt ny stoker vi har. KL-Goliath hedder den. 18 kw er den på.
Vi synes også det er helt vildt dyrt at fyre i den, men ville høre om der er andre der har dårlig erfaring med det. Vi kender jo overhovedet ikke til stokerfyr.
Asken er sort men kedlens brændkammer er hvid indvendig.
De træpiller vi fyrer med, hedder stampemøllen og skulle være en rigtig god kvalitet.

snusi

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-07 21:25

har du iltstyring på stokeren. det bør du have, da det begrænser tomgangsforbruget ganske væsentligt. hvor høj er din røggastemperatur. og hvor mange kilo piller bruger du i døgnet. jeg bruger selv ca 25 kg om dagen i denne tid, måske lidt mindre. og så skal jeg også spørge hvor meget du giver pr tons piller.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-12-07 21:30

Nej jeg har ikke iltstyring på stokeren. Røggastemperaturen er ca 180 grader. Jeg bruger ca 50 kg piller i døgnet lige nu. Pillerne koster 1700 kr for 960 kg.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-12-07 21:48

det er godt nok mange piller på et døgn. det burde være under det halve. det kan en iltstyring ikke bringe forbruget nedpå.
hvor i landet bor du. det var jo lidt lettere at se anlægget før man udtaler sig alt for kategorisk.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 07-12-07 22:06

Tak for svaret trimare46.

Jeg bor i sønderjylland. Jeg tror jeg vil kontakte forhandleren da jeg på mange af de svar der er kommet, kan se at noget er rivende gal.

Mange tak for alle svar

snusi