/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fhm-fl, funktion af
Fra : ffhopsa
Vist : 675 gange
200 point
Dato : 30-11-07 19:35

En af mine venner har et gulvvarme-system med Danfoss-shunten FHM-C1.

Den har en manuel indregulerings-ventil FHM-fl.
Som jeg læser det, bruges den til at begrænse flowmængden i gulvvarmesystemet.

Det undrer mig, at nå nålen skrues helt i, er fremløbstemperaturen i shunten 40 grader (samme som varmekilden afgiver).

Når vi skruer nålen helt ud, falder fremløbstemperaturen til ca 32.

Har FHM-fl indflydelse på blandingen af retur- og fremløbsvandet?
Termostaten FH-TC er helt åben.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-12-07 08:46
Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 01-12-07 10:07

Nej, jeg har været inde på danfoss' hjemmeside og læse manualen.
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/VD.UL.F1.01.pdf - side 4.

Der står:
Flowmængden i gulvvarmekredsen kan begrænses
ved at dreje skruen på FHM-FL med uret.

Vi vil gerne have meget mere flow i systemet, og derfor skulle fhm-fl ikke gerne være skruet i, men ud. Jeg er bare i tvivl om, hvad det egentlig er, den styrer, når fremløbet omgående falder, når den skrues ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-12-07 02:37

Når dit flow stiger, vil temperaturen falde. der vil jo være mere afkølet returvand, som blandes i fremløbsvandet.
Det minder en lille smule om, at når du lukker for en vandhane, er der stort tryk i røret. Når du åbner, falder trykket.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 02-12-07 20:18

Citat
Når dit flow stiger, vil temperaturen falde. der vil jo være mere afkølet returvand, som blandes i fremløbsvandet.

Der sidder også en termostatventil FH-TC, som er helt åben.
Så jeg regnede med, at den ville kalde på varmest muligt vand, og dermed lukke for returløbsvandet?

Kan man ikke undgå, at shunten blander returløb med fremløbsvandet?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-12-07 20:44

Det skal du ikke ønske dig. Så brænder du fusserne!
Og får gulvbelægningen til at sprække.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 02-12-07 21:38

Citat
Det skal du ikke ønske dig. Så brænder du fusserne!
Og får gulvbelægningen til at sprække.

Det er en jordvarmepumpe, der er kilden og den laver for øjeblikket ikke mere end 34 i fremløb, så det er ikke noget problem.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 02-12-07 21:53

Men det jeg egentlig er interesseret i, er at få en beskrivelse af, hvad FHM-FL helt nøjagtigt gør?

Annuller spørgsmålet
Fra : ffhopsa

Dato : 07-01-08 08:54

Jeg har nu selv fundet ud af svaret. Fhm-fl regulerer det generelle flow. Den lukker altså ikke mere returvand ind i fremløbet.