/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gave eller internet køb
Fra : maler-fidusen
Vist : 607 gange
100 point
Dato : 06-12-07 12:53

Hvis jeg får til sendt en gave med nogle legetøjsbiler til mine børn fra min kusine i USA bliver der så lagt moms mv. på når den ankommer til Danmark som ved internet køb? Min kusine og jeg selv er lidt i tvivl - hun er amerikaner men ved ikke om hun skal bestille på nettet med levering til mig - for hvis jeg skal betale moms kan hun lige så godt selv købe dem og så sende dem --- eller skal man også betale moms af det??

Håber i kan hjælpe evt. med links

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-12-07 12:57

Hun skal bestille dem hjem til sig. Og sende dem derfra til dig. Så kan I godtgøre at der er tale om en gave, MEN der kan godt være lang leveringstid, fordi de kan strande i den danske told i op til 6 uger.
Evt. pakke dem ind med navneseddel på.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-07 13:33

Der skal som udgangspunkt ikke betales told af gaver, som sendes fra en privatperson i et ikke-EU-land til en privatperson i EU, men der er dog undtagelser.

For at du kan få en pakke med gaver toldfrit ind i Danmark, skal disse betingelser være opfyldt:

Gavens samlede værdi må ikke overstige 45 EUR (ca. 340 kr.).
Gaven skal være til modtagerens personlige brug.
Der skal være tale om lejlighedsvise gaver (fx julegaver og fødselsdagsgaver).
Gaven skal sendes til modtageren, uden at modtageren skal betale noget til afsenderen.
Der må ikke være tale om indførsel af erhvervsmæssig karakter.
Hvis der er tale om flere gaver, og den samlede værdi kommer over 45 EUR, kan der ske en opdeling af pakken i en toldfri del og en del, der skal fortoldes.Værdien af en gave kan dog ikke opdeles. Hvis værdien af de enkelte gaver i en pakke ikke kan skelnes fra hinanden, skal der betales told af hele pakkens værdi. Hvis en pakke indeholder to gaver til en værdi af henholdsvis 30 EUR og 25 EUR, kan kun den ene gave indføres toldfrit.

Herfra, hvor du kan læse en del mere http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1562363[jul]

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 06-12-07 14:19

hold da op .... hvor stift. Hun ville købe nogle automoblox biler - de koster vist lige over 40 dollars stykket ... og købe en til hver af mine unger = 3 stk - men så må de jo sendes enkeltvis eller? hvor firkantet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 14:47

Jeg ville vove, at sende bilerne i en pakke

Men hver enkelt pakket ind i gavepapir med navnemærkat på

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 06-12-07 14:57

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 14:58

Selv tak

Kommentar
Fra : jakobskovgaard

Dato : 13-01-08 14:29

Hvordan gik det så. er nemlig ved at lave en lign handel. Men er lidt i tvivl om hvorvidt gaver bliver fortoldet eller ej.