/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min pc slukker af sig selv!!??
Fra : cristian2
Vist : 787 gange
500 point
Dato : 04-12-07 14:56

Når min bærbare pc (”Vega +” som er tre år gammel) har været tændt et stykke tid siger den ”klik” og strømmen slår pludselig fra. Jeg kan tænde den igen, men den slukkes atter, og intervallerne fra jeg har tændt til den slukkes igen bliver kortere. Til sidst vil den slet ikke starte igen før efter et par timer. Jeg har forsøgt at løsne den i bunden så den bedre kan ventilere, hvis det skulle være det som er problemet, men det ser ikke ud til at have indflydelse.

Intervallerne er til sidst så korte at den kun lige når at lyse på skærmen inden den slukkes igen – hvilket velsagtens udelukker at der kan være tale om software-fejl, virus eller andet.

Kan det være det lille runde batteri i bunden som skal skiftes?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-12-07 15:11

Er du sikker på at din køler kører? Det kan du høre.
Og det rimer,
så det kimer.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 04-12-07 15:13

lyder som om den bliver for varm..

Kommentar
Fra : LRønning

Dato : 04-12-07 15:36

Den skal sendes ind til rensning. Da det problem skyldes støv.
Jeg havde det samme problem med min bærbar efter kun et år !

Du kan også rense den selv hvis du er fiks på fignerne. :P

Virker dine blæsere??

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 04-12-07 16:31

blæseren virker. Det blæser periodisk som den plejer.
Citat
Du kan også rense den selv hvis du er fiks på fignerne. :P

Vil det sige at skille de helt ad og blæse eller tørre den? Er det bestemte dele af den som skal renses?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-12-07 19:18

Ja din blæser virker men der er så meget lort inde i din computer at det skalm ud du sidder med den på skøddet du sidder med den på sengen der er støv i din computer og skal derfor renses for støv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-07 21:27

Tag lige et kig her:
http://fromsej.dk/html/rens.html

så kan der gøres rent og den er go´ nok

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-12-07 21:59

Det var en stor bærbar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 12:22

Det kan også være at du kører den på batteri, og at det ikke kan mere.

Det kan også være din strømforsyning, som bliver for varm, og sår fra. Prøv at sætte den foran en kold luftblæser.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-12-07 13:53

og endelig kan kølerribberne være hoppet af CPU'en. Sidder ofte fast med et par clips/fjedre. Hvis det er tilfælde fjernes de helt og overfladerne renses. Derefter genmonteres med nyt SPARSOMT PÅFØRT kølepasta.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 05-12-07 19:06

I stedet for alt det gætteri, var det så ik' en idé at overvåge temperaturen af såvel CPU, GPU som Harddisk? Bare for at se hvor 'filmen' knækker? Hvis ingen af delene bliver kritisk varme? (= mere end 60 grader celcius) Så er det måske varmesikringen/relæet som bør udskiftes..

Tjek i BIOS ..eller brug f.eks. Everest: http://www.majorgeeks.com/download4181.html ..hvis ellers din bærbare som de fleste nye maskiner har indbyggede varmesensorer i elektronikken?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-12-07 09:28

Jeg rensede den, kort efter gik den ned igen. Men derefter har den kørt upåklageligt (i et døgn) siden. Jeg krydser fingre.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 17-12-07 15:11

Det går stadig ned. Desværre.

Hvor finder man en billig bærbar?

Tak for hjælpen anyway.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-01-08 21:22

Tak for svaret molokyle.