/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Ødelægger kopi-blæk??
Fra : Axelise
Vist : 5484 gange
100 point
Dato : 02-12-07 16:50

Min mand har lige købt kopi-blækpatroner til sin printer, såkaldt kompatible patroner. Men kvaliteten af udskrifterne er langt fra tilfredsstillende, lige nu er udskriften endda helt elendig, og han frygter at printeren er blevet ødelagt. Han har renset og gjort ved, men lige grimt bliver det.
Jeg har netop bestilt kompatible patroner også til min printer, men nu bliver jeg stærkt i tvivl om, hvorvidt jeg bør bruge dem.
Jeg husker nemlig min tidligere printer, som fungerede upåklageligt lige indtil jeg skiftede de originale patroner ud med kompatible. Det endte med at jeg også måtte skifte printeren ud. Jeg tænkte dengang, at det var et tilfælde at printeren "gik ned" samtidig med at jeg begyndte at bruge kopi-blækpatroner, men nu er jeg usikker på om disse meget billige patroner mon ødelægger ens printer?
Det virker jo latterligt at betale 500 kr for et sæt originale patroner, når man kun har givet 700 kr for sin printer. Måske det i virkeligheden bedst kan betale sig at købe en billig printer til 300-400 kr og så skifte den ud, når blækpatronerne er brugt op, istedet for at købe nye patroner?
Hvad er jeres erfaringer med kopi-blækpatroner?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-12-07 16:56

Der er mere indhold (milliliter) i nye originale patroner, end i de patroner, der sidder i printeren, når du køber den, så det er ikke det samme, du får.

Når du køber en ny printer, er indholdet i patronerne måske en trediedel af, hvad der er i en ny original patron.

Det samme gælder laser printere og deres toner.

Et sted skal de jo spare.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-07 16:59

Du skriver ikke hvilke printere i har og bruger, men min HP gik amok og ville intet, da jeg for første, sidste og eneste gang købte uoriginale blækpatroner, den kom aldrig i gang igen, heller ikke da jeg forsøgte med nye orignale patroner, jeg ved ikke om det var patronerne og finder aldrig ud af det, nu betaler jeg den pris som de originale HP koster og har ingen problemer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-12-07 17:13

Min tidligere printer var også en HP og den kom aldrig til at virke igen efter jeg havde brugt kopiblæk, heller ikke selvom jeg købte nye originale patroner.
Min nuværende printer er en Canon og jeg er meget glad for den og vil nødig ødelægge den, men har netop bestilt kopipatroner, som jeg så håber jeg kan få lov til at sende retur.
Det var mig, der rådede min mand til at forsøge med kopipatroner til sin Epson printer, og det er jeg jo rigtig ked af, at jeg har rådet ham til nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-07 17:18

Du får sikkkert flere og andre svar, der sælges en masse kopipratroner, sikkert ikke førstegangs købere allesammen, så nogen kan sikkert bruge dem uden at ødelægge printeren

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-12-07 17:30

Jeg har en Epson Stylus Photo printer og har brugt både kompatible patroner (de holder ikke ret længe) og selv genopfyldt originale patroner med blæk, når disse er tomme. Sidstnævnte er jeg mest fornøjet med. Dog skal jeg altid rense printerhovedet 8-10 gange, før resultatet er perfekt, men det gør jeg gerne for at spare flere hundre kroner - og printeresultatet har været lige så godt som med købte originale patroner. Originalpatron kan genopfyldes 3-6 gange med godt resultat, dvs. jeg køber original patroner en gang i mellem.
MVH Akle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 17:34

Jeg har en Canon Pixma MP 530, så ny at jeg endnu ikke har købt løse blæk patroner...
De originale koster vist ca 89 kr / stk i farve, en af de sorte er jo større og nok dyrere?

Så jeg følger spændt svarene her...

Hvad koster i øvrigt tilsvarende kopi patroner?? Hvor??
Og er det umagen værd at løbe risikoen, for vindings skyld???
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-12-07 17:49

Jeg køber originale Canon patroner her: www.printmore.dk hvor de originale er til en overkommelig pris.

Så slipper jeg for alt besværet som andre har beskrevet ovenfor.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-12-07 17:54

Har Canon MP 510 og den er så ny at jeg ikke har skiftet patroner, havde før HP psc 2110 og genfyldte selv blækpatronerne med godt resultat.

Billigt blæk købes blandt andet her. Dette er ingen anbefaling, da det ikke er prøvet.

http://www.nordic-ink.dk/

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-07 18:02

har også haft problemmer med kompetibleblæk til min hp printer
men har haft en epson hvor der ingen problemmer har været
så jeg vil sige er det en dyr printer eller under 1 år brug orginal

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-07 18:16

Jeg har en canon PIXMA ip 4000, og jeg har da DRØMT om at få noget billigere blæk. For den ER da en tørstig jævel..
Men næ... Fotopapir er jo heller ikke gratis. Og jeg er i forvejen ret kritisk med udskriften af mine billeder.

Så min canon har aldrig drukket andet end originalblæk, som jeg altid har et ekstra sæt stående af, --for der er altid en farve, der slipper op lige som jeg går i gang med et nyt projekt.

Men min flinke canon har nu opført sig perfekt i 3 år..

Kommentar
Fra : clou

Dato : 02-12-07 18:27

Jeg har også haft uorginale patroner i min HP printer - det gav nogenlunde de samme problemer som din gør - jeg prøvede næsten alt, uden noget særlig godt resultat!

Til slut valgte jeg at afinstallere printeren, for derefter at genstarte computeren - så installerede jeg printerdriveren på ny og nu fungerer den perfekt med de originale patroner.

