/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
BØRN/UNGE ANSVAR/MORAL?
Fra : viskinge
Vist : 682 gange
125 point
Dato : 30-11-07 15:18

Som tidligere nævnt, oprettes hermed en ny tråd, i forbindelse af forældres manglene ansvar over for deres børn.

Denne historie (kort fortalt) går ud på at der for Ca. 1 mdr, siden blev begået et meget brutalt og fuldstændigt råt mord, i Aalborg på en 46 årig mand. Man har fundet ud af, at det er begået af en dreng på 15 år, som tæskede et uskyldigt offer ihjel for vistnok at røve Kr. 200,00. Ikke nok med at drengen slog et andet menneske ihjel, nej nej, idioten skulle jo også lige have nogle billeder af den dræbte, på sin mobiltelefon. Desværre var det for mørkt, der hvor afdøde lå, så han slæbte afdøde hen under en gadelampe, for at kunne få nogle bedre billeder!!!!!

I dag er det så kommet frem, at de andre børn (ned til 12 årige) og unge han normalt var sammen med, havde fået at vide, at den pågældne havde slået et andet menneske ihjel.
Gruppen mente åbentbart, at man ikke må "sladre" til feks. politiet om noget så simpelt som et enkelt lille mord.

så er der guddødemig en "proffessor" fra Aalborg universitet, der kommer med en ekspertudtalese idag: Nu får politiet og de sociale myndigheder noget at rydde op på (ja det er jo faktisk deres skyld!!) og det er jo samfundets skyld!!!

HAR DE BØRN OG UNGE INGEN FORÆLDRE??? (åbentbart ikke, og hvis de har, er forældrene da fuldstændig uskyldige)

LÆS MERE HER: http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Aalborg/2007/11/29/221712.htm

Der komer hele tiden nyt i sagen, så følg evt. med på dr.dk/nord

Hvad er jeres mening???

MVH

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 15:34

Citat
.......hvis de har, er forældrene da fuldstændig uskyldige)

Nej det er de måske ikke, men hvad er de skyldige i, og hvordan vil du dømme dem. Hvis det var indvandrerfamiler, ville min holdning, som tidligere nævnt, være at de alle skulle udvises, men hvor udviser man en indfødt (etnisk) dansker til?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 16:20

Citat
men hvor udviser man en indfødt (etnisk) dansker til?

- tjaee Krumme, hvis det problem var løst, var I sgu væk for længe siden...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-11-07 16:21

hvad er forældrene skyldige i? Tja.. man opdrager sine børn til at blive selvstændige individer, og når så snoren knækker så er det forældrenes skyld? enhver 15 årig ved at mord er ulovligt, men lige netop hans snor knækkede og det mener jeg absolut ikke er forældrenes skyld.. man kan ikke yde over sin egen evne, og jeg er sikker på at lige netop hans forældre har gjort hvad der stod i deres magt for at få en "ordentlig" dreng/mand ud af ham..
Hvis man har en 15 årig der sidder på lårene af mor og far, så er det forkert..
Hvis man har en 15 årig der morer sig og skejer ud, er det osse galt..

dermen IKKE sagt at mord er ok.. men det ved enhver vist

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:29

Ja Ja Stouenberg..... Hvis du er stille er der ingen der bemærker dig. Og det er du godt tjent med.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 16:35

Ja Ja Krumme/DF... Hvis I er stille er der ingen der bemærker jer; og det ville Danmark være godt tjent med...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:37

Såvel i planteverden som dyreverden, hvorunder mennesket jo hører, produceres der ind i mellem misfostre, som ingen kan gøre for. Tilfældighedernes spil, kosmisk mutation... kald det hvad du vil, men i den levende verden med undtagelse af menneskets, udryddes den slags af sig selv.

Hvad gør vi med en uheldig konstruktion, eller rettere hvad burde vi gøre. Hvad der gøres ved vi jo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:40

Skulle du ikke bare holde din dumme kæft stouenberg. Hvad fanden har det med sagen at gøre. Jeg kunne for den sags skyld være tilhænger af evighedslisten, det ville du aldrig vide en skid om. Hvad jeg sætter på som avatar her, har ikke nødvendigvis en skid med min holdning at gøre. Og hvis den har, så skulle du respektere at 13 % af den danske befolkning har den hooldning.

SkvadderRØV

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:41

Har du ikke noget fornuftigt at bidrage med, og det har du formentlig ikke så KNYT

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 16:44

Citat
Hvad gør vi med en uheldig konstruktion, eller rettere hvad burde vi gøre. Hvad der gøres ved vi jo.

- ikke forstået, 13%? Det virker åbenbart ikke...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:47

Citat
ikke forstået, 13%? Det virker åbenbart ikke...

