/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kontrol af Glimtænder
Fra : tomsen2004
Vist : 1175 gange
100 point
Dato : 29-11-07 11:40

Er der en måde at kontrolere en glimtænder på, inden man sætter den i lampen.
Jeg har været ude for at skifte pæren, men så var det glimtænderen der ikke virkede.
Det er lidt bøvlet at man så skal sætte den gamle pære i igen.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 29-11-07 12:05

ØHHHHhhhhh man bruger altså ikke glimtændere, i forbindelse med pærer !!!! (normalt)

Glimtændere bruges normalt i forbindelse med lysstofrør (ikke neonrør, som mange kalder dem, hvilket er forkert)

Her er en kort forklaring, på fejlfindning vedr. lysstofrør:

Hvis det står og blinker konstant, er det som regel røret der er udbrændt.
Hvis der lidt lys i enderne (konstant) men ikke rigtigt tændt, er det glimtænderen der er defekt.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-07 12:07

Man skifter altid glimtæmderen først, den er billig og man har selvfølgelig altid en ekstra liggende.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-11-07 12:09

En god gammel tommelfinger regel er at skifte begge dele samtidig. der kan komme problemer med et nyt rør og en gammel glimtænder og omvendt. Det koster ikke mange boss øre at skifte begge dele samtidig.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : tomsen2004

Dato : 29-11-07 13:55

Jeg ved godt det ikke er "pærer" men hvis man ved hvad en glimtænder er, ved man vel også hvad det drejer sig om??? Tak alligevel. Det er et firestiftet kompaktrør, men det lyser som en pære

Godkendelse af svar
Fra : tomsen2004

Dato : 29-11-07 13:55

Tak for svaret viskinge.