/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Den gamle arvelov
Fra : henrikkrebs
Vist : 1987 gange
100 point
Dato : 25-11-07 17:55

Tidligere betalte hver arving (ud af sin arvelod) arveafgift af den del af arven der oversteg et vist beløb. (Nugældende: Boet betaler en boafgift).

Er der nogen der kan huske
- hvad var det afgiftfri grundbeløb?
- hvad var procentsatsen for arveafgiften?
- hvornår blev loven ændret til det nuværende grundprincip?

Vi taler kon om arvinger i 1. arveklasse (børn, børnebørn)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-11-07 18:04

Jamen, den nye lov træder først i kraft den 1.1.08

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=2007053100025333900018010

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-11-07 18:05
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-11-07 18:22

Hvis du går ind på www.familieadvokaten.dk og bruger søgefunktionen (højre hjørne)hvor du f.eks skriver

Arveafgift -kommer det hele frem, desværre kan der ikke linket direkte til siden

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-11-07 18:35

Olesn-50 >> Ja, den nye træder i kraft 1.1.2008 og den gamle gælder endnu. Men dengang den gamle var ny, da var den endnu ældre ikke så gammel.

Nu var det ikke den nugældende jeg søgte, men derimod en ældre der adskiller sig fra den nugældende ved 'arveafgift' i stedet for 'boafgift'. Jeg ser af et af linkene at den nugældende er fra 1963, så det besvarer næsten det ene af mine tre spørgsmål.

Men tak for indsatsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-11-07 18:40

Nordsted1 >> Jeg fik da nogle links - om boafgift men fandt også "Der blev fra d. 1. juli 1995 indført helt nye regler om boafgift, som erstattede de gamle regler om arveafgift. "

Det var et stykke ad vejen

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-11-07 18:55

Tak for svaret Nordsted1.

Dit link (som altså virkede for mig) førte mig til at bestemmelsen (sidste gang man betalte arveafgift, ikkesom nu boafgift) lå i
Bekendtgørelse af lov om afgift af arv og gave, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 - se
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=63134

Der er mange progressionsskridt, så jeg vil ikke gengive alle her.
Loven var gældende frem til lov om afgift af dødsboer og gaver lov nr. 426 af 14. juni 1995

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-11-07 18:57

Jeg tror du kan få svar på resten af dine spørgsmål her

http://www.tax.dk/pjecer/arv.htm

Nåå så først nu dit sidste indlæg, nå men jeg sender lige dette alligevel