/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvilken lygte skal man vælge?
Fra : sødprinsesse
Vist : 1283 gange
100 point
Dato : 27-11-07 09:53

Hej! Jeg håber at jeg har fået smidt mit spørgsmål ind på rette hylde

Jeg vil meget gerne have en rigtig rigtig god lommelygte/stavlygte.
Jeg vil gerne høre nogle af jer, der kender til den slags kan hjælpe mig.
Jeg havde tænkt mig at det skulle være en mag-lite eller en wolfeyes... En der ligger godt i hånden, en der kan holde til noget, en der ikke bruger batterierne lyn hurtigt... da jeg kommer til at skulle bruge den når jeg går i skoven om aftenen med min hund.... mindre fedt at løbe tør så

Og så vil jeg forresten godt hvis nogle kan forklare mig hvad fordelen ved en led lygte er?... er de billigere i strøm?.... holder de bedre?.....?

Takker

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-07 10:03

LED eller diodelygter - bruger væsentligt mindre strøm, "pæren" brænder ikke over og holder i tusindvis af brændtimer, den er som regel slagfast, og giver et meget skarpere og kraftigere lys.

Som alternativ til en håndlygte, kan du jo overveje en pandelygte..... så du har begge hænder fri.

Måske knapt så fikst at se på, men praktisk.....

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-07 10:04

Man går jo aldrig galt i byen med en Mag-light.
LED giver som regel mere lystid, i forhold til en glødepære eller halogen, med de samme batterier. Ulempen er farven på lyset (det er mere blåt og koldt, i forhold til andre lyskilder).

Husk du kan også få opladelige Mag-light. Laderen er i et ophæng, så ved man altid hvor lygten er (hvis man husker altid at sætte den til opladning, efter brug )

Det er ikke så godt at købe en alm. Mag-light og så selv komme opladelige batterier i. Mag-light fraråder det faktisk!!.

MVH

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-07 10:05

Maglite er kendt for god kvalitet...

Sådan en her, tror jeg opfylder dine behov...
http://www.spejdersport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=491914&indgang=gruppe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 10:17

Først led lygte spørgsmålet, det er nemmest.

Led lygter bruger mindrestrøm, men lyset er elendigt. Uanset reklamerne, så findes hvid led ikke. Man får noget der ligner lidt hvid ,men det er en blanding af nogle få rene farver. Farvegengivelsen er elendig, sammenlignet med en glødelampe, som giver hvidt i form af en blanding af alle farver (kontinuert spektrum) . De store lyssyrker som nogle led reklamer opgiver er fup. Det er lysstrømmen målt i lumen, det kommer an, på og ikke fantasiværdierne for stålingsintensiteten i lysdioden.

Maglite lygterne har en høj kvalitet og giver et godt lysudbytte i forhold til andre med glødelampe og batteri. Det skyldes de specielle effektive pærer. lygterne desværre lidt dyre, men ikke i forhold til kvaliteten. Undertiden fås de på tilbud med klækkeligt prisafslag. Se dig for. Vogt dig for efterlininger med kinesisk skrammel.

Enher glødelamper vil før eller senere brænde over, og så står man helt uden lys. Lampeskift i Maglite er ikke til at klare i en mørk skov. Hav eventuelt en af de helt små lommemodeller med som reserve.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-07 10:25

Mag-lite har jo en reservepære i bunden!!! (hvis man husker at sætte en ny i, når man har skiftet).
Den kan man sagtens finde ud af at skifte i total mørke med lidt øvelse, ellers kan man bruge lyset fra ens mobil tlf.

( jeg har faktisk set folk der har skiftet hjul på en bus, ude midt i en mørk jungle, midt om natten, kun bevæbnet med lys fra mobiltelefoner!!!)

MVH

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-07 11:10

Hvad hjælper det at have en reservepære i bunden.....hvis batterierne er flade.....

