/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot- Girling eller Bendix
Fra : play3r
Vist : 673 gange
50 point
Dato : 26-11-07 18:38

Hej

Min Peugeot 405(1995 med ABS 1.8) skal omsynes inden fredag og jeg kan ikke få bremserne til at virke bag på. Den blev kasseret fordi der ikke var tilstrækkelig bremsekraft i venstre side når håndbremsen blev trukket.

Da den fik skiftet bakker og tromler sidste gang er det ikke sikkert det blev monteret korrekt og om det overhovdet er de rigtige bakker ved jeg heller ikke.

Hvordan finder ud af hvilken type bremser som sidder på(girling eller bendix) og hvordan finder jeg ud hvad den korrekte montering er?

Håber at I kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-11-07 18:42

Hmm.... Prøv at kigge på caliperne ved forhjulene. Girling er almindeligvis forsynet med et stort G ud for et af stemplerne. Ellers må du søge på tromlerne, hjulcylindrene eller lignende.
Evt.prøv at spørge hos forhandleren.
Det er nok de bedste bud jeg kan komme op med.
Held med det........

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 18:56

tak for forslaget Cortina01.

Det noget være skidt jeg har rodet mig ud i.. :(

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-11-07 19:38

Tag og demonter tromlene bag, og se om du kan se noget på højre side som det ikke er på venstre.Det kan være at du bare skal lægge til bremsene, det skal være automatisk,men det er ikke sikkert det fungerer så du kan gøre det selv.
alimak

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 19:56

Jeg har haft dem af og på mindst ti gange de sidste par dage og der er det samme i begge sider. Selvjusteringen er skruet helt ud på halvnye bakker.

På t-hansens bakker kan jeg se dem som passer til en uden abs ligner dem jeg har på fuldstændig. De er af typen Girling, så forstår jeg bare ikke at dem til ABS af typen girling er 0.6mm større er det ikke lidt mærkeligt. ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-07 20:12

Hvis det kun er med håndbremsen det er galt er fejlen ikke i bakkerne, og næppe heller i deres montering.

Fejlen skal formentlig findes i håndbremsekablet , eller dets indstilling.

Træk håndbremsen og check at vinkel mellem arme og kabel er den samme i begge sider. Ideelt er 90°, som giver størst bremsekraft. Det samme ved arme oppe ved bremsehåndttaget.

Dernæst skal kablerne i begge sider glide let og velsmurt i fedt eller grafit.

Oplevede engang at et kabel klemte på grund af rust i kabelholderen, som støttede kablet ved en gennemføring. Rust udvider sig i forhold til det jern det kommer fra, og så blev passagen for snæver.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 26-11-07 20:15

Nogle biler har i princippet kun et kabel, som skal kunne glide let over en saddel, hvor bremsehåndtaget trækker på midten . His det hænger her trækkes mest i den ene havldel, til det ene hjul.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 21:10

Jeg må heller lige fortælle hvorfor jeg tror det er bakkerne. På min bil med ABS er der en rund "dims" i midten, med riller i til abs føleren.

Disse bakker sidder på nu
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1478668383&n=360802031&pn=364778063

Jeg kan se at armen på klodserne har ramt den "dims" med riller. Derfor tror jeg at de her skal sidde på
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1478668383&n=360802031&pn=1662596093
Der er armen mindre og mere rund.

Jeg har også haft svært ved at få fjederen som sidder på selvjusteringen til at passe hvilket jeg tror skyldes det forkerte monteringssæt.

Jeg vil helst ikke brugen pengende hvis jeg er helt gal på den med de bakker og monteringssæt.

transor: Jeg har skiftet alle håndbremsekabler og jeg kontrollerede dem flere gang idag de glider fint. Om det kun er håndebremsen skal jeg ikke kunne sige.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 21:16

transor: Ja sådan fungere det på min,, kablet går fra håndtag til højre side kun samlet af en samle løsning. Venstre side for så overksudskraften. :)

Men hvad siger du til min toeri er det ikke muligt at det er der hele problemet ligger.?

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 21:25

Nu har jeg lige været nede og se på bremsevæskebeholderen og der står bendix.... :(

Jeg kan ikke få bendix bakker hos T-hansen med arme. og deres monteringssæt er ikke på lager nogen steder. Det er ikke godt jeg har kun til på fredag så hedder det omsyn..

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 26-11-07 21:53

Tak for hjælpen transor.

Jeg prøver peugeot imorgen de har sikkert hvad jeg skal bruge bare lidt dyere. :)