/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Laminat bordplade
Fra : stumbi
Vist : 6986 gange
100 point
Dato : 27-11-07 11:05

Hej
Jeg går og spekulerer om man selv kan vinkelsamle en laminatkøkkenbordplade. Har tænkt mig at købe en i byggemarked. Men de har afrundede kanter og hvis man bruger samme fremgangsmåde som på træplader, altså skærer den afrundede kan af, så er der jo ikke langt ned til træet under laminaten og fugt/vand kan trænge ind. Hvordan løser man det problem, kan man overhovedet selv gøre det eller skal pladen købes færdig.

Eller er fremgangsmåden som på massive træplader.

Hilsen
Stumbi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-07 11:23

Min laminatbordplade har jeg selv samlet.
Den var ganske vist skåret på bordpladefabrikken, og de havde også lavet en rille i siden på begge plader og med en plast strimmel skubbede jeg pladerne sammen.
Der blev fyldt godt op med lim og jeg hare et sammenspændings beslag under borpladen til at holde den sammen. Det er en vinkelsamling. Det svære er at få pladerne til at ligge uden forhøjning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-07 11:25

Husk lige at save fra bagsiden med en rundsav / stiksav

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-07 11:25

Vi har nogel beslag under vores samling, som trækker det helt sammen.

Dernæst er der kommet en silikonefugemasse i, så vandet ikke kan trænge ned og ødelægge

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 12:11

Det svære et at skære laminaten så den ikke springer .
Det med skæring fra bagsiden forstår jeg ikke.

prøv med en meget fintandet sav fra forsiden og slib så den sidste halve millimeter med en maskin båndsliber. Så tror jeg de lykkes . En vinkelsliber er en anden mulighed.

Prøv først et sted længere ude på pladerne. Bare for at øve.

Jeg tror ikke at silikone er så godt til formålet. Brug en god vandfast( ikke opskummende) lim , og sæt beslag under, som presser pladerne sammen. Den eventuelt synlige sprække fylder du ovenfra med en ugiftig og holdbar "maling" . Jeg har med godt resultat brugt den reperationsemalie man kan få til badekar og lignende. Det fås i små tuber og kan farvetones, så det passer til bordpladen.
Den er vandtæt og meget slidstærk. Tåler rengøringsmidler.

Silikone som får fugt angribes af bakterier og bliver sort. Det er også mekanisk svagt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 12:13

Jeg forstår ikke at en afrundet kant skulle være et problem. Den behøver du da ikke at skære af. Eller jeg misforstår hvor den er afrundet.

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 27-11-07 12:52

Det med at afskære den afrundede kant er hvis jeg vælger at samle
endestykket af den ene med siden på den anden plade, altså 90 graders samling.

Men skal det blive ordentligt skal de nok skæres i en vinkel på 45 grader.

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 27-11-07 12:54

Det med at afskære den afrundede kant er hvis jeg vælger at samle
endestykket af den ene med siden på den anden plade, altså 90 graders samling.

Der mente jeg nok 180 grader

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-07 14:24

Transor - når man skærer/saver med rundsav/stiksav (motoriseret) peger spidsen af tænderne på klingen (savejernet) op mod maskinen og vil flække/løsne/sprænge formicapladen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-07 19:53

Du kan købe bordpladen færdig i dit bygge marked med udkæring til lige ende i den ene ende af bordpladen og den der passer til i den anden . Samlebeslag findes også med. Har lige set på en (eller to) idag de er et par hundrede dyrere end andre. Denne kostede ca 600,- i Kaysens på Bornholm.