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 27-11-07 13:42

Jeg har også en http://www.spejdersport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=491914&indgang=gruppe i største model. Den er dog lidt tung og upraktisk, men det kommer jo an på hvad man skal bruge den til. Den er i øvrigt også god som slagvåben

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-11-07 17:28
Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-11-07 17:40

http://lavpris-laase.dk/maglite_og_andre_lygter/led_lygter/v2_gallium_lyskanon_7636_7736_da.html

Den slår en Maglite til en hver tid...
Maglite er lidt opreklameret...
Har den selv og har ikke fortrut endnu...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-07 18:38

Caam2 - er den vandtæt? Dvs. med o-ringe i alle samlinger?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 27-11-07 22:52

Maglite er det bedste der fås, det er indiskutabelt, basta.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-11-07 07:32

Mag-lite er god, men det er altså ikke den bedste. Der findes faktisk en (som jeg ikke kan huske navnet på). Jeg har ikke nævnt den før, da den er uintressant for de fleste. Den er nok på tykkelse med de store maglite, mens længden er som en maglite til 2 stk. AA batterier. Den giver et helt fantastisk lys, er utrolig lækker og meget hårdfør. Så vidt jeg husker er den også EX godkendt = godkendt til brug i eksplosive områder.
Husk, Maglite ikke er godkendt til noget som helst. (det er dog uden betydning for de fleste, til privat brug). Hvorfor er den mon ikke det, hvis det skulle være de bedste??

Desværre ligger prisen på + Kr. 1000,00 og den bruger specialbatterier. Det koster omkring en "hund" at skifte batterier.

Noget helt andet er, at Pilican lygter faktisk er ret gode. Det er dem der er "skrigegule" eller "neongule" og med sort lampehoved. De er lavet af et plastik matriale. De er nu heller ikke helt til at komme udenom, når vi snakker gode lommelygter. De er forøvrigt EX godkendte. Vil lige prøve at se, om jeg kan finde et link til dem.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-11-07 07:58

Her er der et udvalg af lygter fra Pilican:

http://www.safidan.dk/Default.asp?cmd=viskategori&id=2

Jeg har forøvrigt den lille gule til 2 stk. AAA batterier. Den har jeg absolut været glad for, brugt den utroligt meget (på arbejde). Sidder fint i brystlommen på kedeldragten, og så skal man aldrig huske på om man må bruge den, det sted, man nu skal arbejde. (det skal man jo med en Maglite)

Jeg har også en mængde Maglite i forskellige størrelser, men de må jo som sagt ikke bruges alle steder.

MVH

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 28-11-07 09:07

Tak for alle de gode råd! Nu ved jeg ihvertfald lidt mere om lygter
Jeg har købt en wolfeyes... som jeg tror er ret god. De bruges i mange fag hvor der kræves en stor hårdførhed og god belysning... fx. under eftersøgninger... købte den igår... og kunne få den leveret i dag.... service.....!
Vil i se den kan i kigge på www.wolfeyes.dk under udsalg... her fandt jeg en Wolfeyes 9TX-LED til kun 189... og de specielle batterier kunne jeg få til kun 19,- af stk.
Så jeg tror jeg har gjort en god handel

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 28-11-07 17:26

Ja, den er tæt...
Kan se du valgte en anden model... (cirka samme størrelse)
Held og lykke med den...

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 28-11-07 22:19

Hej igen

Så modtog jeg lygten i dag... og den er fin! Men jeg er lidt ked af at den ikke lyser helt så langt som en af de store maglite.... meeeen men men den her kan ligge i lommen og så tror jeg ikke at man får en kraftigere lygte der kan det.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 11-12-07 11:25

Hej..
Vil lige komme med en tilbage melding nu hvir jeg har haft lygten i et par uger...
Og har købt en MagLite i stedet for
Wolfeyes-lygten var virkelig god, menikke i skoven når man gerne vil lyse rigtig langt! Fordi det er en LED-lygte, (har jeg nu erfaret) at den har et gult skær i lyset og det har MagLiteén ikke, hvilket gør at er der diset, kan Wolfeyes-lygten ikke så godt skinne igennem. Hvor MagLiteén går igennem næsten det hele. Jeg tog begge to med i skoven og testede dem... hvor Wolfeyes er lille, vandtæt, praktisk i en oppakning, i en lomme, ligger godt i hånden..... er MagLiteén stor, ligger fast i hånden, er tung men giver klart det bedste lys.
Så nu sælger jeg Wolfeyes... da jeg var så heldig at finde en vildt billig MagLite

Men tak for alle de gode råd... håber at I kan bruge min konklusion til noget

Godkendelse af svar
Fra : sødprinsesse

Dato : 27-02-08 13:23

Tak for svaret viskinge.