/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Regl efterlyses ved reklamer
Fra : arnely
Vist : 547 gange
300 point
Dato : 05-12-07 19:27

Findes der en gylden regel for, hvad en reklames udbytte bliver?

Hvis man ex. sætter en stor annonce i en avis. Avisen læses af 200.000.
Hvor mange ser din annonce - og hvor mange reagere - og hvor mange køber dit produkt?

.Produktet henvender til en meget bred kunde skare.

Jeg ved godt at der er mange faktorer der spiller ind. Men der må være en regel man nogen lunde kan støtte sig op af.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-12-07 20:10

Det er da helt vildt svært at svare på - og mange gange skal en reklames budskab gentages rigtig mange gange, før "den fiser ind" hos målgruppen.

Om du over 20.000, 100.000 eller de 5-dobbelte på reklameudgifterne afhænger jo også af pris/kvalitet/leveringsdygtighed og tilgængelighed på produktet. Det er også vigtigt, om reklamen er placeret på en højre, eller en venstre side, hvor mange farver der er på reklamen, om den er først i avisen, midt i eller i den sidste trediedel.....

...jeg må hellere sige, at jeg bestemt ikke er ikke i reklamebranchen, så det er min rent subjektive vurdering.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-12-07 20:22

Hvis du vil vide mere om reklamer - så er der måske noget interessant læsning her...kig især i kap. 3
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/publikationer-2002/20020923-reklame-i-medier/

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 05-12-07 20:36

Ja det er ret svært og finde ud af, også derfor jeg opretter spørgsmålet.

Jeg sidder og skriver en artikel til en avis. Jeg kan ikke fortælle helt hvad artiklen handler om, lige pt.

Men det er jo altid godt og ha noget om sameligne med, hvis man skal komme med gode argumenter.

F.eks ville jeg gerne vide hvad Fårups Sommerland bruger på Markedsføring. Eller Tivoli Friheden i Århus, eller Lalandia badeland - eller lignende steder og parker.

Her i mit tilfælde har man budgetteret med 300.000 besøgende pr. år.
Så jeg syntes det kunne være spændene og se, hvad man skal bruge i kroner på reklamer, for at opnå 300.000 besøgende

Så derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-12-07 21:54

Jeg tror du skal have fat i et reklamebureau med megen erfaring til bare tilnærmelsesvis at skyde rigtigt.
Tommelfingerregler dur kun hvis der er ti fingre og her er der flere tusinde.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-12-07 22:23

Den slags reklamebudgetter skal du nok ha' listet ud af de enkelte virksomheder - og det har jeg en formodning om, at du får ualmindeligt svært ved.

Så er der, som jomfruane skriver, muligheden for at kontakte et eller flere prof. reklamebureauer indenfor både trykte, æterbårne og internetreklamevirksomhed for at få en snak om "tommelfingerregler" ...

Udbyttet skal jo også ses i forhold til den forventede overskudsgrad - f.eks. er det procentuelle overskud pr. solgt opvaskemaskine i Punkt1 nok noget større, end det procentuelle overskuddet ved salget af 1 liter Arla mælk. Og selvom reklameudgiften kan være ens i de to nævnte tilfælde, så er det helt sikkert forskelligt hvad der aflæses på bundlinien efter en kampagne.

Med andre ord - "jeg ofrer 1 mio. for at tjene 5" siger marketingschef 1, og marketingschef 2 siger "jeg ofrer 1 mio. for at tjene 3" ... begge marketingschefer gør det rigtige, med succes, i hver sin branche....

Annuller spørgsmålet
Fra : arnely

Dato : 12-12-07 17:46

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål