/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ændring af drevbetegnelser
Fra : guitarjoe
Vist : 553 gange
6 point
Dato : 11-02-03 03:17

Hvordan ændrer man betegnelsen af diske i windows, hvis det kan lade sig gøre. Jeg kører med win Xp og har 7 partitioner fordelt på 2 harddiske. Jeg vil gerne bytte om på nogle af betegnelserne, eks. (C:) med (H:). Problemet er at styresystemet er lagt på (H:), og win Xp lægger c-media på (H:)-drevet hvis jeg installerer windows igen.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-02-03 08:42

Det tror jeg ikke du kan, men måske kommer der et lyst hoved med et forslag
mvh
summer

Accepteret svar
Fra : thomas356

Modtaget 6 point
Dato : 11-02-03 08:46

hej du kan ikke ændre det drev som du starter op på men alle andre kan du sagtens
Start > Kør: diskmgmt.msc

Højreklik derefter på det drev du vil ændre og vælg 'Skift

drevbogstav'.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-03 16:19

Hvis du har copieret xp fra en anden harddisk til den du bruger nu, vil drevbogstavet forblive, selvom det faktisk er C. Jeg har prøvet mange krumspring for at ændre dette.
Hvis xp ligger på en extended partition er den henvist fra C:\ og kan derfor ligge på H, men hvis den ligger på en primær partition bør den rette sig hvis du lægger xp oven på den existerende. Det er vigtigt at kun een partition er aktiv, de andre skal være none eller (hide hvis det er styresystemer)
Emesen.

Kommentar
Fra : guitarjoe

Dato : 11-02-03 20:09

Tak for tippet, jeg har ændret betegnelserne således at de begynder fra (H:) og i logisk rækkefølge. Dog løser det ikke problemet helt.
Til emesen: jeg forstår ikke det med at lægge xp på den eksisterende? Mener du geninstallere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-03 20:33

Ja så bør den rette sig til C - stadig hvis det er en primary partition den ligger på.
Når det aktive operativsystem ligger på en primary partition er den normalt C. Andre OS på harddisken er normalt og bør være skjult.
Partition Magic fra PowerQuest kan se og "forme" dine harddiske.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : guitarjoe

Dato : 13-02-03 09:57

Tak for hjælpen. Det hjælper ikke at lave en reperation af styresystemet, men jeg vil ikke til at geninstallere. Indtil videre har jeg benævnt diskene fra (H:) og fremefter, så kan jeg rette op på det når windows skal ominstalleres. Partition Magic tør jeg ikke give mig i kast med, ellers tak for svaret til thomas356 og emesen.