Måske et forsøg værd for dig!

Clou

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-12-07 18:53

Jeg har selv fyldt mine printerpatroner op med farve i flere år, og alt fungere perfekt, både på min gamle Canon 600 og de HP'er som jeg har.
Blækkens kvalitet spiller naturligvis en rolle, og problemet er hvis patronen når at køre tør, så der kommer luft i de små mikroskopiske dysser, så kan de små membran pumper tage skade, da de bliver for varme. Blækken skal også virke som kølevædske i dysserne.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-12-07 09:16

Jeg synes at der er påfaldende mange, der beskriver at de har haft problemer med de kompatible blækpatroner - Omvendt er der jo også flere her, som ganske vist erkender, at de billige patroner ikke er lige så gode som de ægte, men de ødelægger dog ikke printeren, er det rigtigt forstået??

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-12-07 09:42

Jeg har en Epson Stylus Photo, som kører med kompatible patroner, det eneste problem jeg har er at Epson Status monitor ikke virker, så jeg kan ikke se hvornår der ikke er mere blæk

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-12-07 15:37

Jeg står selv snart for tur med udskiftning af blækpatroner, så jeg tog en tur rundt på nettet.

Det billede som JEG har dannet mig er at i alle fora hvor uoriginalt vs. originalt bliver diskuteret er meningerne meget delte, nogle har problemfrit kørt med uoriginalt i årevis og andre har fået deres printer ødelagt.

Nu læste jeg også at Printerfabrikanterne brugte hundrede af millioner på at stoppe kopiblæk og det er jo ikke dyrt for dem at have en mand siddende til at lægge gift i debatterne (dette er kun en tanke)

Jeg har ledt efter mere professionelle tests og fandt også nogle stykker. I disse tests er konklusionerne også forskellige, dog med overvægt i at originalt blæk har den bedste kvalitet.
Jeg har ikke fundet en professionel test hvor en printer er blevet ødelagt.

Jeg fandt også en amerikansk test om printets holdbarhed og den faldt klart ud til det originales fordel, forskellen var målt i år. Men igen var det kun en test der indebar originalt blæk mod en enkel type uoriginalt, nemlig det amerikanske markeds billigste.

Hos de folk der har haft problemer, er den mest benyttede måde at rense patroner eller hoved, ved at rense med varmt vand (vandbad, klud, vatpind) og i tilfælde af at det ikke virker, så isopropylalkohol som fås hos Matas eller på Apoteket.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-12-07 15:46

Glemte at skrive at uoriginalt blæk også efter brugeres mening svinger meget i kvalitet, så der skulle være stor forskel på hvad man får fat på.

Er nok en ting man skal studere en del inden man investerer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-12-07 16:59

Ulempen med at fylde selv, er at det nemt kan blive noget værre grisseri. Får man noget af farven på fingrene, så er man mærket for en tid, og det siges, at det ikke er det sundeste for huden, da blækkens bestanddele er nogle skrappe sager.
Jeg har en gang købt blæk i InkClub, men det er ikke værd at skrive hjem om, selv om de påstod, at var beregnet til den specifikke printer, så dem har jeg lagt på is.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-12-07 17:35

Har bla. en Canon Pixma MP 800R som kører perfekt. Har kørt med både originale og uorginale hvor chippen skal flyttes med over og begge typer kører fint. Eneste ulempe ved uorginale er at niveau måleren ikke fungerer og skal reesettes fra tid til anden. ar lige netop købt originale igen for lige at prøve det igen.

Prisforskel.

5 stk. originale = 431,00 http://www.mcs-data.dk/
5 stk. uorginale uden chip = 100,00 overalt på nettet

Så forskellen er da til at få øje på

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 17-12-07 18:15

KOMENTAR TIL KOPIBLÆK: ER EJER AF EN CANON I 550 SOM ER 5 ÅR GAMMEL. JEG KØBER
ALDRIG ANDRE END KOPI PATRONER,OG DE FUNGERER UDEN PROBLEMER .
HAR ALDRIG HAFT NOGET MED DÅLIG BILLED KVALITET ELLERPROBLEMER MED PRINTER.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-07 20:07

Det som kan være et problem med nogle typer printere, er at farvepatronen har en chip indbygget, og som skal nulstilles ved påfyldning, for at printeren ikke skal brokke sig. Sådan er det på mine HP'er, hvor imod den gamle Canon, blot skal have en ny tank farve, for der er ikke nogen elektronik indbygget.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 18-12-07 17:25

Tak for svaret severino. Eller rettere: Tak for alle dine svar
Nu har jeg returneret mit kopi-printerblæk og bestilt originale patroner, jeg orker ikke alt det bøvl.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-08 10:44

Hej
Jeg har lige gjort den erfaring at en kompatibel blækpatron til min HP Deskjet 895CXi kun holdt halvt så længe som de originale patroner - og så kan det jo gå ud på det samme som at købe originale patroner.
Dog lurer jeg lige på om jeg skal begynde at fylde op selv.
Måske er det hele så til at smide ud?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : itsurfer

Dato : 14-04-10 18:47

Nej til dit spørgsmål. Der bliver årligt solgt ca. 900 millioner uoriginale printerpatroner, selvfølgelig fordi de virker! Hvis ikke disse blev genfabrikerede, ville det svare til 1000 tons affald ud i naturen, HVER DAG! Ligesom alt andet er der derfor en god ide at genbruge. Der går i øvrigt ca. 3 liter olie til en printerpatron og de er ofte MEGET billigere end originale. Hos inkpro er priserne perfekte og servicen i top og de tilbyder også en gratis patron til mange forskellige modeller.