/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
træls svigersøn
Fra : classic26
Vist : 1458 gange
500 point
Dato : 28-11-07 15:57

Hej

Jeg har tidligere læst mange gode besvarelser og hjælp, så derfor dette:

Scenario:

Svigersøn der gennem chikane og beskidt opførsel nu har forbudt os at se vores børnebørn, da vi (desværre alt for sent) endelig sagde stop for hans opførsel. Vores datter tør ikke andet end at makke ret!

På en eller anden led er han en afstumpet stakkel, som vi er glad for at være fri for, men vi har dælens svært ved at tilgi' ham hans opførsel og forbud. Det vil vi gerne have ud af hovedet og komme videre i vort liv, men det er svært!

Hvordan ville i takle den følelse af afmagt, og ikke ende i en eller andet hadefuldt forhold til ham?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 15:59

Din datter og svigersønnen bor ikke sammen mere, eller???

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-11-07 15:59

Ved at tænke på jeres børnebørn og datter. Ja det er sikkert surt, men se ud over næse og tænk på dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-07 16:03

I kan ikke gøre andet end at vente på, at datteren får mod på at bryde ud af forholdet.

Det er meget trist ikke at have kontakt til sine børnebørn, men I kan overhovedet ikke stille noget op.

Lige meget hvor meget jeg forsøgte, ville jeg komme til at hade svigersønnen, men ville da prøve at lægge bånd på mig selv, i håbet om, at jeg ville komme til at se mine børnebørn igen.

Stakkels jer, børnebørn og datter

Jeg håber inderligt, at fjolset snart vil besinde sig, så i kan se guldklumperne igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 16:08

Inden ALLE vi andre dømmer svigersønnen - har du kigget i spejlet ?????

En sag skal ALTID høres fra 2 sider - det kunne jo være der var noget du glemte at fortælle

Ikke at jeg tror du lyver, meeeennn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-07 16:18

Jeg fornemmer at kønsforskellen gør sig gældende i de svar du får.

Det er vel ikke bare hans skyld, at han ikke bryder sig om svigermor, og at han så gerne vil skåne børnene for hende, tjener ham måske til ære.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 28-11-07 16:22

Jeg sidder lidt og tænker det samme som Refi, der må være en grund til det pludselige valg.
Jeg skal ikke beskylde jer for noget, men der må være to sider af historien?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-07 16:27

Det er meget svært hvis ens børn vælger en partner man ikke bryder sig om.

Men i bund og grund kan I ikke stille meget op, da datteren er voksen og selv har valgt at leve sammen med, og få børn med ham.......børn som I desværre ikke har noget som helst krav på at se, medmindre forældrene tillader det.

I har så truffet det valg, at ville være fri for at omgås svigersønnen......et valg som så har givet nogen omkostninger i form af, at I ikke kan se jeres børnebørn.

Og som jeg ser det, må I bare prøve at acceptere, at sådan er det bare, sålænge jeres datter ikke sætter sig op imod ham.

For ved at hun stiltiende accepterer hans forbud, giver hun jo samtidig sin accept af, at I ikke får børnebørnene at se

Så mit bedste råd er, at holde lav profil......ikke forsøge at presse datteren m.h.t. hendes mand.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad svigersønnen er for en ka'l, og hvilke hændelser der har ført til, at I "har sagt stop"........men ofte er det sådan, at man bliver nødt til at "bide visse ting i sig, for at få noget igen".....og hvis I eks. kunne komme dertil, at respektere jeres datters valg, og ellers holde en kølig og neutral distance til svigersønnen når I er sammen, tror jeg meget ville være opnået.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 16:36

som skrevet.. sagen skal ses fra 2 sider... hvor er det lige det er gået galt?.. Svigermødre har det jo med at blande sig i børnebørnenes opdragelse, og hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå at der kommer en reaktion.. måske er den lige drastisk nok, for i bund og grund straffes børnene mest...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 16:38

De problemer er man fri for i Muhammedanien. Der vælger man selv sine svigerbørn

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 16:42

til gengæld skal man trækkes med dem hele livet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 16:44

Citat
Der vælger man selv sine svigerbørn

Næh Klumme....

