/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk / server
Fra : steenmarkussen
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 10-02-03 16:20

hej så er jeg her igen og håber på hjælp fra jer.

mit spørgsmål er denne gang:
vi er en boligforening med et netværk med lige pt. 42 stk pc tilsluttet en router vi køre fra routeren op i nogle switch
og så videre ud til hver beboer.
nu er mit spørgsmål om det ville være en foredel med en server og hvor stor/lille skal den evt være og hvad bruger man af programmer til det?
vores router har åben for alle porte men det har vi jo ingen glæde af da det er på routeren´s ip-adresse.
vi har ikke selv mulighed for og ændre i opsætningen i routeren.

venlig hilsen steen markussen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 10-02-03 18:16

Hej Steen Markussen

Det afhænger jo helt af det systemdesign I vil gøre brug af...

Hvis det kun er Internetadgang det hele handler om, er en server ganske overflødig...
Hvis I dog gerne vil have noget adgangskontrol og sikkerhed....såeh...kan det da komme på tale f.eks. at lave en Windows 2000/XP server. Der er tilstrækkeligt i Windows XP selv til at konfigurere en netserver, bl.a. gennem IIS (Internet Information Server)
Jeg er bare ikke helt sikker på hvor du gerne vil hen med spørgsmålet...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 10-02-03 18:37

Det jeg/vi gerne ville kunne er f.eks at kunne bruge netmeeting uden for ejendommen osv.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 10-02-03 18:55

Det vil nok kræve at hver bruger får sin egen IP-adresse bag routeren...

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : _cRacKya

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-03 23:04

En server er en fordel hvis i vil lave et lille internt netværk hvor man så bruger serveren som en gateway ud af huset (internettet). Det interne netværk kan så bruges til fildeling m.m. mens der stadig er adgang til internettet for alle brugere, men man bør så nok overveje en firewall på serveren.

Godkendelse af svar
Fra : steenmarkussen

Dato : 11-02-03 00:30

Tak for svaret _cRacKya.