/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til valg af kamera
Fra : MissXX
Vist : 1409 gange
100 point
Dato : 28-11-07 22:14

Hej alle

Jeg har fået lidt penge til over og ønsker mig nu et prof. spejlrefleks kamera af god kvalitet, som kan betjenes af en almindelig bruger som mig. Men da jeg ikke aner noget som flest om kameraer, søger jeg noget hjælp. Mine krav til kameraet er:

- Skal være nemt at betjene
- Skal kunne tage hurtige billeder (da det skal være til fotografering af dyr)
- Skal kunne tage gode billeder i en sportshal
- Skal være digitalt
- Skal være til at betale

Men gode råd modtages gerne. Og links til hvor jeg kan købe kameraet modtages med kyshånd!

Kommentar
Fra : Saba4ever

Dato : 28-11-07 22:20
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-11-07 22:31
Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-11-07 22:55
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 28-11-07 23:08

Hej MissXX

du kan også læse lidt på denne
den blev vist meget god
http://www.kandu.dk/Spg111933.aspx

go jagt

hilsen

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-11-07 23:58

Tak for jeres links.

Jeg har kig på Canon EOS 350D SORT m. 18-55mm objektiv. Nogen afbefalinger?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-07 00:11

Citat
Jeg har kig på Canon EOS 350D SORT m. 18-55mm objektiv. Nogen afbefalinger?

Kan det i det hele taget skaffes mere udover i brugt....det er jo allerede en udgået model.

Men afløseren er også god EOS 400 D

Og hvis det skal være super, det nye EOS 40D, det koster så 12000,-

Canons kameraserie er noget af det nemmeste at bruge, langt mere enkelt og overskueligt i menuen end de fleste andre, så et godt valg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 00:59

Hvis du skal tage hurtige gode sportsbilleder, og det skal være nemt, fordi du ikke er en trænet fotograf--- så skal det nok ikke være spejlrefleks.

Billederne bliver ikke nødvendigvis bedre hverken hvad anår motivvalt eller tekniskk, fordi man bruger spejlrefleks. det var noget andet dengang man brugte fotografisk film, skarphedsindstilling skulle gøres manuelt, og efterbehandling og beskæring af farvebilleder var så besværligt at næsten alle amatører afstod.

Køb et godt Canon Power shot eller ixus (med søger ) . lær det godt at kende. Eksperimenter, men vær omhyggelig med hvert eneste billede. lær sofware til billedbehandling i computeren at kende, og brug den.
Der er mange som fotograferer et enormt antal dårlige og ligegyldige billeder, som ingen gider sepå, selv om de har de dyreste apparater. De tror at digitalt er gratis, så vi kan da bare lave et andet hvis dette er dårligt. Og sådan laver de bar dårlige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-07 01:17

Citat
Hvis du skal tage hurtige gode sportsbilleder, og det skal være nemt, fordi du ikke er en trænet fotograf--- så skal det nok ikke være spejlrefleks

Sludder og vrøvl...et spejlrefleks har en udmærket autofunktion indtil man lærer de lidt mere avancerede manuelle indstillinger at kende , og Jo det bør være spejlrefleks, for et kompaktkamera er ikke hurtigt nok til at tage gode action/sportbilleder .....og slet ikke indendørs.

Det er for langsomt til at fokusere, udløseren har en vis forsinkelse, blitzen er for dårlig til indendørs brug, de er ikke hurtige nok til optagelse i serier o.s.v.

Måske man kan have held med det, om sommeren i højt solskin, hvor lukkeren på kompaktkameraet kan komme på en tilstrækkelig hurtig tid, men det vil være mere heldigt/tilfældigt om det lykkes.

Citat
Canon Power shot eller ixus

Jeg har begge, ......og er efter sigende en rimelig god amatørfotograf, ( har da bl. a. vundet "et par præmier" for nogen af mine billeder ) .......og gode apparater er det, men kender de kameraers begrænsninger med de mange tusinde billeder jeg tager hvert år.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 08:57

Jeg vil, som professionel fotograf, tilslutte mig helt og aldeles hvad dova siger. Du skrev også at kameraet skulle være lysstærkt. Her SKAL det være spejlrefleks, da den større sensor giver væsentligt mere støjsvage billeder ved høj ISO.
Canon 400D er et godt valg. Canon 40D er et meget bedre valg.
Du kan i begge tilfælde vælge at starte med 18-55 eren, son er ganske udmærket. MEN du vil med tiden få brug for mere. Typisk 70-200/2,8L til sportshaller. Den koster "kun" 16700,- Der er billigere alternativer men det er den der dur.
Ikke for at afskrække dig, tværtimod, men med spejlrefleks kommer du ud på den glidebane der hedder: Man KAN få de funktioner i den kvalitet jeg er ude efter og de passer på kameraet, men de koster.
Bare så du er advaret.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 08:59

Nå je et link: www.goecker.dk
De handler kun med professionelle, men bare du har et momsnummer kan du godt handle der.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 09:51

Dova og fotowig vurderer sagen ud fra at de er habile amatør og professionel.
I har for svært ved at sættte jer ind i den uøvedes situation.

Selv om misssxx med tiden skulle finde behov for et spejlreflex er pengene til et godt kompaktkamera aldrig spildt.

De gode power shot har i øvrigt mulighed for at man selv vælger eksponeringstid. Der fås tele og vidvinkel. Der fås også kraftig blitz , og det kan optage i serier. Så dovas argumenter holder ikke.

Men bevares der fås fornemmere optik til spejlrefleksen. Den fylder og man skal være forberedt på større bæretaske til apparat og udstyr. Hvis man ikke er parat til at ofre over 10000 kr skal man holde sig fra spejlrefleks efter min mening. Jeg har 5 spejlrefleksapparater af de gode , og kunne i gamle dage før digitalteknikken blev så god , ikke drømme om at bruge andet.

Men i hænger i traditionen og følger ikke med udviklingen.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-11-07 10:14

Det vil sige at I anbefaler mig at købe dette:

http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=6399 ?

Tusind tak for hjælpen ind til videre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-07 10:25

Det er kun hus uden objektiv du skal nok snarer have dette

http://www.danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=5686&menuID=4200

Her selv et af slaksen men med et andet objektiv,fed kamera,Dova har ret.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-11-07 10:49

Ups.... Det var også det link jeg ville sætte ind.

Det findes også i ElGigantens tilbudsavis http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_GetCMSContent-Start;?MenuId=1764&ContentType=content&ContentKey=7730 for denne uge på side 6 til 4.999 kr.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-07 11:53
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 12:51

Så er du rigtig godt igang. Men det er kun begyndelsen. Fotofetichisme er dyyyrt (Jeg taler af erfaring)

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-11-07 13:13

Hva' så? Tør jeg at købe det hos ElGiganten?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 13:35

Ja. De har en udmærket service. Har handlet der flere gange (ikke foto) og el altid blevet godt behandlet. Også ved reklamation.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-07 13:41

husk Hukommelseskort ,det medfølger ikke.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 29-11-07 14:25

Du bør også have Pentax K10D med i dine overvejelser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384077

Samt Olympus E-510, med dobbelt zoom kit: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383005

Canon EOS 400D er et udemærket kamera. Jeg har det selv og har været godt tilfreds med billedkvaliteten, men der mangler bare nogle ting som f.eks. spotmåling, og det gør at jeg den dag i dag ærgrer mig over ikke at have købt Pentax'en istedet for Pentax K10D er nok mere semiprof, hvor Canon 400D er målrettet mod begyndere.

Prøv evt. at se en masse billeder igennem inden du beslutter sig.Prøv f.eks en side som http://www.flickr.com hvor der er flere millioner brugere deriblandt masser af profesionelle.

Pentax k10D: http://www.flickr.com/search/?q=pentax%20k10d&w=all&s=int

Canon 400D: http://www.flickr.com/search/?s=int&q=canon+400d&m=text

Olympus E 510 : http://www.flickr.com/search/?q=olympus+e510&s=int

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 15:03

Det er så bare lige det at man kan få gode objektiver til Canon. Det kniber til Pentax og er helt umuligt til Olympus!
Livet er andet end specifikationer og funktioner. Optisk kvalitet f.eks. der desværre er en mangelvare i dag!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 29-11-07 15:31

@fotowig

Havde scenariet været således at det var en pro-fotograf vi skulle rådgive her, ville jeg være fuldstændigt enig med dig. Det fåes ikke bedre end Canons L-serie.

Men som jeg har forstået det, taler vi ikke om at der skal investeres i objektiver på den forkerte side af 10-20000kr. Og så kan Olympus og Pentax altså sagtens konkurrere med canon.

