/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ændring af bootload
Fra : sym
Vist : 687 gange
300 point
Dato : 02-12-07 16:55

hej jeg har ubuntu og windows xp til at køre på min putter.
Når jeg starter op vises der en masse ubuntu med numre og så windows xp.
kan man ændre det eller ændre på rækkefølgen og i bekræftende fald hvordan

hilsen Søren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-07 17:26

Ja du kan godt ændre opstarts rækkefølgen i GRUB: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=98 ved du godt at markeringen flytter ned på Windows XP i et hug, hvis du bruger Page Down i stedet for pil ned

Kommentar
Fra : sym

Dato : 02-12-07 22:59

jeg viste ikke at den knap gjorde det udslag
tak for det tip
med hensyn til grub så får jeg ikke en udskrift af en fil som jeg kan ændre i når jeg skriver til "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst " men jeg skal måske bare udfylde det hele eller...
Søren

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 03-12-07 00:47

Jeg så vejledningen en gang jeg var inde i forummet, indtil nu har jeg bare trykket på Page down, hvis jeg ville have Windows XP til at starte, det er nu ændret så XP starter hvis ikke jeg gør noget, XP står stadig til sidst men er markeret som standard, så nu skal jeg bruge Page up for at starte Ubuntu det var bare for at prøve, jeg laver det sikkert tilbage igen. Nu kommer der en trin for trin vejledning: Du starter Ubuntu - klik på Programmer ned og hold musen over Tilbehør ned og klik Terminal, nu åbner et terminal vindue og der står: dit navn@dit navn-Desktop: ~$ og en markør blinker, der kopierer du det der står på næste linje og sætter ind ved markøren i Terminal:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
tryk på Enter og du bliver bedt om at skrive din adgangskode, skriv koden og tryk på Enter, nu åbner indholdet i Grub loaderen og du kan ændre, jeg går ud fra at du er inde på: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=98 rul nu ned og nærlæs det markerede indlæg, den er stort set magen til det Gedit vindue du har åbnet, det er linjerne som er skrevet med rødt du skal ændre i, følg nøje med, hav det ene øje på websiden, gør du noget forkert, så kan du ikke starte computeren heller ikke Windows, fordi Grub loaderen overtog da du installerede Ubuntu, nå men du er forsigtig og 100% sikker på at du er på linjen under dette # array will desync and will not let you boot your system.
default 11      0 nemlig linjen hvor der står default som det eneste, du sætter musemarkøren bag default og trykker nogle gange på mellemrums tasten og taster 11 hvis du har Windows XP på linje nr 11 i Grub, tæl lige efter under start, hvor mange linjer du har, igen hvis du gør noget forkert så kan du ikke starte computeren, men du er sikker på hånden og har skrevet det rigtige tal, hvis du vil ændre ventetiden til starten af Windows eller Ubuntu, så går du nolge linjer ned og ændrer 10 tallet til det antal sekunder det skal vare før Grub starter det valgte system, når du er færdig med at ændre, går du op klikker på Fil i vinduet og på Gem, nu kan du lukke alle vinduer og genstarte computeren for at se om XP nu er markeret som første valg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-07 00:55

Vejlednigen er god nok, men der er en fejl, selv om der 11 linjer i Grub, så tæller den første ikke med, jeg ændrer lige til et 10 tal og prøver igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-07 01:08

Så kører det Windows XP er markeret som første valg og vil starte hvis ikke jeg gør noget, jeg sender lige et par billeder af mit skrivebord og Terminalen, så du kan se hvordan det ser ud hos mig, første billede viser hvordan jeg åbner Terminal: http://peecee.dk/?id=82511 og andet billede viser hvad der står lige før jeg trykker Enter: http://peecee.dk/?id=82512

Godkendelse af svar
Fra : sym

Dato : 03-12-07 22:44

Tak for svaret o.v.n..
FANTAstisk nu virker det.

Jeg ved ikke hvad der var galt. Men de første par gange jeg prøvede ville terminalen slet ikke skrive nogen tekst når jeg havde skrevet komandoen. Der var kun en blank side men nu har jeg fået det ændret som jeg gerne vil have det !!!!!!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-07 01:49

Selv tak jeg ændrer nu min tilbage, en gang ved lejlighed, jeg kan godt lide Ubuntu på min gamle computer, den er hurtigere end Windows XP