Kun den ENE part - det er derfor det så ofte går galt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 16:47

Nååå. Hmmm det lyder indviklet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 16:50

Tag det som en "handel".

EEN sælger og EEN køber - en af dem gør en god forretning.....

Børnene betaler.....

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 28-11-07 17:09

Og pludselig blev svarene til dumme bemærkninger fra snævertsynede stakler....

Angående svigersønnen så er det svært at sige meget uden at kende hele historien men hvis han på nogen måde udgør en fare for din datter eller børnebørnene så skal i gribe ind og tilbyde hende den hjælp hun har brug for og hvis hun ikke kan eller tør tage imod så må i gå til politiet eller komunen.
Hvis det derimod drejer sig om at han har sagt fra overfor jeres indblanding og i ikke har kunnet acceptere at han værner om sin nye familie og ikke vil acceptere jeres indblanding så har i vist fået svar som fortjent og i kan kun håbe på at i gennem god vilje og got tone overfor hele familien igen kan komme ind i varmen og se børnebørnene igen.
Hvad end i gør så lad være med at bare lade det ligge og så gå og klynke over det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 17:21

Så var det da godt du kom forbi Bjarkan78 , så du kan øse af din store visdom. Vi ligger ved dine fødder og slubrer dine kloge ord i os

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 28-11-07 17:27

Nu må spørgeren vist hellere komme på banen igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 17:29

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-11-07 17:30

Den er næsten umulig.
Støt din datter i de beslutninger hun måtte tage, også selvom det indebærer at hun bliver hos ham. Find ud af hvorfor svigersønnen vælger jer fra, tjek at jeres opførsel ikke er det der gør det. I vil gerne jeres børnebørn, så er i nødt til at tage ham med. Forsøg med rendyrket høflighed overfor ham, det kan gøre tilværelsen lettere for din datter og hendes børn.
Her i huset er det undertegnede der har et MEGET anstrengt forhold til min svigermor, jeg har de sidste 5 år kørt rendyrket høflighed, falsk hjertelihed når vi ikke kunne undgå at træffes. Dette betyder at det kun er mig der er ved at kaste op, min mand og mine børn har det fint med hans mor. Jeg vil nemlig ikke berøve mine børn bedsteforældrene .Undtagen når de står og taler skidt om den tandlæge børnene skal op til dagen efter, eller andre tilsvarende ubegavet opførsel, der gør mine børn kede af det. Så kunne jeg ærlig talt godt undvære dem.
Det jeg lægger op til er at I spiller spillet, lad som om... og så må I stille håbe at hun går fra ham på et tidspunkt, men lad være at sige det til hende, for så bliver hun igen splittet. Inviter dem til alt I kan finde på, sig at det er iorden hvis de ikke kan. Inviter ungerne til jul i Tivoli, i Zoologisk have, ind at se "Oliver" eller hvad I ellers kan finde på (På børnenes præmisser, ikke dansk hygge ved spisebordet, det gider børnene reelt ikke). Dette er sandsynligvis ting han ikke vil bruge penge på, men gerne vil at hans børn får med.
Husk at fortælle hende at I rigtig gerne vil låne børnene/passe dem. Husk at have det rart, de dage I mødes. Forsøge at undgå at kritisere svigesønnen, hverken når han er der eller når I ser datteren alene.
Det blev et langt indlæg, men svigerbørn/forældre er virkelig noget der kan få mange sind i kog.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-07 17:36

Når svigersønnen bruger chikane og beskidt opførsel er det ham der har et problem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 17:41

Ja Luffe, men problemet skal jo løses til børnenes, datterens og bedsteforældrenes bedste alligevel, uagtet at manden har et problem. Jeg synes Mette2 gir et godt bud, til en situation som nærmest er håbløs.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 17:48

Citat
og så må I stille håbe at hun går fra ham på et tidspunkt

Det var dog en besynderlig konklusion ........