Fandme heller ikke forventet. Lix er vel over Anders And Smut så pomfrit. Du pynter ikke i tråden

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 16:49

- er der nogen der har pisset på din banan Krumme?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 16:52

Undskyld Viskinge, vi kom lidt ud af kurs...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:52

Kommer til at tænke på, at hvis avataren på Kandu skal tages for pålydende, så er dit portrætfoto, meget sigende LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 16:52

Vi kom ikke. DU gjorde ..... IDIOT

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 17:01

Citat
Vi kom ikke. DU gjorde ..... IDIOT:-x

- TAK Krumme, det er sgu da ros der vil noget...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 17:26

Citat
Kommer til at tænke på, at hvis avataren på Kandu skal tages for pålydende, så er dit portrætfoto, meget sigende...

- indrømmet, det er lidt snyd. Jeg har fået rettet ører... sorry.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-07 17:29

STOP nu!!!!!!
inden du fuldstændig får viskinges udmærkede tråd helt smadret med dit barnlige tåbeævl

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-07 17:39

Citat
Nej det er de måske ikke, men hvad er de skyldige i, og hvordan vil du dømme dem. Hvis det var indvandrerfamiler, ville min holdning, som tidligere nævnt, være at de alle skulle udvises, men hvor udviser man en indfødt (etnisk) dansker til?

Ang. ævl, hvem er det der smadrer..?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-11-07 17:41

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 30-11-07 17:41

Det er slet ingen overraskelse for mig at hverdagen er blevet sådan i dag.

Jeg boede før i et blokmiljø i 20 år og så hvad vej det bar.

Før midtfirserne var det et herligt miljø, med forældre der sad på bænke, snakkede og drak kaffe eller en tår øl, mens børnene legede.

I midtfirserne begyndte det så småt med store børn der råbte, spyttede og på andre muglige måder chikanerede, først de ældre mennesker, men senere alt og alle.

Dette blev anført af en flok 2Gere, men der var også mange danske børn imellem. Forældrene så man tit stå i vinduer og på altaner og overvære tingene uden at gribe ind.

I starten var der masser af brok og klager, men efterhånden som folk der kæftede op, fik ridset biler, smadret cykler og tømt deres kælderrum var der ikke mange der turde klage.

Politiet havde sådan set kun et råd til folk og det var ordet: Flyt

Da jeg flyttede deroppe fra ved årtusindeskiftet var det et kvarter hvor man sjældent så en voksen på gaden efter aftensmaden og alt gårdlliv med voksne mennesker der mødtes om dagen og i weekenderne over kaffe og øl var forsvundet.

Med andre ord var alt kontakt mellem voksne og børn i miljøet forsvundet.

Så er det jo bare hvem der har skylden, børn vil altid tage magten og afprøve grænser hvis de får lov.

Så jo forældrene har selvfølgelig pligt til at gribe ind, men det har det omgivende samfund og politiet også. Det er bare det at i et samfund uden konsekvenser, så ændres normen hurtigt til at det må naboens børn og det er jo ikke så slemt.

Og hvis man ikke får en vis moral og etik banket ind i rygraden gennem hele opvæksten, både fra forældre og samfund, så nytter det ikke en skid. For unge mennesker kan man godt give gode råd, men de lytter til dem selv og deres codecs når forældrene er ude af syne.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 125 point
Dato : 30-11-07 17:46

Selvfølgelig har forældrene et ansvar, men i disse moderne tider hvor de ikke engang må skubbe lidt til ungerne ved spisebordet når de bøvser højlydt uden at blive anklaget for vold er det da umuligt at opdrage ordentligt.
Overdrevent omsorg for de unge hvor stuearrest er væk "for det kan man jo ikke" bliver vist heller ikke anvendt mere.
Jeg har selv inkasseret nogle kæberaslere hjemme og i skolen, og jeg vidste så ganske udmærket at så havde jeg sgu også fortjent den.

Og hvor er forældrene til de unger der kaster sten mod kystbanetoget ?
Det er faktisk det samme rigmandsyngel fra Rungsted-Hørsholm der pt ikke har et ungdomshus hvor de kan svine området til med pizzabakker, de røvkeder sig fordi at forældrene er karrierefikserede og aldrig hjemme.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-11-07 18:20

uoverlagt mord: forkasteligt

at filme resultatet : viser en råhed, som er totalt ubegribelig - dårlig opvækst eller ej.
kan ikke forestille mig, at et svar kan findes nogetsteds i alverdens psykologi bøger.

der kan kun være tale om en fysisk brist i hjerneregionerne.

min modstand mod dødsstraf vakler.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-11-07 19:22

Citat
tjaee Krumme, hvis det problem var løst, var I sgu væk for længe siden...
Lige i øjet, enig.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-11-07 19:24

Citat
Ja Ja Krumme/DF... Hvis I er stille er der ingen der bemærker jer; og det ville Danmark være godt tjent med...
Skarp som en ragekniv!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-11-07 19:26

Citat
Skulle du ikke bare holde din dumme kæft stouenberg. Hvad fanden har det med sagen at gøre. Jeg kunne for den sags skyld være tilhænger af evighedslisten, det ville du aldrig vide en skid om. Hvad jeg sætter på som avatar her, har ikke nødvendigvis en skid med min holdning at gøre. Og hvis den har, så skulle du respektere at 13 % af den danske befolkning har den hooldning.

