/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Gave til kræftsyg ven
Fra : Satellit
Vist : 4224 gange
100 point
Dato : 27-11-07 11:21

Jeg har en gammel ven, som bor i England med kone og 3 små børn.
Han har for kort tid siden fået konstateret kræft i tarmen og er nu igennem et kemoterapi-forløb.
Alt går tilsyneladende godt, men han er svækket og utilpas og naturligvis bekymret.
Jeg ville gerne sende en lille kærlig hilsen, som måske både han + resten af familien kunne glæde sig over her op til jul, men jeg har svært ved at komme i tanker om, hvad det kunne være.
Det skal helst ikke koste en herregård (jeg er flad) og skal helst være let at sende, dvs. det duer ikke med en flaske el.l.
Prismæssigt forestiller jeg mig en lille sød hilsen til max. 300 kr incl. forsendelse, bare lige som en lille kærlig tanke til familien.
Har I nogle gode idéer til, hvad jeg kunne sende??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 11:43

blomster eller lignende gennem interflora er nemt og bekvemt. du kender familien og kan så finde noget som passer. Og gerne efter engelst juletradition.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 27-11-07 11:45

Ja, det er en mulighed, transor.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 11:56

Jeg tror heller ikke alkohol er så godt for den syge. Ellers kunne du måske spørge konen, hvad han må få , og som kunne høre til traditionel dansk julemad, og som ikke lige er til at få i England.
Marineret sild for eksempel.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-07 12:25

En god bog eller en CD med god musik.

Er han dansker?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-07 12:41

Nok ikke den mest opfindsomme gave, men de englændere jeg kender, er helt vilde med dansk rugbrød

Hvis det også er tilfældet med dine venner, så kan rugbrødsblandinger gøre det.

Men ellers syntes jeg også en cd lyder som en god ide, og meget nem at sende

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-11-07 13:01

Da min eks, (børnenes far) fik kræft gav jeg ham en collage med fotos af en masse oplevelser han havde været med til.
Ved billederne lavede jeg sjove tekster i talebobler (publisher kan klare det hele).

han blev utrolig glad for det. Så jeg har lavet tilsvarende et par gange flere. Hver gang til stor glæde for personen.
Størrelsen afhænger lidt af billedmaterialet, men da det er en gammel ven, går jeg udfra du har lidt.

Man kan evt. bruge en scrapbog, hvor man så også kan skrive lidt om den oplevelse, et digt, en sangteks, der måske betyder noget for dig, ham eller jer begge.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-07 13:25

En god gammel dansk film f.eks. med Dirch Passer.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 27-11-07 14:13

Min ven er englænder, og jeg kender ham fra "gamle dage", hvor jeg boede i England i 1 år i beg. af 80érne. Vi har holdt kontakten vedlige on/off gennem årene og han har besøgt mig i Danmark et par gange og jeg har besøgt ham, men jeg har endnu ikke mødt hans kone. Kun set billeder af hende og af børnene.
Jeg har før sendt julegodter og julepynt over til børnene med stor succes, så måske jeg bare skal gøre dette igen i år. Måske sammen med en god cd (men jeg ved faktisk ikke rigtig, hvad han kan lide af musik!) eller en god dvd. Eventuelt en rigtig familiefilm, som de alle ville kunne nyde sammen?

Accepteret svar
Fra : myes

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-07 15:30

Lyder lidt som den perfekte julekurv med det hele....
Danske julegodter, en julefilm eller en julecd. Og det behøver ikke at være en cd der lige er hans stil, nu du ikke ved det, men måske en cd som DU holder af og som gør dig i godt humør eller bare en cd der måske altid får dig til at tænke på ham og familien..

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 27-11-07 15:46

Ja, jeg tror jeg vil købe James Taylors jule cd fra sidste år. Fantastisk plade med skukke traditionelle julesange på. Og så lidt juleguf til børnene og et kærligt kort til hele familien. Når én i familien bliver syg, rammes jo hele familien

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-11-07 18:48

Eller hvad med en af de smukke julepynteting fra Royal Copenhagen? De behøver ikke koste en herregård og er ligeså nemme at sende som en pose godter (når han får kemo er det slet ikke sikkert han har appetit - det har min mor i hvert fald ikke og hun er igennem samme tur), det er jo også sjovt at få julepynt fra et andet land og så kan det gå i arv og tages frem til glæde hvert år.

Kommentar
Fra : disken2

Dato : 28-11-07 03:46

Citat
Det skal helst ikke koste en herregård

Personligt__ville jeg foretrække et BESØG.
Og ikke af en ___

Men penge_____Øv

kan du ikke søge, LEGATER eller lignende.

Prøv at oprette et ? under samme kategori = LEGATER ?
Mange__der har penge til over´s, eller kan/ vil- hjælpe DIG.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 28-11-07 08:47

disken2, tror du virkelig at jeg kan oprette en legat-tråd her på Kandu og regne med at pengene strømmer ind???

Iøvrigt har jeg heller ikke tid til en rejse til England, hvis jeg endelig havde pengene

Rosekamp, - den idé med julepynt fra Royal Copenhagen er slet ikke nogen dårlig idé. De har smukke ting derinde, jeg må forbi én af dagene og se, om de har noget, der er betaleligt og kan sendes nemt med posten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-07 10:47

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
Eller hvad med en af de smukke julepynteting fra Royal Copenhagen?

Sådant noget fis er ikke til mænd.

Derimod synes jeg at collagen med billeder ville være en rigtig fin ide.
Jeg tror at minder og fortid betyder meget for en dødsyg mand.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-11-07 11:19

Jeg vil nu også sige julepynt og mænd? hmm...

Det er mere vigtigt, at det er noget her og nu. Til hvis han nu ikke skulle overleve.

Får han julepynt er det ikke sikkert kone og børn vil have det godt med at have det oppe, hvis han ikke overlever. Det vil blive et minde på en rigtig træls tid.
Den slags minder er bedre til: Nu er jeg rask tiden

Den idé med billeder på collage eller i scrapbog har vi efterhånden brugt til mange ting. Bare i år har vi mistet 5 nære familiemedlemmer. 4 pga kræft. De blev alle MEGET lykkelige for de billeder og små bemærkninger.
Ventetiden på rask eller ej er lang og svær. Der skal opmuntring til. Billeder kan tages frem igen og igen. Har man en scanner og en printer og lidt fotopapir er det heller ikke så dyrt.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 28-11-07 13:13

Jamen jeg HAR ikke mere end 2-3 fotos af ham! så der bliver vist ikke megen collage ud af det. Han er ikke en meget nær ven, men en gammel og god bekendt, kan man måske snarere sige. Ikke desto mindre vil jeg gerne sende en sød hilsen.
Det kan godt være at julepynt ikke er så meget for en mand...så måske idéen med en god cd til ham og hans kone og lidt julegodter til børnene er det bedste bud.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-11-07 19:20

Nåh, nej måske har I ret med mænd og julepynt - det er så egentlig sjovt at det ikke er en jule"dame" vi har, ikk`?

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 29-11-07 08:35

Tak for svaret myes.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 29-11-07 15:56

*S* var da så lidt, er bare glad for du kunne bruge det, du havde jo egentlig næsten svaret på det selv*S*

Lyder som en god ide med den cd, når nu det er en du godt kan lide, vil den jo også minde ham om dig og vide at du er der for ham.