/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ændring af farve på snuden
Fra : helledupe
Vist : 3000 gange
100 point
Dato : 29-11-07 20:49

Hej.
Min hund, som er en gul labrador på snart 2 år har inden for de sidste par måneder lige så stille mistet den mørke farve på snude og læber. Snuden er nu helt leverfarvet og læberne leverfarvede og mørke - nærmest i striber. Der er ingen tegn på, at det er ubehageligt for hunden og ingen sår, irritiation eller lignende.

Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes? Han bliver fodret med almindelig tørkost af god kvalitet. Vi har ikke skiftet foder i perioden.

Venlig hilsen Helle

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-11-07 20:57

Det ligger i pigmenteringen, den farve han har,
er der nogen hunde, hvor det er naturligt at få den farve,
jeg vil ikke mene det er unaturligt,
prøv at tag en snak med den der har opdrættet den,
forældre dyrerne bære det gen hvor den får de lyse læber og næse istedet for sort,
tag også et tjek i race standarden, fci beskrivelse om hunden, hvad der er tilladt, før du kan brokke dig over det.

lyse hunde danner røde læder snuder og læber i visse racer, og i nogle tilfælde er det helt ok for de racer.
MVH Bevi54 .

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 29-11-07 21:00

Silke har også noget uregelmæssig farve på snuden. Den bliver lysere om vinteren og så bliver den mørk igen om sommeren. Hendes søster har det samme.
Jeg tror, det er naturlig pigmentering, så de bare bliver "solbrændte" om sommeren.
Har du ikke set det før hos din hund?
Vi har jo ikke haft så meget sol i år, så det er måske derfor de er lysere end ellers...

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 29-11-07 21:09

Hej Birgitta.
Vi har rent faktisk haft rigelig med sol i år
mvh.
Poul

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-11-07 21:25

Problemet er velkendt og er genetisk bestemt. At en hund også hvor der er ”Bart” hud kan blive solbrændt er også velkendt.
I min race er der ofte hunde, som når de fødes har farvefejl ved snudepartiet, men i lang de fleste tilfælle retter det sig og forsvinder.
I de få tilfælde, at det ikke gør, regnes det for en genitisk fejl, som man skal undgå, at avle mere på.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-11-07 21:56

De fleste hjemmesider jeg har set på lige nu, der er de med læder næser nogle få har sort næse når det er gule Labrador, det er helt sikkert en pigmentering fra forældredyrerne som er afhængig af hvordan din hund har udviklet sig. og i fci står der intet om hvilken farve de skal have på næsen så alt må være tilladt.
Så du skal ikke bekrymre dig så meget om det, blot være glad for at du har en god hund.
Mvh Bevi4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-07 14:23

He, he... Hvis der er noget, der hedder "læder næse", så er det nok det, Silke har..

DET udtryk har jeg ikke hørt før.

Godkendelse af svar
Fra : helledupe

Dato : 08-12-07 12:05

Tak for svaret Birgitta. Nu vil jeg lade være med at bekymre mig om det. Vi har desværre ikke mulighed for at spørge opdrætteren, da vi har fået hundet fra et internat da han var 16 måneder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-07 14:54

Tak for accepten af mit svar. Vi må jo bare håbe på, at vi får en masse sol til næste år, så snuderne kan blive flotte og mørke igen..