Jeg vil medgive dig at originale Pentax objektiver kan være svære at fremskaffe i din normale danske fotoforretning, men de kan dog nemt skaffes hjem hos Fovitech. Udemærkede 3. parts objektiver som Sigma og Tamron kan alle skaffe.

K10D har iøvrigt scoret hattrick!

1. Camera Grand Prix 2007
2. TIPA "Best SLR Expert Camera" 2007
3. EISA "European Camera of the Year 2007-2008"

Det synes jeg egentligt er den bedste reklame for det kamera, udover selvfølgelig at der er indbygget shake-reduction i selve kamerahuset, så man er fri for at købe specielle objektiver med indbygget IS som så også koster en del mere. Og så er kameraet jo også vand- og støv-forseglet hvilket for nogle virkeligt gør en forskel

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-11-07 15:57

Vi er i grunden enige. K10 er godt. Jeg kan bare ikke lide anti shake i huset.
Og med hensyn til L serie objektiverne. Jo der er mange amatører der investerer, når de først har prøvet er de hooked. Og min holdning er at man skal holde sig til nikom eller canon. De udvikler til profesionelle, og er derfor bedre til bagudkompatibilitet, hurtig service, og (brugbart) tilbehør.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-11-07 22:35

Hej igen!

Så har jeg købt og betalt et Canon 400D, så virker som det kamera jeg ønskede mig. Og nu ved jeg da godt hvad weekenden skal gå med.... Mine hunde bliver nok pænt trætte af at sidde pænt

Nu søger jeg links til et "net-kursus", så jeg lærer at bruge kameraet. Ja, jeg kan læse manualen, hvilket jeg også gør, men måske jeg kan få nogle gode fif af jer?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-11-07 22:43

For nu helt at forvirre dig, må jeg så anbefale Panasonics Lumix FZ50 Det har Leica objektiv,12x zoom (ikke noget med dyre tilkøbsobjektiver) , kan alt hvad et prof. camera forventes at kunne i dag plus en masse, du aldrig vil få brug for. Det er lynhurtigt klar og der er flere automatiske programmer du kan bruge indtil du får læst hele "brugs-bibelen" igennem.
Fås i Panasonic centre -eller i ElGiganten hvis du kan nøjes med at få det i "sølv" (og ikke i sort) til under 5000 kr.
Jeg er meget glad for mit!
Og husk, som flere har været inde på: Det gode billede skabes ikke i kameraet, men i fotografens hjerne.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-11-07 22:48

PS. Hvad du end vælger, så husk lige at formattere dit ny memorykort inden du bruger det - bare for en sikkerheds skyld !

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-11-07 22:50

Ups der kom jeg vist for sent....

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-11-07 23:06

Tjaaa.... Kameraet er i hvert fald købt

Hvorfor er det vigtigt at jeg formaterer hukommelseskortet inden brug?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 30-11-07 08:28

Det er det heller ikke. Det er bare for en ordens skyld, for at være sikker på at det passer til kameraet. Hvis du har købt et ordentligt kort (Lexar, SamDisk eller Kingston) er der ingen problemer.
Men hensyn til begynderkursus vil jeg gerne være dig behjælpelig. Du må bare spørge, det er for meget at køre komplet begynderkursus over nettet.
Men hvis du finder en to.tre andre laver vi bare et intensivt endageskursus. Det behøver ikke koste en herregård. Og det er noget nemmere end på aftenskolen hvor der er 10-12 meget forskellige mennesker.
Og det halve af den ikke kan en skid computer, så det halve af tiden går med at lære filhåndtering.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-11-07 11:15

Fotowig har lidt ret: De allerfleste gange sker der intet ved ikke at formattere kortet først, men i ganske få tilfælde (som mit) går kortet i stå når halvdelen er fyldt op den første gang og så skal man være dygtig for at redde billederne. Men der sker ikke noget ved at gøre det, så: Better safe than sorry

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-11-07 11:20

og god fornøjelse med det nye kamera.

Jeg ved du bliver glad for det.

Og m.h.t. kurser og undervisning, så kan det være ok med noget grundlæggende fotoviden, men det bedste resultat får du ved at prøve, igen og igen......tag en masse billeder, lær kameraet at kende, eksperimenter med de forskellige indstillinger når du bliver træt af kun at skyde med autofunktionen.

Og ellers findes der nogen fotosider der har udmærkede forums, hvor du altid kan få kvalificerede råd:

http://www.fotokritik.dk/?x=/main.html_

http://www.fotostart.dk/index.php

http://asp.fotobasen.dk/