/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gammelt tapet bobler
Fra : Jonn87
Vist : 7937 gange
300 point
Dato : 05-12-07 11:26

Hej Kandu'er
Mit gamle tapet bobler og jeg har ikke penge og tid til at skifte det hele ud så jeg søger en lækker nem løsning på at få boblerne til at lægge sig

Mvh Jonn

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 05-12-07 11:26

^^ Det skal selvfølgelig males igen.. ^^

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-12-07 11:35

En tynd tapetklister i en engangssprøjte (kraftig kanyle) lægges ind i hver boble, som herefter klappes på plads med fugtig svamp. Måske holder det. Det afslører sig efter en uge. Det kan gøres så pænt at DET ikke behøver at være grunden til at du eftermaler.

Accepteret svar
Fra : nsl

Modtaget 310 point
Dato : 05-12-07 11:37

Du river med et let tag tapetet fra hvor det bobler, du kan lette adgangen til undersiden, ved at skære med en hobbykniv, derefter river du tapetet fra, laver en ny gang tapetklister, smør det på undersiden og placer så det iturevne tapet på plads og du kan næsten ikke se det, med en forsigtig hånd skal det nok gå, det er den billigste løsning jeg kan komme på.

mvh nsl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-07 11:48

Ovennævnte løsninger er rigtig gode. meeeen spørgsmålet er også.... hvorfor tapetet bobler???

Er der fugt på væggen?? Er det tilfældet hjælper det kun i nuet, at lime tapetet på igen

Er der tale om fugt, er du nød til at komme fugten til livs, fjerne alt tapetet, finde årsagen til fugten og få gjort noget ved det, og derefter tapetserer igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 12:31

Engangssprøjten er fin, men tapetklister er ret tykt at få igennem.
Du kan også bruge pva lim - det tyndehvide trælim- evt. fortyndet med lidt vand. Det holder også bedre end tapetklister.
Almindeligt tapet uden maling , er helt difusionsåbent ( nogen siger det kan ånde) så fugt ville dampe ud gennem tapeten. Det hjælper derfor ikke at rive det af for at komme et fugtproblem til livs.

Boblerne kan såmænd bare skyldes heligdage ved limning og opsætningen, eller en meget sugende grund, i forbindelse med for lidt eller forkert lim. Det kan repareres usynligt med sprøjten.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-12-07 12:50

Lav et kryds med en lineal og en (meget skarp) stanleykniv på boblen.
Løft fligene forsigtigt og brug godt med klister i det fremkomne "hul" og på fligene.
Lad det tørre lidt og klap det hele på plads igen med en tapetbørste.

Metoden har jeg brugt utallige gange med succes.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-12-07 15:15

Ja alle andre er kommet med de løsningsforeslag der er.

Jeg tænker; hvor gammelt er tapetet og hvor mange lag tapet er der under?? - hvis der kun er det ene lag, så skal det nok gå. Men er der mange lag gammelt tapet så tvivler jeg på at det kan løses, på anden vis end ved at skifte tapetet.

Mvh Rosalill

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-12-07 15:25

Ja, som Brokke44 siger.....
Det er den rigtige måde at gøre det på.

Husk, bobler behøver ikke komme pga fugt, kan også være det er noget sjusk der er blevet lavet engang..
De har ikke givet det nok grunder. Dvs da de engang har smurt lim på, har væggen suget det hele, så nu har tapetet svært ved at klister fast.
Hvis du bor i lejlighed, eller rækkehus, er det højest sansynlig det der er problemet.
(Et sted hvor malerne har været lønnet på Acord)

Nu siger du ikke noget om hvad slags tapet du har ?
HVIS du har almen flat tapet (IKKE SAVSMULS eks) så kan du evt slipe kanterne der måske er kommet da du lappede den trekant du lige har lavet, med fint sand papir.
Og så male...

hvis du ved du skal havde malet hele hytten, er det måske nok en go ide at finde ud af hvad de luft bobler kommer af.
kan jo ende med at være spildt arbejde, da tapetet falder af efter 2 år.
Husk, tapetet bliver jo en del tunger når nu du maler det igen.
Og "falde af" prosessen vil derfor går hurtiger.

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 16-12-07 21:58

Tak for svarene