SkvadderRØV

Dette kunne opfattes som barnligt tåbeævl?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-11-07 20:18

står ordet "forældre" skrevet nogen steder??

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-12-07 07:50

Allerførst: jeg havde glemt linket, til mit første spørgsmål, som så gik over og blev et nyt.

http://www.kandu.dk/Spg113184.aspx

Tilde38 skriver:
Citat
står ordet "forældre" skrevet nogen steder??

Nej, når man høre om sagen (eller ser om den på TV) bliver forældrene til børnene i denne gruppe aldrig nævnt ?? de eksitere åbentbart slet ikke. Det er jo politiets, kommunens, de sociale myndigheder, osv. skyld det hele !!!

MVH

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 01-12-07 09:18

hvorfor skal forældrene hænges ud offentligt?? de har det sikkert dårligt nok i forvejen over at have opfostret en "kriminel" Hvem ville ha det fedt med at blive hængt ud fordi man har fejlet som forældre. man ser da yderst sjældent at de står frem og i øvrigt er det slet ikke sikkert det er forældrenes skyld.. De unge er udsat for et konstant pres i dag.. fra alle sider..

Hvor skal der dømmes når en voksen mand begår mord, incest, voldtægt og vold? skal en 35 årig også have sine forældre draget ind i situationen.. det ses jo sjældent..

Børns væremåde og tankegang opstår oftest ved det gruppepres der er i de grupper de går i..
Jeg nægter sgu at tro at et forældrepar vælger at få et barn for at opfostre en bandit..

Jeg ved godt at nogle familier ikke fungerer så heldigt og at det også smitter af på børnene, men det er altså langt fra alle tilfælde.

De unge er selvstændige individer med egen tankegang

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 01-12-07 12:40

Er DF/Krumme----Ø/Klumme samme person.
Jeg har ikke set indlæg fra Krumme.
Er jeg dårligt informeret.
Kan Stouenberg ikke læse.
??????????
Ærbødigst muldvarp1

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-12-07 13:04

Lad mig hjælpe dig Muldvarp.

Ja Klumme og Krummen er den samme person. Når du ikke ser Krummen så tit, er det fordi jeg ikke gider skifte og heller ikke har brug for det. Stouenberg kan i det hele taget ikke ret meget. Så mon ikke det var svar på dine spørgsmål ?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-12-07 13:31

Jeg mener det er komplet latterligt at lægge op til en debat vedrørende danske forældres evner til børneopdragelse på baggrund af enkeltsager der præger den liderlige og sensationslystne presse. Der er ingen tvivl om at den pågældende dreng mangler både medmenneskelighed og moral - men at påstå det er det generelle billede af Danmarks unge mennesker grundet slappe og ligeglade forældre, er det rene vrøvl!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-12-07 13:33

Daws...Det var fandme på tide

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-12-07 14:07

Citat
Ja Ja Krumme/DF... Hvis I er stille er der ingen der bemærker jer; og det ville Danmark være godt tjent med...

Det der gavner ikke dine synspunkter. Det illustrerer blot, at du ikke er i stand til at argumentere eller endda skrive en sætning uden meget direkte at skulle ty til at kategoriserer dine meningsmodstandere..

Havde du argumenteret imod Klummes holdning (som jeg går ud fra du er uenig i), og udeladt at flippe ud grundet noget så ligegyldigt som en avatar med logoet til et dansk politisk parti, så havde du undgået at fremstå med præcis det samme snæversyn og afstumpethed som du åbenbart tillægger DF.

Iøvrigt undrer det mig hver gang jeg ser selvudnævnte tolerante skribenter gå helt i selvsving og blive ekstrem intolerante i deres iver for at håne DF og eventuelle sympatisører. Hvor fanden er logikken i at prædike tolerance og så samtidigt agere intolerant overfor mennesker med en anderledes holdning end ens egen?! ..

