/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Gemte sms'er hos teleselvskab
Fra : JubazKan
Vist : 839 gange
100 point
Dato : 24-11-07 19:53

Gemmer teleselvskaberne sms'erne? Altså kan man finde en sms (selve indholdet, teksten) frem som er blevet sendt til en for f.eks en måned siden?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-11-07 19:56

De gemmer dem ja.

Men du har ikke mulighed for at få dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 19:58

Korreklt som jimmy skriver....

Du kan som privaperson IKKE få den udleveret...

Det kan kun politiet - med dommerkendelse.....

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 24-11-07 20:02

Kan en advokat ikke få den udleveret?

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 24-11-07 20:11

Det er kun afsender og modtager samt tidspunkt som gemmes, men ikke indholdet.

Jævnført nedenstående.

http://www.modspil.dk/itpolitik/jamen__kejserinden_har_slet_ikke_noget_t_j_p__.html

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/03/24/072925.htm

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-11-07 21:09

Jeg er nu ret sikker på de også logger indhold af sms ligesom med de gør med e-mail

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 21:15

Citat
Registreringen omfatter ikke indhold i e-mails og SMS.

Det står der godt nok de IKKE gør, men jeg har da også min tvivl....

Accepteret svar
Fra : thomas2610

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-07 22:33

Der er lidt mere her, hvis i gider at læse det.

Jeg tror ikke at email bliver gemt, det er kun udbydernes pligt at gemme oplysningerne, hvis de skal bruges til at debitere kunderne. Da vi ikke betaler for afsendelse af emails, har udbyderne ingen interesse i den udgift der er forbundet med denne logning. SMS betaler vi for, men hvis indholdet skulle gemmes, ville det blive nogle temligt store datasamlinger.

http://www.abf-rep.dk/downloads/Vejledning%20til%20logningsbekendtgorelse.doc

http://www.ft.dk/Samling/20012/udvbilag/REU/L35_bilag63.htm

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-08 10:51

Det bliver ikke gemt, det ville simpelthen kræve for meget diskplads at opbevare de data

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-02-08 11:48

Om de gør eller ej har ikke noget med diskplads at gøre.
På sms beskeder, ville det være til ca. 15 mia beskeder pr år i lad og sige 5 år.
ca 2 kb pr besked. Det er 30 mia kb pr år, 150 mia kb over 5 år.
Det er altså kun 150 Terabyte.
Og den kraft kunne staten etc. hurtigt få til hånde

Spørgsmålet er kun om de bliver logget.

Paranoid, som jeg er, da vil jeg sige ja

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-02-08 02:52

Citat
Og den kraft kunne staten etc. hurtigt få til hånde

Nu er det jo bare ikke lige staten der står for den slags ting men teleselskaberne og som kommerciel virksomhed må man vurdere om der er nogen grund til at investere i at logge den slags ting