/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mekanisk tænd- og slukur
Fra : fa.dk
Vist : 3832 gange
100 point
Dato : 06-12-07 19:44

Hvad kan man dog gøre forkert på sådan et ur....?? Føler mig noget tumpet....

Jeg trykker tapperne ned f.eks. fra 19.30-20 (6.30-7pm)....
sætter pilen på aktuel tid....Er vel hvad klokken er lige nu, hvor jeg sætter uret??
Trykker kontakten på siden ned, så kontrollampen ikke lyser....den lyser vel når uret slår til.
Sætter uret i kontakt og tilslutter en tændt lampe....
og når lampen skulle tænde, sker der ikke en pind....

Er der en, der kan gennemskue det?

I bebyggelsen har der været en del indbrud...så mens jeg venter på en alarm...ville jeg gøre et eller andet...

Vh. Frank

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-07 19:50

Læs brugsanvisningen.
Ofte har de en slags ryttere til at tænd med og en anden til at slukke med.

Men der er mange udgaver, send lige et billede.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 06-12-07 19:51

Citat
Trykker kontakten på siden ned, så kontrollampen ikke lyser....den lyser vel når uret slår til.
- prøv det modsatte, alt andet ser rigtigt ud

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-07 19:52

Tilslut din tændte lampe til kontakturet.
Tilslut kontakturet til en tændt stikkontakt.
Drej nu urskiven til lyset tænder/slukker - så kan du se hvordan tappene skal stå for at uret virker korrekt.
Sæt nu tappene så lampen tænder og slukker på de rigtige tidspunkter.
Sæt klokken
...og nu burde det virke

Hvis ikke, så er det vel fordi urmekanikken er gået i stykker (så er tiden gået i stå!), eller at kontakten inde i uret er i stykker....

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 06-12-07 20:24

hej Perbox
Trykkede en tap ned og drejede og fandt det punkt hvor det tændte..går ud fra, at det var det du mente....Kan nu ikke helt forstå, hvorfor jeg skal det...
for jeg skal jo trykke tapperne/tiden ned et andet sted...der hvor det ønskede tidsrum står....
men jeg har efter bedste evne prøvet det resterende
....og nu må vi se, om det tænder om et kvarter...

Jeg kan ikke lade være med at tænke at urmekanismen er i stykker selv om jeg købte uret i går...
for jeg kan næsten ikke se, hvad jeg kan have gjort forkert....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-07 20:46

De fleste af den slags KAN IKKE nøjes med ½ times interval - den når aldrig at slå til da den næste rytter griber ind i processen..... (en rytter fylder jo næsten et kvarter....

Så lidt større afstand - så skal du bare se det virker....

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 06-12-07 21:06

nå der skete ikke noget, så jeg det må være i uorden...og må byttes i morgen....
tak for svarene...og især til dig perpox....(fik vist skrevet det forkert før ser jeg...SS)
Vh Frank

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-12-07 23:13

Min anbefaling er at købe et digitalt. De mekaniske jeg har haft fingre i har været defekte selv om de var nye.
Kim

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 07-12-07 16:01

Ok...ang. det digitale....anede ikke det fandtes....
Nu har jeg foreløbig byttet det mekaniske...og det nye fungerer...i hvert fald indtil videre....
Venlig hilsen til alle
Frank