/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Spolebåndoptager
Fra : thoustrup
Vist : 2101 gange
100 point
Dato : 29-11-07 17:28

Jeg arbejder på et genbrugs center, hvor jeg har ansvaret for at tjekke el-udstyr, og ofte får vi gamle spolebåndoptagere ind, men jeg ville gerne kunne lave dem, men ofte, eller kun, er det gummibåndene der mangler, der ligger blot nogle sorte klistret bånd rundt om inden i.
Hvorledes skal båndene sidde?
Findes der et sted hvor man kan se en spolebåndoptager inden i, så jeg kan montere gummibåndene rigtigt?
Jeg har set i Den Blå Avis, at priserne er mellem 300 og op til 1000 kr. for sådan en, og jeg har smidt mindst 3 ud i de sidste måneder, ups tror jeg.

Hvis der en der har en gammel spolebåndoptager, og gider at, skille den af, og fotografere den, så man kan se gummibånd placeringen, så kan jeg give jer min mail.

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-07 17:33

Uha thoustrup, der findes hundrede forskellige typer.
Fotografere en hjælper ikke meget.
Men prøv dig frem, det er ikke så svært.
Kører hjulene hver sin vej er det en ommer.
Sværere er det at få nye remme.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-11-07 17:35

- de sidder forskelligt fra mærke til mærke. Som regel er der en del der skal skilles når en drivrem skal skiftes, og så skal man jo også sørge for at have den rigtige. Det er nok dit største problem...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-07 18:48

det er jo nok heller ikke det der er mest salg i.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-07 18:50

På QXL finder man en del.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 21:27

Uden bånd på skal spolerne ( nok dem Teil kalder hjul) løbehversin vej , og det skla være væk fra mekanismen i midten med tonehovedet. Det er fordi båndtrækket skal holde båndet let strammet.

Selve båndfremføringe sker mellem capstan og gummirulle.
Gamle gummiruller er nok hårde og stive, så de også skal skiftes.

Det er capstanen som trækker gummirullen, som trækker båndet, og spolen samler det op.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 29-11-07 21:35

Hej Transor

jeg vil fotografere båndmaskinen i morgen, og sætte den ind på min hjemmeside fredag aften.
jeg vil her på side skrive når det er udført.

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-07 21:49

Gummiruller kan friskes op med fransk terpentin.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 30-11-07 08:32

Til Transor. Det er kun Tandberg der er konstrueret så spolerne drejer hver sin vej i "tomgang".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-07 15:57

Nej det gør de alle. Jeg har haft flere af slagsen, og endda selv bygget en engang.

På de gængse fabriksfremstillede maskiner amatørmaskiner findes der en undertallerken eller lignende som trækker spolehjulet med på en filtskive eller anden friktion, så det lige giver kraft nok til at holde båndet strammet og undgå båndsalat. Der kommer indgreb, når der skal spoles.
Det hele trækkes normalt via gummibånd fra en motor. På capstan sidder så et svinghjul, for at få jævn gang uden flutter.

De fine maskiner som AMPEX har en selvdtændig motor direkte på hver spole. Den får svag strøm for at stramme bånd under afspilning og fuld strøm, når der skal spoles. Her har capstan egen motor.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 30-11-07 21:17

hej igen

ja nu har jeg taget et billede af den spolebåndoptager, hvor jeg mangler den rigtige gummibånd placering.
Billedet findes på min hjemmeside:

http://www.123hjemmeside.dk/thoustrup/1075183

jeg håber den kan laves.

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 00:12
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 00:16
Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 01-12-07 00:27

hej Tell

tak for det, jeg kan se, at jeg skaffe et rimeligt langt gummibånd.

den sidste side du henviser til, hvad er det, jeg bliver ikke særlig klog på den.

thoustrup

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 08:54

Den sidste side kan levere diagrammer og fejlsøgning m.m.
det ser ud til at man skal orette sig som bruger og hvad jeg
forstår koster det noget at bruge de tjenester/downloadede
sider.

Annuller spørgsmålet
Fra : thoustrup

Dato : 17-01-08 11:19

Jeg har modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål