/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
INVERTER
Fra : Sandvad261
Vist : 1499 gange
50 point
Dato : 01-12-07 17:32

Kan man købe en enverter, UDEN batterivagt, er der nogen her der har erfaring på dette område.
Hej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-07 17:37

Den kan købes uden batterivagt,men det er ikke smart, for lige pludselig har du ingen strøm, uden du bliver alarmeret først

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-12-07 20:23

Det lyder ikke smart.
Batterivagten er der for at beskytte batteriet mod at blive afladt for meget, da dette kan ødelægge dit batteri.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 02-12-07 00:11

Det med afladningen, det er jeg helt klar over, men det spiller ikke nogen rolle da' jeg har et særskilt batteri som den skal køre på, og det er vist det der kaldes et feriebatteri, det kan tåle at blive kørt helt flad.så spørgsmålet er hvilket mærke og model skal man vælge, den skulle gerne ligge på ca. 600w.
hej

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-12-07 01:57

Et fritids batteri tåler heller ikke at blive kørt "helt flad" ... det tåler bedre dybe afladninger end et startbatteri gør, men rigtigt dybe afladninger, er der ikke nogen blybatterier, der har godt af.
Køb dig hellere en inverter med batterivagt, og så et ekstra forbrugs batteri af fritids typen, så du får den strøm du skal bruge, uden at skade dine batterier.

Hvad skal du i øvrigt bruge den til?
Jeg har en normal (billig) inverter i min campingvogn.
Den leverer ganske vist 230 V vekselstrøm.
Men karakteristikken af denne vekselstrøm er sådan, at jeg får nogle striber hen over skærmen på vores (gammeldags) TV, når vi benytter denne strømkilde.
Skal det helt undgåes, skal du anskaffe dig en "Sinus"-inverter, som giver en rent svingende vekselstrøm, og ikke en firkant kurve som den du får ud af de billige invertere fra f.eks Harald Nyborg.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 02-12-07 07:47

f.elsborg
Det kan da' godt skyldes, at jeg husker forkert, at et fritidsbatteri kan tåle at blive helt flad.
Jeg havde tænkt mig at bruge det til en køleboks til 220v, jeg kan se at WAECO har en kompressorudgave til 1500 kr.
Jeg har en inverter i bilen nu, men den er kun på 300w, og det er ret tit at det sker, at jeg har brug for noget mere, end de 300 W.
Jeg har bla. et Denver alm. fjernsyn til at køre til den inverter, og det er ret træls, at det lige med et slår fra, på grund af inverterens batterivagt, der er jo masser af krudt tilbage i batteriet.
Men det med de to batt. var måske en god løsning, skal de ha' samme AMP timer ???????

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-12-07 15:01

Jeg tror ikke, det betyder det store, om de er har samme størrelse - det kommer vist lidt an på, hvordan du kobler det hele sammen. Men et forbrugs batteri koster ikke det store idag, med mindre du går efter mærkevarer - som så måske er lidt mere holdbare end de helt billige batterier.

En rigtig sinus-inverter i den størrelse du beskriver her er temmelig kostbar. Findes der ikke kompressordrevne kølebokse, der kan køre direkte på 12 volt (så slipper du både for strømtab i inverteren og støjen fra en træls køleblæser)?

Jeg har luret lidt på, om man kunne skifte det gammeldags TV ud med en computerskærm (TFT) og så en løs tuner med VGA-udgang, men jeg har endnu ikke fundet en forhandler der ville fortælle mig, om skærmene kunne fungere på de 10,5 -> 14 volt jeg har på batteriet (afhængigt af, hvor meget strøm der er tilbage).
Jeg kunne jo så investere i en spændingsstabilliasator osv. osv., men så begynder det efterhånden at blive billigere at købe et nyt 12V TV.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 02-12-07 21:11

Ja her er der noget at gå og pusle over.
Jeg så lige at hos Harald Nyborg, koster et fritidsbatteri 850 kr, det er jo også penge.
Batterierne skulle jo så bare køre sammen, sådan at jeg stadig kun havde de 12V og så eks 120 A
Jeg tror for dit vedkommende, at du skulle se dig om efter et 12V fjernsyn Firmaet DENVER har et 14 tommers, med indbygget DVD til små 3000 kr.

Hej

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-12-07 21:42

jow da, jeg har prøvet noget lignende, men var ikke særligt tilfreds med billedet, da jeg fik det hjem. Det var et 17" fladskærm fra BILKA med indbygget DVD osv., men som sagt synes jeg, at billedet var for dårligt.
Jeg er vant til at se tv på computeren, og der synes jeg faktisk, at jeg får et bedre billede, end jeg gør på vores store (gammeldags) stationære TV, så jeg tænkte på at der var måske nogle muligheder her - også med de udvidede muligheder der efterhånden er for trådløst internet rundt omkring (Div. hotspots, mobiludbyderen "3" osv.), som muliggør at man kan opretholde kontakten med omverdenen fra snart sagt enhver udmark i verden.

Men indtil jeg finder en sælger der vil garantere mig, at skærmene virker .... ja så bliver det nok ved spekulationerne - men sjovt er det nu alligevel

Finn

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 25 point
Dato : 02-12-07 21:45

har du forresten kigget på, hvad BILTEMA skal have for et batteri

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 06-12-07 10:12

Tak for svaret f.elsborg.
Der er ingen tvivl om at det er er et batt. problem, så jeg vil forsøge mig med en batteri booster, jeg tror den kan løse problemet.

Hej