/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flytte køkkenvasken?
Fra : babamac
Vist : 4683 gange
20 point
Dato : 30-11-07 01:41

Godaften(nat),

sad her til aften og overvejede en mindre ombygning i køkkenet.
I planen indgår nogle løse elementer, eller nærmere borde, fra Ikea.
Har målt lidt på det, og køkkenvasken skal rykkes ca. 40 cm væk fra dens nuværende placering. Vi har for nyligt fået lavet ny vandtilslutninger i forbindelse med ejendomsrenovering og i den forbindelse også monteret nogle balofix(hedder de det?),
så jeg kan sagtens pille det gamle blandingsbatteri fra og bare lukke vandet af.
Problemet opstår idet vasken skal rykkes, kan det gøres med nogle flexrør, og er det lovligt? Altså så man monterer flexrør over balofixen og til det nye blandingsbatteri?

Og hvordan med afløbet?

Er det noget man må lave selv, for kan sagtens få vejledning/hjælp til det af en bekendt,
eller skal det laves af en vvs'er?

På forhånd tak:)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-07 02:04

Det kan du sagtens lave selv, hvis din bekendte er fortrolig med vvs arbejde, hvis det kun er ca. 40 centimeter, kan vasken også flyttes og afløbet forlænges, hvis du vil vide om du selv må lave, så spørg hos dit vandværk, de er de eneste som kan svare på det, da der er forskellige vedtægter, selv på kommunale vandforsyninger, der er så meget man ikke må, så længe leve princippet: Hvad ingen ved, er der ingen som har ondt af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-07 02:19

Alle de dele i skal bruge, kan købes i enhver byggemarked, jeg ville nok ikke vælge flexrør til at forlænge vandrørene med, men læs lidt mere her: http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Narrow.aspx?id=14742 der står også hvad du selv må, og som jeg læser det, er du på kant med hvad du selv må udføre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-07 02:23

Når der er en balofix hane, må du godt udskifte efter den, det springende punkt er at du vil forlænge rørene, så det er vist op til dig, hvordan du udlægger teksten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-07 03:41

Hvis Du vil være helt sikker på at være forsikringsdækket ved en læk skal Du lade en installatør klare det.

Afløbet er ikke noget problem, blot sørg for at der bliver lidt fald.

Kommentar
Fra : babamac

Dato : 01-12-07 00:30

Ok, men vandværket/myndighederne må vente til mandag:)

Min vvs-kyndige kommer først hjem næste uge, men vil gerne gøre det hele klar så vi kan lave det asap når han kommer hjem.
Det tilsluttes vel med: http://www.billigvvs.dk/Roer_og_Fittings/Tilslutningsslanger/Armatur/3af02368a085a2101bd45883a081575d.html , eller?
Så skal jeg bare lige måle rørene i tommer og ikke cm som jeg har gjort
Det bliver imorgen..

Går ud fra at man til afløbet køber løse stykker hårde plastic rør+pakninger, som så sættes sammen så de fører over til den nye vask. Som fx dem her:
http://www.billigvvs.dk/Afloeb_og_kloak/Pvc_Afloebsroer_-_Fittings
Vigtigst kan jeg forstå er faldet, ellers virker det umiddelbart som et større sæt Lego:)
Hvis det er sådan må jeg jo kunne indkøbe de nødvendige dele(+ lidt ekstra)så det kan overståes hurtigst muligt.

Og så skal jeg vel indkøbe noget garn til pakningerne:
http://www.billigvvs.dk/Roer_og_Fittings/Pakgarn

Skal der bruges noget fedt eller andet til pakninger eller samlinger?

Kommentar
Fra : babamac

Dato : 01-12-07 00:31

PS: Mange tak for råd og tips indtil videre
Pinligt at glemme at sige tak.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-07 01:05

Når du ikke er helt fortrolig med hvad du skal bruge, så vil jeg anbefale dig at gå i byggemarkedet, der kan du se tingene på hylderne, det er nemmere at sammenligne når du har tingene i hånden, og se hvad du skal bruge, nu er det ikke den helt store vvs installation du skal i gang med, jeg tror ikke du behøver pakkegarn, de rør du har fundet har vist en gummi pakning, men igen det er nemmere når du har tingene og en flink ekspedient at spørge afløbsrør har også indbygget pakning

Kommentar
Fra : babamac

Dato : 01-12-07 01:21

Ok, jeg går ned og tager en snak med dem imorgen:)

Fortsat god nat, melder tilbage når der er nyt..