/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mit køleskab lugter af Fisk
Fra : TanteAnne
Vist : 6282 gange
200 point
Dato : 05-12-07 07:58

Vi har lige købt et brugt køleskab, pænt, rent og næsten nyt, men det lugter af fisk (Rå fisk).
Hvordan får vi den lugt væk, har selvfølgelig vasket det af, indvendig som udvendig, men det hjælper ikke. Kender du et godt råd.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 05-12-07 08:17

Nu ved jeg ikke hvad du har gjort det rent med, men så vidt jeg har forstået skal du bruge Klorin for at få gjort det ordentligt rent.

/ MJ

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-12-07 08:19

Bryg en kande kaffe, og nyd den. Kaffefiltret med grums lægges på en tallerken i køleskabet. Kan evt gentages næste dag. Jeg bruger det, hvis jeg har en madvare, med kraftig lugt f.eks ost

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 08:27

RODALON

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 210 point
Dato : 05-12-07 08:31

Vask det af i eddikevand, 1 del til 4 vand.
Det tager næsten al lugt. Hvis den ikke er helt væk kan du med fordel sætte en lille skål eddike på en hylde (udenfor børns og klodsmajorers rækkevidde , madvare med eddike er ikke så appetitlige.)
Det er ugiftigt.

Hvis du er bange for at der skulle restere bakterier etc. i køleskabet så vælg Rodalon, og vask efter med vand.
Vælger du at bruge Klorin, (hvilket jeg ALDRIG ville gøre sammen med madvarer, men det er "religion") så husk at der skal vaskes grundigt efter før der kommer madvarer i kølskabet.

Men det som så meget andet husholdning er "religion" og overbevisning.
Håber det lykkes for jer.

KH Mette

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-12-07 08:33

Fnis, det var vist den forkerte at skrive råd til om madvarer.
Læste liige din profil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 09:45

Nu lugter rå fisk jo ikke dårligt, hvis de er friske.

Problemet er at inderklædningen, og måske også hylderne er af plast , eller plastbelagte.

Næsten alle plastarter kan absorbere bla. a. duftstoffer, som trænger ind i plasten, og kun frigives langsomt igen fra overfladen. Derfor bliver du ved med at kunne lugte hvad der har været i skabet engang i længere tid. Ekstra slemt hvis det har stået en periode , uden at køre, uden rengøring, og med lågen lukket.

Du må gøre dig klart at denne lugt ikke kan vaskes væk med noget kemikalie, som de foregående foreslår. For den sidder inde i plasten, og ikke på overfladen.
Det fornuftigste råd var det med brugt kaffe i filteret.
Et mere effektivt middel er de specielle små "æg" man kan få med aktivt kul, som også absorberer lugt. De skal fornys engang imellem.

Efterhånden som stofferne vandrer ud og afgives fra overfladen vil lugten klinge af.

Hvis du kunne sætte skabet et sted med åben dør og god varme indvendig, ville det gå hurtigere.

Problemet har intet med hygiejne at gøre. Det drejer sig kun om at lugten irriterer.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-12-07 10:01

Dette tip er ikke efterprøvet af mig, men her er en mulig løsning fra ask-alex:

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?cid=12&id=3865

Ziggy99

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-12-07 11:37

rodalon

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-07 11:41

Som transor skriver.........du kan ikke fjerne den lugt, for den er trukket i den indvendige beklædning i køleskabet.

Du kan forøge at dysse lugten ned med andet........ikke godt resultat, samme som at forsøge med deodorant uden at vaske sig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-12-07 15:01

Wunderbaum Hvis det kan tage lugten og overdøve alt andet i en bil

Nej selvfølgelig ikke. Eddikevand eller rodalon er et godt bud som flere er kommet med

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 17:16

Alle de mange råd med Rodalon er spildte.
Rodalon er for i øvrigt mere giftigt end klorin.
Begge dele er godt til at bekæmpe bakterier, men lugtstoffer i plast tager de ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-12-07 17:48

Youghurt, ren selvfølgelig, er også effektiv mod bakteriekulturer.

Kommentar
Fra : jacobjanni

Dato : 07-12-07 00:03

Kør det på genbrugspladsen og køb et andet....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-12-07 07:41

Lige præcis i dette tilfælde hvor der formodentlig er tale om en bakterievækst er Rodalon det eneste rigtige, når alm sæbe må tænkes at være afprøvet.
Klorin er giftigt at opholde sig i dampe fra og bleger hvilket gør det besværligt at arbejde med. Lige hvad der er giftigt eller ej tror jeg er underordnet i dette tilfælde.

Prøv rodalon - det koster dig 50kr og så har du flasken til at fjerne bakterier med i lang tid efter.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 12-12-07 08:42

Hvor blev spørgeren af???

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 12-12-07 15:51

Jeg er her, køleskabet er vasket af i alt efterhånden, lugten var der stadig. Nu har vi haft kaffegrums stående et par dage, det tog noget af lugten synes jeg , vi har nu haft eddike i også og lugten er ikke så slem mere, men helt væk er den ikke. Det er et eksta køleskab, så vi må bare tænke over hvad vi stiller i det. TAK FOR ALLE DE GODE RÅD.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 12-12-07 15:51

Tak for svaret metteto.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 12-12-07 17:45

Velbekomme.
Lad skålen med eddike blive stående, skift ud jævnligt.