/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rådne vinduer.
Fra : horseman
Vist : 560 gange
200 point
Dato : 28-11-07 10:53

Mit spørgsmål ang. dette er blevet annulleret. Jeg vil bare give toppoints til transor for dette svar: Jeg brugte fin røgesmuld og en Gori 88. Det ser rigtigt fint og holdbart ud. Tusind tak!
Hvis ødegården bruges i fyringssæsonen er det vigtigt at vinduerne er malet INDVENDIGT med en tæt oliemaling. Udvendigt kan du bruge noget træbeskyttelse af den billige slags,

Fyld til huller kan du lave af savsmuld, som du tigger dig til ved den lokale maskinsnedker.
Du blander det med noget oliebaseret træbeskyttelse, ( Gori 22 eller lignende)så det får en passende tyk konsistens. kan klæbe og bliver vandskyende.
Additiverne i træbeskyttelsen betyder at det ikke rådner væk de første mange år. Det varer længe inden sådan en masse er gennemhærdet. Derefter overmales med samme slags træbeskyttelse udvendigt.

Det er ikke en rigtig professionel løsning. Men den er billig og let for en amatør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-07 11:33

Det var da godt at du kunne bruge det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-07 12:23

Folk, der har forstand på bevarelse af svenske bygninger, siger: Brug oliemaling MED svampehindrende middel inde og ude. Og det gælder både helårs- og feriehuse. Det passer osse med mine 26 års erfaring og med hvad der blir luftet i forum hos Danske-Torpare

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-11-07 17:50

Ja, undskyld til pbp_et og evt andre. Det fremgik ikke klart men slutningen af "spørgsmålet" er et godt råd fra transor til undsætning af vinduer som har det dårligt; f.eks. med huller.