/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
småkager
Fra : thoftdahl
Vist : 1121 gange
50 point
Dato : 30-11-07 15:24

hej derude er der en der kan hjælpe mig med opskriften på småkager hvor der kommes æggehvideglasur og en mandel ovenpå som der også skal bages i ovnen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-07 15:56

Mon det er "Jødekager" du tænker på??

Ingredienser: Dej:
250 g Hvedemel.
½ tsk. bagepulver.
1 tsk. vanila.
175 g smør eller margarine.
1 æg.
125 g sukker.
1 tsk. citronessens.

Pensling:
sammenpisket æg + vand.

Pynt:
2-3 spsk. sukker.
1 tsk. kanel. evt.
3-4 spsk. finthakkede mandler

Mørdej: mel bagepulver og vanila sigtes sammen et par gange. Kold smør hakkes i. Æg sukker og citronessens røres til ægggesnaps hvormed melet samles. Dejen stikkes ud i runde takkede kager der stilles på smurte plader og pensles med æg. Sukker og kanel blandes og drysses på. Lidt finthakkede mandler kan lægges midt på hver kage. Pladerne sættes i forvamet ovn.

Bagetid: ca. 8 min. ved 200 grader.

Tips:

Dejen kan evt. stilles et koldt sted, inden den rulles ud. da dejen kan være lidt svær at arbejde med ellers.

Smutning af mandler:
Mandlerne puttes i kogende vand og koger med et øjeblik. De hældes nu i en sigte og skyldes med koldt vand.
Smut mandlerne

herfra http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=19947&Jul&Farmors%20J%C3%B8dekager

Kommentar
Fra : thoftdahl

Dato : 30-11-07 16:01

nej man laver en glasur af æggehvide og flormelis

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-07 16:12

Min første indskydelse er så FINSKBRØD, de kan varieres med pynten, nogle bruger tesukker, andre glasur, andre noget tredie

http://www.google.dk/search?hl=da&q=finskbr%C3%B8d&meta=

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-07 16:12

Husk at til gode småkager skal sukkeres røres helt ud så der ikke er krystaller tilbage. Æggesnapsen må ikke knase mellem tænderne inden melet kommes i . Man kan også med fordel smelte smørret, eller margarinen ( kun lunken) og røre med i æggesnapsen, så emulgeres fedtet.
Det giver mere professionelle kager. Hjemmebagere gør det ofte for enkelt, og får ikke det optimale ud af remedierne.
De fine småkagefabrikker formaler sukkeret inden det blandes i . Man kan bruge flormelis, hvis man ikke har maskinkraft til lang tids udrøring af almindelig krystallinsk sukker.

Tro mig, det gør en forskel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-07 16:16

Jødekager betegner noget helt forskelligt i de forskellige landsdele.

Den med mandelen kan godt være brune kager .
Se opskriften fra danmarksmesteren i brune kager i Politiken i dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-07 17:26

Jeg kender ikke disse men kan måske hjælpe andre på vej ved ved at nævne at æggehvide med sukker giver en maregnsmasse.

De jødekager min famile bager er almindeligt småkagedej, med et drys af thesukker ovenpå eller almindeligt sukkerglasur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-07 18:00

En jødekage i Vendsyllel er, så vidt jeg ved, det man i københavn kalder en snegl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-12-07 00:54

Det undrer mig ikke....

Accepteret svar
Fra : dorteka

Modtaget 25 point
Dato : 11-12-07 21:01

Opskriften finder du i "Den blå bagebog". De hedder Theo´s kager. Der er i følge opskriften ikke mandelflager på toppen, men det kan du jo bare gøre.

Kommentar
Fra : thoftdahl

Dato : 12-12-07 16:31

hej dem har jeg prøver det er ikke den udgave men ellers tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-07 00:59

Jeg så spørgsmålet da det blev stillet, og tænkte med det samme: Det er jødekager, huskede så at spørge søsteren da vi var sammen i går, det er korrekt jødekager og de bliver netop bagt med æggehvide glassuren på, her i Thy har jeg dog aldrig set dem med hele mandler, vi bruger hakkede mandler, jeg kan spørge efter opskriften hvis du vil, eller giv Nordsted1 pointene, for det allerførste indlæg

Godkendelse af svar
Fra : thoftdahl

Dato : 03-02-08 18:28

Tak for svaret dorteka.