/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Planintegral -> dobbeltintegra
Fra : aslak19
Vist : 591 gange
20 point
Dato : 03-12-07 22:47

Der er givet planintegralet:

SS 12x^2 (1+ tan^2 y) dA
p

hvor p er det område i xy-planen, der ligger mellem kurven y=arctanx og linien y= (pi/4) og desuden mellem linierne x =1 og x=sqrt3.

a) Omskriv planintegralet til et dobbeltintegral på to måder.

Nogen forslag, er nemlig helt forvirret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-07 23:18

Hvad er problemet.

Du hved vel hvad et planintegral er , og hvad et dobbeltintegral er.

Ellers må du se at læse det pågælgende afsnit i lærebogen.

Det handler om noget med arealelementet dA og dx dy

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 09:05

Jeg kan ikke huske at integrere, benytter i dag tilnærmet digital integration...
(har du eksemplvis MathLab? Kan du kontrolere digitalt...).

Men er dA ikke dx*dy og noget jeg er i tvivl om, kan man ikke integrere x og y ledene hver for sig?

Int (12^2) er jo 12 *x^3/3 =4 x^3
og Int ( tan^2 y) er vist tan y –y, men int (1 + tan^2 y) ved jeg ikke,
her må du kunne huske regneregler, måske bare y - tan y -y =tan y ?
og så skal indsætte grænserne både for x og y... i måske [4 x^3 * tan y] ??

God Morgen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 14:30

når du skriver
y=arctanx
og
tan^2 y

er x og y så i radianer? ikke i grader

den anden grænse for y er jo i radianer:
y= (pi/4)

Uden denne antagelse er opgaven ikke entydig, Svend

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 04-12-07 15:06

I den første del af opgaven skal jeg jo ikke regne opagven færdig, men omskrive planintegralet til et dobbeltintegral på to måder.

mit bud:
Jeg opskriver grænserne og så er det vel noget med at have x-grænserne yderst (den ene måde) og så en med y-grænserne yderst (den anden måde). Altså kommer det til at se således ud:

1) første måde:

S (12 x^2) S (1+tan^2 y) dA

(med grænserne: ved 1.integral arctanx og pi/4. ved 2.integral 1 og sqrt. 3)

2) anden måde:

S (12 x^2) S (1+tan^2 y) dA (med

(med grænserne: ved 1. integral 1 og sqrt. 3. ved 2. integral arctanx og pi/4)

kan det passe???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 15:15

For mig ser de to udtryk ret ens ud...

Men altså først integration i strimler i x retningen og så hele fladen ved integration i y retningen
eller først integration i strimler i y retningen og så hele fladen ved integration i x retningen.

Det er vel det du mener?

Her du Mathlab er her et program der plotter først fladen og så grænserne... Svend
"
% plani.m
%12x^2 (1+ tan^2 y) dA
clear all

nj=15;
dy =pi/4/(nj-1);
ni=11;
xx=sqrt(3)-1;
dx =xx/(ni-1);

for j = 1:nj
y=-dy + j*dy;
ym(j)=y;
yrad=y*pi/180;

for i = 1:ni
x=1-dx + i * dx;
xm(i)=x;
zx(i)=12*x^2;
z(i,j) =12*x^2 * (1+ tan(yrad)^2);
yhigh(i)=pi/4;
xrad=x*pi/180;
ylim(i)=atan(xrad);
end
xlow(j)=1;
xhigh(j)=sqrt(3);
end

surf(z);
colormap(jet);
pause

plot(xlow, ym, xhigh , ym , xm , ylim, xm, yhigh)
"

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 04-12-07 15:31

Altså det jeg mener er, at først tager man og differentiere med grænserne arctanx og pi/4 og 1 og sqrt. 3

og derefter med grænserne 1 og sqrt. 3 og arctanx og pi/4.

på den måde for man skiftet om på grænserne...forstår du hvad jeg mener???

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 04-12-07 15:31

og nej vi bruger ikke matlap, men maple 11.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 15:58

Dette lille program bekræfter at Int ( tan^2 y) er tan y , Svend

"
% plani2.m
%(1+ tan^2 y) dy
clear all

nj=101;
yy=1;
dy =yy/(nj-1);
sz2=0;

for j = 1:nj-1
y1=(j-1)* dy;
y2=y1+dy;
z1= (1+ tan(y1)^2);
z2 =(1+ tan(y2)^2);
z=(z1+z2)/2;
sz2=sz2+z*dy;
end
sz2

%tan (y) fra 0 til 1
tan(1)-tan(0)
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 16:05

Jeg kender ikke maple men du må kunne skrive tilsvarende programmer med dette...

Og ja aslak jeg forstår...

Nu mangler i lige at indsætte og komme med fladearealet, Svend

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 04-12-07 16:12

ja man kan godt finde svaret med maple 11. Men vil det så sige, at på den måde jeg havde omskrev planintegraklet til et dobbelt i ntegral på måder var rigtigt???

I den næste opagve skal jeg nemlig udregne det af de to dobbeltintegraler, der forekommer lettest at udregne. Mellemregninger skal vises, men det er tilladt at angive stamfunktioner uden doku-
mentation.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 16:52

Jeg ved det ikke, jeg er ikke ekspert i manuel integration...
(som jeg sagde ovenfor, snyder jeg og bruger moderne digitale hjælpemidler).

Jeg tror dog den ene af de to metoder er bedre end en anden, "y striber",
fordi du skal have variabel min grænse, men det kan jeg ikke helt forklare...

Vent til transor eller en anden matematiker kommer hjem fra arbejde, Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : aslak19

Dato : 10-02-08 20:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål