/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Max bjælkeafstand for gulve?
Fra : klemme2006
Vist : 4906 gange
100 point
Dato : 02-12-07 22:23

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=82

Fandt denne fine lille tabel. Er der nogen derude med dokumenterede mindstekrav når nu bjælkeafstanden er oppe på 1.35.
Erfaringer er gode nok, men kommunen er inde over, så noget på tryk er bedst.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-12-07 22:31

1,35 er under alle omstændigheder for stor , hvis det er til trægulv
du bliver nød til at lægge nogle flere bjælker indimellem , mindst 1 stk , men helst 2 stk , så får du det bedste resultat
hvis du ikke har mulighed for at lægge dem ind på normal vis , må du lave en udveksling , men det er nu også nemt nok

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-12-07 22:59

Der er tale om synlige bjælker, ellers bliver der for lavt til loftet i stuen. Ligger de for tæt ser det fjollet ud. Jeg har tænkt på at lægge nogle 45x95 på tværs pr 1,2, og så veksler i samme dimension midt mellem de synlige bjælker. Det ville flytte belastningen på et brædt ud til nabobrædderne, men igen er der det med dokumentationen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 02-12-07 23:12

afstanden mellem bjælker er afhænig af tykkelsen af dine gulvbrædder, alså...

du har fat i den rigtige kilde... artiklen fra dit link, ser ud til at komme fra en af top bøgerne "lægning af trægulve" eller sådan noget... kan ikke helt huske navnet.

Hvis du henviser til den bør det være tilstrækkelig dokumentation for kommunen... men du kan nok ikke finde 135 cm i den...

dem til 100 cm... de skal være 30 mm tykke... skal du på 135 cm spænd skal du høere op...så bliver de nok pisse dyre.... derfor kan det nok være billigere med nogle mellembælker...

hmmm... det var ikke rigtigt et svar... men bare lidt tekst...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-12-07 23:22

Til Sybil

Jeg har fundet 38 mm douglas til en fornuftig pris (sammenlignet med prisen på 45x95 per 600mm, 22mm spån og lamelgulv) Især når det er et plankegulv jeg ønsker. Tegner jeg de tal op jeg har i et skema og ekstrapolerer, ser 38mm helt fornuftigt ud, men et kontant tal/skema er da bedre.

Med mellembjælker, mener du da nogn der ikke bære, men bare stiver af/ "hænger# under gulvbræderne?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-07 04:51

mellembjælker skal også være bærende
minimumskravet , samt dokumentationen på dette kan du få i tømmerhandelen
men med 38 mm skal du stadig have ekstra bjælker ind , kan ikke huske det presise krav , men det er enten 80 eller 100 cm ved 38 mm masivt gulv
men du vil så rende ind i et andet problem , du skal have lavet et lyd og branddæmpende lag sammen med gulvet , gulvbræderne er ikke nok , ellers kan du ikke få det godkendt
vil tro at du kan klare det med 21 mm gulvgips , men det kan de oplyse dig om på tømmerhandelen eller kommunen

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 03-12-07 09:07

det hedder nok også mellemspær... alså bærende bælker mellem spærene... i dag på de, par nye, huse jeg har set, er der spær pr. ca. 100 og mellemspæ, mellem dem, således at du kommer ned på en afstand på ca. 50... det passer godt til spånplader... eller andet skrammel...

men det lydder rigtigt, at prøve sin leverandør, alternativt kan du ringe og snakke med teknisk forvaltning i din kommune... det koster ikke noget...

du skal nok også huske at der er spor på undersiden af dine planker, derfor vil det nok være en fordel med en plade, som loft...

http://www.dinesen-gulve.dk/dansk/pdf/01%20Vejl-Douglas-hele-laengder%20-%20skaerm.pdf

her er 35mm angivet som 120 cm afstand, ved bolig...

Hvis man skal være lidt kreativ, så er dine bælker nok ikke 45* xxx , de er nok lidt bredere?

alså hvis du har en afstand på 120 cm mellem strøer, svar det til et fridt spænd på 115,5 ved 4,5 cm strøer...

hvis dine bjælker er 20 cm i breden, og en afstand på 135, svarer det også til et fridt spænd på 115 cm....

hygge!

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 05-12-07 23:21

Tak for svaret bredker. Du kom med det rigtige svar.

Også tak til dig, sybil. Det var lige den hjemmeside, jeg behøvede for at komme væk fra ideen om at det kunne lade sig gøre. Dit regnestykke var det samme som blev ved med at rumstere i mit hoved, men kommer man ned i teksten, står der at afstanden til anden bjælke max, må være 50 cm.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-12-07 09:12

Det er rigtigt at i starten af rummet, skal den være max 50 cm... resten kan jo godt være lange...

Øv... det var en skam at det var det der væltede læsset...

hvad vil du så gøre?

Godvind...