Hvorfor i himlens navn skulle hun forlade ham.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-07 17:50

manden har jo brug for hjælp. udfordringen i det består i at få ham til at indse det. han kan jo gå og tumle med en masse bekymringer der giver sig udslag i hans opførsel. han behøver slet ikke være så slem som han bliver gjort til. men det er nok kun ham selv og evt din datter der kan give svar på det og det bliver måske nok svært. tag en snak med din datter og prøv at få åbnet op for posen. det kan jo bare være en bagatel når det kommer til stykket. en rigtig god lang snak om tingene har aldrig skadet og det kan jo også være at du og din mand har nogle fordomme der skal ryddes af vejen for at det kan fungere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 17:56

Hvorfor er det ALTID pigens forældre der ikke kan give slip....

Lad dem dog leve deres eget liv....

De/hun skal nok komme når hun føler tiden er til det.....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-11-07 18:14

Arhh- REFI
Her i huset er det altså mandens mor der ikke kan gve plads til en fremmed kvinde, så den holder altså ikke!!!!!

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 18:40

det er oftest mandens mor der har svært ved at slippe sin lille dreng...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-07 19:09

Du må vist forklare lidt mere...
Hvad mener du med chikane og beskidt opførsel?
Hvad mener du med, at I har sagt stop for hans opførsel?

Hvis din datter er glad for sin mand, så må I lade hende leve sit eget liv og lade hende gøre sine egne erfaringer. Men I kan jo lade hende vide, at I gerne vil være der for hende og børnene.
Men det er HENDES valg.

Det kan tit være svært udefra at se, hvad der gør et forhold godt....... Eller skidt..

Det er svært at være afskåret fra at se sine børnebørn. Men det bedste I kan gøre er at finde andre værdier i livet. Så I selv er ligevægtige og glade -----og har overskud hvis der skulle komme en dag, hvor tingene ændrer sig.

Jeg har selv haft meget lidt kontakt med min datter og børnebørnene da de var helt små. IKKE på grund af min svigersøn, --verdens dejligste mand og far-- men nok snarere fordi min datter aldrig forstod hvorfor jeg søgte skilsmisse fra hendes far. Og jeg har aldrig forsøgt at "vinde" mine børn i den situation.

Nu, nogle år senere har tingene ændret sig. Måske også fordi jeg aldrig har bebrejdet hende noget, og jeg aldrig har fordybet mig i vrede og sorg over vores dårlige forhold. Men jeg har levet mit eget liv og haft masser af andre mennesker --og børn-- som jeg har gået op i.

Men jeg er da lodret lykkelig over at jeg nu ser mine tre dejlige børnebørn ca. 1 gang om måneden. --Og jeg vil ALDRIG forsøge at "rede trådene ud" eller på anden måde forklare MIT syn på vores forhold.

Børn er til låns. Og børnebørn er ikke en selvfølge, men en gave. Ikke alle får den gave. De er ikke noget vi har ret til.

Masser af børn har forældre med manglende overskud. Og masser af børn mangler bedsteforældre. Find andre børn og være noget for.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 29-11-07 07:03

Hvor blev spørgeren af???????????????????

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 29-11-07 09:19

Sorry , im late, men her er jeg tilbage.

Klumme: Ja, de bor sammen
Refi: Ser mig i spejlet hver dag, og med god samvittighed.

Det er altså svigersønnen som har fravalgt OS og forbudt OS at komme til dem, og både før og efter den beslutning har han chicaneret med sjofle sms'er og svinske mails, så han opfører sig altså som et godt gammeldags DUMT SVIN. Derfor har vi tagen den beslutning at livet er for kort til at bruge tid på sådan et menneske.

Mit spørgsmål var jo:
Hvordan ville i takle den følelse af afmagt, og ikke ende i en eller andet hadefuldt forhold til ham?

og her synes jeg der er gode svar fra metteto og Timara46, men at Birgitta nok viser den vej der skal følges.
Jeg gider ikke bruge tid på "at hade folk", så vejen er vel at "pakke ham og hans gerninger ned i en kasse" mærket "uforståeligt" og så lade tiden gå sin gang.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-07 09:23

classic26
Okay; Nu er der vist sagt hvad der kan siges, men en svær opgave er det. Good luck

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-07 13:56

Desværre er vores liv jo ikke som en amerikansk film, hvor der altid er en happy ending.. Og det hjælper ikke altid at "få renset luften". Uenigheder må man oftest leve med. Kunsten er nok at styre sin egen indre frustration.

