/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
indbygningsspots
Fra : thorbk
Vist : 3026 gange
20 point
Dato : 05-12-07 14:16

Jeg har lavet et sænket loft af gipsplader, med 15 cm frihøjde. Jeg har købt et sæt halogenspots på 230 V som jeg vil sætte i loftet - uden transformator. Jeg vil selv sætte spotsene i, og få en elektriker til at koble det til til sidst.
1:Må jeg bruge almindelig ledning til at forbinde de tre spots eller skal det være installationskabel?
2: Må jeg forbinde de tre spots med hinanden, eller skal de have hver sit kabel hen til forfra-dåsen?
3: Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på..?

Venlig hilsen TBK

Accepteret svar
Fra : me67

Modtaget 20 point
Dato : 05-12-07 14:22

Citat
1:Må jeg bruge almindelig ledning til at forbinde de tre spots eller skal det være installationskabel?

Da jeg for knap et år siden lavede lignende fik jeg udleveret installationskabel af min installatør så jeg vil mene det er det rigtige at bruge.
Citat
2: Må jeg forbinde de tre spots med hinanden, eller skal de have hver sit kabel hen til forfra-dåsen?

Ja det må du geren - så du behøver ikke et kabel fra dem hver hen til dåsen.
Citat
3: Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på..?

Ja hvad der står af frihøjde fra bagenden af dine spots og op til det gamle loft eller hvad der er bagved.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-12-07 14:48

Det sidste ME67 mener er at der er en stor varmeudvikling bag eller over spotsene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-07 16:15

Effekten i W betyder en del, men 50 W pærer
kræver ca 15 - 17 cm fri højde.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-12-07 16:17

der findes specielle siliconekabler som er specielt beregnet til spots, da alm. kabler ikke kan tåle den kraftige varme som spots udvikler. så du må ikke bruge alm. kabel til at forbinde spotsene med. det må kun bruges hen til det lampested eller samledåse hvor strømmen til de enkelte spots tages.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 05-12-07 16:20

Citat
Det sidste ME67 mener er at der er en stor varmeudvikling bag eller over spotsene.

Lige nøjagtigt.
Så kig i de papir der er vedlagt dine spot inden montage.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-07 16:21

lyskilderne skal være coollight
der må IKKE være nogle skjulte samlinger over loftet uden loftet er nedtagligt træliste rundt langs loftet må ikke ligge over et ikke nedtagligt loft
tilledningen til lamperne skal være 1,5mm2 dvs. 3X1,5mm2 blød ledning

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 16:47

Hvis du har samlinger , dåser mv. over loftet, skal det være nedtageligt. Hvor meget der så skal til for at tage det ned er en vurderingssag. Jeg kender nedhængte lofter med løse plader som praktisk taget går i stykker hvis man tager dem ned.

Selv har jeg et træloft, hvor en del er med skruer, så man ret enkelt kan fjerne brædder og komme til. Det mener jeg er efter reglerne.
Det at man kalder et armatur for en spot , får det ikke til at varme hverken mere eller mindre end andre armaturer med samme effekt lamper.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-12-07 20:07

Der fås i dag spots med LED pærer i som ikke giver den kraftige varmeudvikling.

Godkendelse af svar
Fra : thorbk

Dato : 07-12-07 09:22

Tak for svaret me67.