/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED Lysslanger
Fra : kj
Vist : 905 gange
100 point
Dato : 28-11-07 15:39

Hvordan deler man en LED lysslange, jeg har skåret et stykke ud, som ikke lyste, og problemet er, at når jeg samler og sætter strøm på igen, er der ingen lys. Jeg troede at det kun var lysslanger med glødelamper der skulle deles på bestemt måde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-07 15:42

Så har du samlet forkert.
LED bruger jævnstrøm, og plus og ninis skal passe.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-11-07 21:26

Der findes LED lysslanger, hvor du kan dele mellem hver LED. Så findes der også andre hvor der er 2, 3 , 4, 5, 6 i serie (som skal hænge sammen) inden man deler.
Det er helt umuligt at fortælle at sige noget oden at have set det.

MVH

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-07 07:34

Jeg kom lidt hurtigt ud af mit svar, så her er en fortsættelse.

LED slanger fåes både til AC (vekselstrøm) og DC jævnstrøm. I dem til AC sidder der typisk to LED parallet over hinanden (der kan også sidde flere) og så i serie med en modstand, således at den ene lyser på den positive halvperiode, og den anden lyser på den negative halvperiode. Dette system er med til at holde den samlede strøm nede, da det jo reelt "kun" halvdelen af alle LED' erne der lyser af gangen.

Hvis din kører på DC, har du sikkert sat den forkert sammen, da plus og minus skal vende rigtigt !.

Men jeg forstår ikke hvorfor du skåret et stykke ud (bare fordi det ikke lyste). Husk LED holder rigtig lang tid, og springer altså ikke som glødepærer gør. Jeg er næsten sikke på at der bare har været tale om en løs forbindelse (er tit set). Man kan prøve at vride og twiste slangen medens der er strøm på, og finde hvor den løse forbindelse er. Det er som regel til at klare uden at skulle dele slangen. De løse forbindelser ligger typisk i den ene af enderne, på det stykke der ikke lyser.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 29-11-07 09:55

Tak for svaret viskinge.