--Jeg er almindeligvis vildt meget imod vendingen "at tænke positivt" -i den betydning at skøjte optimistisk og overfladisk over enhver bekymring. Men lige i forbindelse med forholdet til voksne børn -og svigerbørn- DER er det nok vigtigt kun at se på de positive egenskaber/oplevelser/handlinger, --og helt se bort fra de negative aspekter.

Din svigersøn lyder meget barnlig. Måske er han bare ikke særlig moden. Så kan han ændre sig henad vejen. Først og fremmest fordi det modner at være far og ansvarlig for sine børn.

Jeg håber for dig, at det løser sig inden alt for lang tid. Og fordi du er opmærksom på dine egne følelser -og får bearbejdet dem- så vil du også kunne tage imod familien med åbne arme når krisen er overstået.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 14:08

Citat
Det er altså svigersønnen som har fravalgt OS og forbudt OS at komme til dem

Spørgsmålet er så HVORFOR han har gjort det og tilsyneladende med din datters accept....

Et eller andet må jo have tændt "lunten"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-07 14:17

Refi, lunten kan være "tændt" længe inden de lærte hinanden at kende. Vi reagerer jo tit ud fra, hvad vi har oplevet i vores barndom. ...Og det samme med datterens passivitet...
Der er oftest ikke nogen nemme løsninger på problemerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 14:22

Argh...

Det er sgu for nemt.....

En eller anden årsag er der jo.....

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 29-11-07 14:23

Refi, jeg har "levet" med manden i mange år og slugt mange kameler, tro mig, han er et dumt svin og sådan er det. Hvordan min datter vil leve sit liv er helt hendes sag, og min intention er bare at jeg må lære at være "i stue med ham" ved tvungne lejligheder, som f.eks familekomsamner. Privat samvær som sådan hvor man sidder og nyder en søndagsmiddag er jeg helt færdig med, men derfor er jeg jo nød til at acceptere manden tilhører familien alligevel, ikke!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-07 17:19

Kærlighed kan få nogle til at holde på de værste udskud.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 500 point
Dato : 29-11-07 18:19

Hvis I har "levet" med hinanden i mange år, så må børnene da være ved at være store? DE har jo DERES mening også.

Jeg tror, at det var plagerier fra tre børn på dengang 2-4-6 år, der gjorde MIN datter mør.

Egentlig kommunikerer jeg ikke særlig godt med min datter. Og min svigersøn siger da næsten ingenting. Men vi kan snakke MED børnene og OM børnene.

Men at forsøge at lave om på dem og deres adfærd, det ville jeg nok ikke turde under nogen omstændigheder..

Jeg forsøger på at møgforkæle børnene når jeg ser dem.. Det har man vist lov til som bedstemor.. --Og det gi'r pote..

classic26, -hvis du ved du ser familien til en sammenkomst, så sørg for at koncentrere dig om børnene. Blæs på de voksne. Alt efter alder kan du have en lille ting med til børnene. Det er ren bestikkelse, men det virker. Og alle børn kan bruge nogens udelte opmærksomhed, ros og beundring...

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 30-11-07 08:23

Tak for dit åbne og oprigtige svar, Birgitta.

Ja, børnene er ved at blive store, så på sigt skal det nok blive godt.

Godt tip til en fremtidig sammenkomst. Det skal ikke blive mig der kommer med en barnlig opførsel og indstilling, der ved jeg nok hvem der vil falde i.

god weekend herfra

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-07 14:06

God fornøjelse med den nye taktik.
Det er også sjovt at koncentrere sig om at lære børnene rigtigt at kende, --i stedet for bare at konversere eller diskutere med de voksne.

Tak for accepten af mit svar. -Og god week-end til dig også.