Jeg kan ikke lade være med at grine lidt af, at de mest inkarnerede DF "hadere" fiser rundt og ikke lader en chance gå fra sig, når det kommer til at ørle sig over DF og deres sympatisøreres intolerance. For ærlig talt så afspejler hele fremgangsmåden, hvor man ækles og forarges uden at argumentere sagligt for sine egne holdinger lige præcis de samme afstumpede holdninger som dem man sidder og småsviner..

Så undskyld Stouenberg, hvis jeg griner lidt af dig. Men set udefra falder din forargelse over DF (og Klumme) helt til jorden, fordi du udviser intolerance, når du bliver konfronteret med holdninger du ikke bryder dig om eksistensen af. Du mener du har de "rigtige" holdninger, på samme måde som dine DF modstandere mener deres holdinger er de "rigtige". Eneste forskel er, at du ikke argumenterer for dine holdninger, men begrænser dig til at revse hvad du er imod. Det er useriøst..

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-12-07 10:41

Der findes som nævnt altid brodne kar.

Det har der altid gjort, og det vil der altid gøre. Både blnadt mennesker og andre dyr.

At de unge ikke vil "stikke" hinanden...
Prøv engang at tænke på, hvor mange gange forældre siger, jeg vil ikke have du sladrer?

Jeg kender flere, der efterhånden siger det om mange ting, bare fordi de lige er for trætte til at gide høre på børnene. Det gør at nogle af ungerne ikke VIL sladre. De mener det er forkert.

Sladre/stikke hvad er forskellen?

De unge straffer hinanden med tæsk mobning mm for småting, det gør at andre unge ikke TØR sladre.

Men det er zgu svært at klandre alle forældre. Det er ikke alle situationer du selv er herre over, og de unge VED godt hvad der er lovligt og ulovligt.

Men har i set, hvad de fx spiller på pc'en? Hver de ser i TV?
Det er vold, firstperson spil, der skal gøres hovedrent efter, fordi blodet løber ned af skærmen.

Jeg tror mange (ikke alle) forældre idag hopper for meget med på, jamen hvad kan der ske ved et spil. Det er faktisk bevist at ikke alle kan "tåle" at spille de voldelige spil. Men du opdager ikke hvem, før det er for sent.

Vold har altid været der, men førhen var det mand mod mand. Nu er det mange personer mod en. Førhen... Når den ene lå ned, så rakte man hånden ned og hjalp dem op, så kunne man tage en bajer og snakke om tingene. NU... Når den ene ligger ned, skal man helst hoppe på ham, sparke alle knoglerne i stykker, skære lidt i ham. Og der skal da helst stå nogen og filme det, så alle kan se, hvor sej man er.

Sæt den kriminelle lavalder ned til 12 år. De ved pokkerme også hvad man må og ikke må.
Sæt dem i arbejdslejer, hvor de skal arbejde far 7-10. Så er de for trætte til at orke at lave lort.

Tag deres mobiler fra dem. Mobilen er deres livsnerve. Uden den, kan de ikke sende bud efter alle de andre.

Der er for mange unge, der lever et konsekvensløst liv.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-12-07 12:54

Det er jo helt tydeligt, at mange der kommer med indlæg, i denne sag, som ikke har læst det der står i linket!!!.

Der "jagtes" jo ikke en enkelt person, men en hel gruppe på 30-50 børn & unge i dette tilfælde.

Alle disse børn & unge har jo absolut ingen ansvarføelse over for andre, end deres egen gruppe. Husk lige på at en del af dem "kun" er 12 år!!!

Hvis man som 12 årig, mener at et mord er helt OK, bliver jeg da bange for at blive ældre, og skal plejes af denne gruppe, når jeg engang kommer på plejehjem.

Som jeg nævnte i min tidligere tråd, mener jeg at forældre skal være ansvarlige for deres børn, indtil børnene selv kan straffes.
Husk på: vi er jo, som samfund allerede begyndt på disse regler:
Har du nogle børn der terrorisere nabolaget, kan du blive smidt ud af din lejlighed!!!
Har du børn, som ikke har sikkerhedssele på i bilen, er det dig der får bøden, og et klip i kørekortet!

Disse regler er kun nogle få år gamle, og det er mit håb, at de kommer til at omfatte meget mere.

Jeg mener at disse regler, er et vink med en vognstang, om at forældre skal til at tage ansvaret for deres egne børn.
Husk også lige på, at i øjeblikket, køres en stor kampange på at for meddele politiet om evt. spritkørsel!!!
Man skal altså "angive" en evt. spritbillist til politiet, men at man ved hvem en morder er, i en bestemt sag, skal man bare holde kæft med!!!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 14-12-07 08:16

Tak for svaret LuffeA.

Ja, en skulle jo have pointene, og det lyder da rigtigt det du skriver.

Også tak til alle andre, der kom med indlæg, selvom der var et par stykker der kom med mange.

MVH