/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
anvendelse af rensebenzin!
Fra : Marie_Leth
Vist : 4166 gange
20 point
Dato : 29-11-07 19:25

Hej,

Jeg købte for at stykke tid siden en flase rensebenzin i Matas, da jeg fik at vide, at det var det bedste at bruge, til at fjerne fedtpletter på tøj.

Min, for midt budget, halvdyre grå silkeskjorte, havde jeg desværre kommet til at spilde noget fedtet mad på.

I overensstemmelse med vejledningen på flasken med rensebenzin, testede jeg på et skjult sted, om materialet kunne tåle rensebenzinen. Det så fint ud, da der ingen misfarvninger var at se.

desværre skete der det, at stoffet på det sted hvor pletten sad, endte med at blive helt gullig, da jeg gik i gang med behandlingen. Super ærgerligt, for det gik ikke væk ved vask.

Jeg læste lige et sted herinde på siden, at silke ikke må renses med rensebenzin. tak, det ville jeg gerne have vidst noget før!

Så er det bare jeg tænker: hvorfor skriver matas ikke på bagsiden af deres flasker med rensebenzin, at dette produkt ikke skal bruges på silke, når det nu er, at de samtidig anbefaler at man bruger det til fjerne fedtpletter på tøj med?

Det irriterer mig virkelig, for jeg testede det jo faktisk først. Måske gned jeg ikke ligeså meget der, som jeg gjorde på pletten, men jeg fulgte jo stadig vejledningen.
De må vel for pokker vide, at rensebenzin og silke åbenbart ikke hører sammen.

Spørgsmålet er om der er noget jeg kan gøre for at få min silkebluse refunderet?
Hvad siger loven på dette (mærkværdige) område?

Vh.
Marie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-07 19:30

Nej, det er der ikke!

Firmaet kan da ikke nævne alle de ting som det ikke kan bruges på og havde du undersøgt sagen lidt nærmere havde du nok selv fundet ud af det.

Rensebenzin er slet ikke velegnet til at fjerne fedtpletter fra mad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-07 19:38

Du kunne have søgt råd her, men det er jo lidt for sent.
http://www.ask-alex.dk/4986_Fedtpletter_paa_silkestof.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 21:13

Hvis silken skifter farve med rensebenzin er det fordi den er farvet med noget hvor benzinen fjerner et af farvepigmenterne.
Det er ikke Matas skyld at dit silketøj er dårligt farvet, og at du ikke gad prøve ordentligt på det skjulte sted.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 29-11-07 21:15

Den gullige farve er den naturlige farve på dårlig e silkekvaliteter. Den naturlige farve går naturligvis ikke væk i vask.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-11-07 21:59

Off Topic

Citat
Nej, det er der ikke!

Firmaet kan da ikke nævne alle de ting som det ikke kan bruges på og havde du undersøgt sagen lidt nærmere havde du nok selv fundet ud af det.

Rensebenzin er slet ikke velegnet til at fjerne fedtpletter fra mad.

Hvorfor dog ikke, det går da fint i usa

Du må IKKE tøre dit kæledyr i microbølgeovnen........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-07 22:20

Citat
det går da fint i usa

Gør det?
Mig bekendt kan man anlægge sag, men det betyder ikke at man vinder og produktansvar gælder som regel ikke hvis man har båret sig dumt ad og det har denne spørger desværre.

Her i DK er vi såmænd underlagt EU lovgivning på produktansvarsområdet (hvilket fejlagtigt foranledigede visse butikker til at henvise reklamation til producenterne, men produktfejl og produktansvar er ikke det samme).

Det er dyre lærepenge, men forhåbentlig virker det som sådan. Sorry!

Kommentar
Fra : Marie_Leth

Dato : 29-11-07 22:43

Jeg takker mange gange for svarene. kan se at jeg burde have brugt mere tid på at undersøge hvordan en sådan plet bør fjernes.
Kan virkelig bruge den forklaring, at ringe silkekvaliteter er gullige. så giver det hele mere mening.

dog undrer jeg mig over hvorfor der i flere af svarene er en lettere moralprædikende tone? I synes måske at mit spørgmål var dumt, men for mig bundede det faktisk en (synes jeg) reel usikkerhed omkring lovgivningen på dette område. i behøver ikke at svare på dette, men måske overveje en anden formulering næste gang. Alle kan jo ikke vide, eller have grundlaget for at vide, de samme ting. Det er vel bl.a. derfor at dette forum findes.

Det er muligt at jeg bare har taget skade af at se for meget "Ally McBeal"...!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 29-11-07 22:56

Hvis du har en sjat tilbage så gå ud på en åbent område ..hæld resten af dunken ud over skjorten og sæt ild til ...problemet er ikke løst, men du skal ikke spekulere og ærgre dig over det fejlslagne forsøg og 1. indskydelse.

Kommentar
Fra : Marie_Leth

Dato : 29-11-07 23:26

Ziggy99: Surprice, surprice! det har jeg ikke tænkt mig at gøre...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-07 23:30

Tja, Ziggy99 har måske anvendt rensebenzin til hårvask, har sat fut i det med et eller andet, for godt stegt oveni må da være årsagen.....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-11-07 23:41

hmmm, er det ikke muligt at farve den igen, der hvor pletten var??

Kommentar
Fra : Marie_Leth

Dato : 29-11-07 23:48

Uha, det ved jeg ikke om jeg tør. så skal jeg finde en lignende grå farve, og se om den overhovedet kan dække det nye gule indslag på skjorten... ellers kan jeg måske farve den sort. men så får jeg et problem, hvis der er brugt polyester-sytråd. for det kan ikke sådan lige farves...

men jo, det var da en mulighed...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-07 15:46

Det er nok lidt tricky at farve silke.
Husk at det ikke tåler alkali, men kan tåle svage syrer.

Jeg er lidt i tvivl om hvor varmt vand det tåler , for man koger jo silkeormens puppe når man vikler tråden af, så nogen varme kan det jo tåle.
Det er en kineser jeg har hørt påstå, at tråden bliver gullig, hvis man ikke fodrer ormene rigtigt, eller de ikke lever i det rigtige klima.

Godkendelse af svar
Fra : Marie_Leth

Dato : 11-12-07 20:21

Tak for svaret transor.