/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
flytning
Fra : syllemus
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 05-12-07 17:43

Hej

Min ældste han på snart 10 år vil meget gerne ud nu. Jeg vil høre om jeg roligt kan gøre det, uden at han løber væk.? Han har tilpasset sig sit nye hjem.
Før boede vi i København, og hans legeplads var mellem biler og mennesker. Nu er vi flyttet til Nærum, ud til noget skov og natur. Det er første gang han flytter.

Syllemus

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-12-07 17:46

Hvor lang tid har han været lukket inde i sit nye hjem???

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 05-12-07 17:47

siden i lørdages

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-12-07 17:51

Ok... Det kommer an på hvem du spørger! Jeg vil sige op til 3-4 uger, før den er "nulstillet" op i hovedet. Ellers er en løsning at bygge en løbegård. Det bedste og længste liv får din kat i en løbegård. Den bliver ikke kørt over og den kommer ikke op at slås med andre katte, med deraf følgende
skader der kræver dyrlægebehandling. Og man slipper for at skulle bekymre sig, når det lille pus ikke er kommet hjem en aften.

Og ellers husk: Kasteration, ormekur og øremærkning/chip.(men som 10 årig har den nok allerede det)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-07 17:58

Mine katte er også "flyttet" 1 uge efter i det nye hjem, blev de lukket ud. De kom også tilbage igen

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 05-12-07 18:02

Han er dog vant til biler, men her er der ingen biler, kun en lukket vej med få huse, men ellers er der kun natur han kan færdes i og den lille lukket vej, som kun beboerne benytter (5 huse).
Så den største trudsel her må vel være ræve?
En løbegård vil han ikke kunne trives i.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-12-07 18:04

Ræve... Så stik han en rabbies vaccine, lad der gå nogle dage, og luk ham ud, som forholdene er.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 05-12-07 18:11

der tænkte jeg mere på om ræve slår katte ihjel, men det ved jeg ikke om er sant....

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 05-12-07 18:12

men 3-4 uger lyder langt tid? Jeg ved ikke om jeg overlever så længe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-12-07 18:21

4 uger er det råd Dyrenes beskyttelse giver.
Jeg ville prøve med sele, men indendøre først indtil han har vænnet sig til den, cirka en uges tid.
Og så sele udendørs indtil du ved han kender stedet godt.
Hellere en sur kat end en skadet kat.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-12-07 18:40

Hvis du er bekymret for om ræven slå katten ihjel skal du ikke lukke den ud. Det er lige præcis derfor jeg anbefaler en løbegård. Men jeg tror ikke du skal være bekymret. Jeg nævner vaccinen pga. rævens afføring som katten måske spiser, ikke fordi jeg tror de slås.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-12-07 21:04

Var det min kat, ville jeg vente med at lade ham komme udenfor til over nyttår, så er også den værste nyttårslarm væk. Sidstnævnte kan virkelig skræmme en kat fra vid og sans, så den flygter langt væk.
Det normale råd mht. at flytte en kat er en anbefaling på 4 uger som minimum, dette for at katten skal kunne fornemme en stærkere stedsans ved sit nye hjem. At gå tur i sele, vil bare skærpe kattens appetit på at komme udenfor. Hold ham derfor konsekvent indenfor indenfor, for en sikkerheds skyld.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-07 23:42

Vi er flyttet to gange i årenes løb og begge gange har vi haft misser med (forskellige, da det har værte med mange års interval).

Begge gange har vi holdt misserne inde i en god uges tid, ca. 10 dage. Første gang vi har haft lukket dem ud, er vi selv fulgt med og er gået lidt rundt derude mens misserne har boltret sig.
Det er gået fint begge gange!

Når din kat er vant til storbyen og nu er flyttet ud i omegnen til dejlig fri natur, så tror jeg du skal forvente at han nok går lidt amok over alle herlighederne, lige i starten. Måske han ikke lige kommer hjem og sover dne første nat. Jeg ved det selvfølgelig ikke men jeg vil tro at han bare føler han har kommet i Paradis og det kan man selvfølgelig ikke få nok af Og så er der jo osse flere misser ude på 'landet' og dermed flere pigemisser - så alt i alt tror jeg han vil få et dejligt katteliv og måske lige i den første tid, vil være lidt længe om at komme ind igen.

En rigtig god ide, kan du da få, en ide som vi har brugt altid: Et rengjort rødkål/eller andet-sglas med låg - kom lidt småsten i og brug missens indedage på at lære ham at komme når du rasler med glasset! Du rasler - han kommer - du giver ham en godbid! Han skal forbinde din raslen med noget godt = godbid! På den måde kan du ALTID kalde ham til dig, det har vi i hvert fald kunnet med vores misser - vi har altid brugt dén metode.

Jeg ved ikke hvad du finder ud af men du skal i hvert fald have al mulig lykke og held med, både dit nye hjem OG med din kat, det skal nok gå

Venlige hilsener fra Dorthe
- mor til Milka og Pjevs.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 07-12-07 16:07

hej!
Selvfølgelig er han hooked på at komme ud. Særlig hvis han før var udekat. Jeg vil dog lytte til de andre gode råd og vente lidt endnu, men han er jo syg efter at komme ud og kridte banen af, hvilket er ganske naturligt. Har du før kunnet gå tur med ham uden problemer, så lad ham gå en lille runde i haven
når der er fred og ro. Sørg for at han kan se at døren eller hvor han nu kom ud, stadig er en mulig flugtrute. Det skal nok gå godt. Han har 10 års ballast, så han bliver ikke så let panik...
Lykke til: Hilsen la

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 07-12-07 19:24

Tak for alle indlæggene. Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-12-07 00:12

selv tak til dig og mere held og lykke med missen, jeg håber alt vil komme til at gå fint og tror på det

God weekend!

Vh. Dorthe