/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Navn på middagsret ?????
Fra : viskinge
Vist : 2079 gange
100 point
Dato : 26-11-07 08:26

Hvad er navnet på den ret, som for det meste består af kartoffelmos og hakket oksekød. Det laves i et fad, i en ovn, er det noget med at kød og sovs ligger under kartoffelmosen??

Det er lang tid siden jeg har fået det, (har aldrig lavet det selv) og har været ved at kigge i div. kogebøger, uden held.
En opskrift (eller link til en sådanne) er også velkommen.

MVH

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 08:30

Shepherds’ pie

Hvis du behøver en opskrift, har jeg en god original engelsk en.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 08:31

Er det tid nok, hvis du får opskriften i løbet af formiddagen?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 08:32

Men ja, en god hakket oksekødssovs i bunden, kartoffelmos ovenpå. Typisk pub-ret. Dejlig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-11-07 08:35

Lyder rigtigt godt.

MVH

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 26-11-07 08:43
Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 26-11-07 08:50

Her er den originale engelske opskrift:

Fremgangsmåden er lidt anderledes end vi normalt gør.

Shepherds’ pie

300 g hakket oksekød
Ca. 25 g fedt (jeg bruger margarine)
1-2 løg (skivede)
2 store tomater (hakkede) (eller dåse)
25 g mel
Ca. 1 ½ dl bouillon
1 god spsk hakket persille
Salt, peber, evt. lidt blandet krydderi (timian, merian etc)

En god kartoffelmos af ca. 400-600 g kartofler.

Steg løgene og tomaterne til bløde.
I med melet, rør godt et par minutter.
Tilsæt bouillonen til du får em tyk sovs.

Bland kødet og krydderierne i.

Hæld kødsovsen i et ildfast fad.
Dæk med kartoffelmosen (eller skivede kogte kartofler).

Revet ost kan drysses over.

200 grader varm ovn i ca. 25 minutter til gylden og sprød.
Pynt med skivede tomater og persille.

Der er også en version, ”Fisherman’s pie, hvor man skifter kødet ud med fisk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-11-07 08:52

Filosoof, hedder den hollandske variant, der er rigtig god med en eller anden kødrest. Grundlæggende er det kartoffelmos krydret med lidt muskatnød blandet med blødt stegte hakkede løg, og kødrester i tern. Put det i et ildfast fad, drys med rasp og lidt smørklatter og ½ times tid i ovnen (175-200 grader) til det er varmt og lysebrunt i toppen. Lidt sovs fra retten kan også blandes i kartoffelmosen, men ikke for meget, så bliver den klæg i stedet for let.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 26-11-07 10:27

Efter min bedste overbevisning skal der en sjat Worchester-sauce i kødsovsen, og lidt revet muskat i kartoffelmosen, der i øvrigt bliver bedst med æg når den skal i ovnen.
Men ellers er Friedas opskrift rigtig god.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 10:35

Gir dig ret med Worchester'en (men en smagssag)

Jeg river også almindeligvis muskat i kartoffelmosen, men her "drukner" smagen.

Hvad angår æggene, gør de kartoffelmosen "souffle"agtig.

Kommer an på, om man vil lave en "traditionel" shepherd's pie eller en sofistikeret

Forresten lærte jeg en veninde (amerikansk) tricket med IKKE at putte salt i kartoffelvandet, når man skal lave kartoffelmos. Hendes blev sej og klumpet. Puha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-07 11:28

Vi har en lidt anderledes variant

Vi bruger også kogte porrer, og slutter af med at pakke hele låget af kartoffelmos med bacon, så de bliver sprøde og afgiver smag ned i mosen

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 30-11-07 08:04

Tak for svaret frieda.
Også tak til alle andre, nu er der jo lidt at gå i gang med, og prøve forskellige varianter.

Velbekomme

MVH